Innovation og fremtidens sunde fødevarer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 – kompasset udfoldet for frugt og grønt
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Dorte Færgemann Master i sundhedspædagogik
Fresh. Fruit. Anytime. Healthy Active Living SPC Ardmona - Healthy, Active, Living Vi er hvad vi spiser og sundhed er en af tidens trend. Her er et produkt,
Information om Nøglehullet 2011
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
10 Konkurrencesituation
“Joie de Vivre”* JVi LANCERINGSPLAN 2014 * Smag på livet.
Hjertevenlig kost i praksis
Prissætning - hvordan gør man ?.
Kost og træning.
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Red Bull kan købes i 164 lande.
Mad til unge på høj- og efterskoler
Marketingplanlægning
Forvandl dit liv på 90 dage
Maden stiger dig til hovedet!
Hvad er interessant for brødindustrien
Produktion og Logistik
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Velkommen til HACCP-kursus 2008
FØDEVAREANPRISNINGER
6 om dagen 2009 Netværksmøde 27. februar 2009.
Markedsvurdering.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Det du kommer til at se og opleve i dag er en helt ny teknologi indenfor ernæring. Med denne teknologi er det muligt at opleve fordele allerede indenfor.
VitaMeal ™ produktion & distribution Lumbadzi, Malawi Tekst og billeder: Marcus Westberg.
Vækst og arbejdspladser
Med kunden som Sparringspartner Arla case
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
Heidi Wandbæk Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed med speciale i Human Ernæring.
Hotellets koncept.
Kommende mærkningsregler og GDA
KOSTPROGRAM 2013.
[Produktnavn] Marketingplan
+ En innovativ dag – med afsætning, innovation og design HH1C - Studieretningsdag.
Velkommen til Første tand – første tandbørste møde Varde kommunale tandpleje.
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Problemer eller udfordringer.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Det afgørende er derfor , hvordan du spiser hver dag.
træningsprincipper og træningsforbedringer
Præsenterer. Multivitamin- og -mineral udviklet specielt til børn Fra 3 år.
Plantekongres, Herning
Varedeklaration Optagelse af mad Madens funktion Kulhydrat
Red Bull give vinger Red Bull er Energidrik indeholder koffein, sukker og taurin. Sodavandet kæmper mod træthed.
Anvendt markedsføring Kapitel 24
Business to Business På den JYSKe måde…...
Af: Jonatan W & Line Stryander
Ankerhus 110 års jubilæum University College Sjælland Ernæring og sundhed Ankerhus.
Red Bull Jonas Jørgensen.  Red Bull er et kortvarigt produkt  Forbruges samtidig med det anvendes. Klassifikation.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
HVORDAN FÅR JEG MINE BØRN TIL AT SPISE SUNDT? -GIV DINE BØRN SUNDE KOSTVANER Kristoffer Schou Klinisk Diætist.
Skole Camp Sund og Sjov De 8 kostråd Anbefalinger Kulhydrat E % - heraf max 10 % fra sukker Protein E % Fedt25 – 35 E % For fedt.
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen
Pharmanex® Bone Formula
Seks veje til din sundhed
Sælg et produkt eller en tjeneste
Af Katrine L. Eld – køkkenleder i SolsikkenÅby
FULDKORNS SUNDHEDSGAVNLIGE EFFEKTER
FULDKORNS SUNDHEDSGAVNLIGE EFFEKTER
Mælk og andre Mælkeprodukter.
FEdtstoffer Hvad i alverdnen er det?.
Idékatalog for design af fødevareemballage som kan mindske madspildet
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Præsentationens transcript:

Innovation og fremtidens sunde fødevarer Ankerhus 110 års jubilæum Torsdag d.27.09.2012

Præsentation Lisbeth Wassmann Sørensen, Professionsbachelor i ernæring og sundhed med speciale i produktudvikling, dimitterede januar 2011 Produktudvikler, marketingkoordinater og ansvarlig for sociale medier og web. Ansat i The Whole Company siden april 2011. The Whole Company er et holdingselskab for en række af Danmarks kendte mærkevarer. INNOVATION Copenhagen Business School definerer innovation ved Innovation opstår, når teknologi og opfindelser kombineres med forretningsforståelse i bestræbelsen på at løse reelle udfordringer og problemstillinger. Innovation i et forretningsperspektiv, er en ny idé, der omsættes til et nyt eller forbedret produkt og endelig, at dette markedsføres og sælges over en længere periode med profit.

INNOVATION Copenhagen Business School definerer innovation ved Innovation opstår, når teknologi og opfindelser kombineres med forretningsforståelse i bestræbelsen på at løse reelle udfordringer og problemstillinger. Innovation i et forretningsperspektiv, er en ny idé, der omsættes til et nyt eller forbedret produkt og endelig, at dette markedsføres og sælges over en længere periode med profit.

Case – Ny innovation i Castus Problemstilling: Vi har kun en målgruppe på det danske marked og det er børnene. Idé: Ønsker at tilbyde Castus’ unikke produkter til en ny målgruppe. Bibeholde de positive egenskaber vores nuværende sortiment tilbyder, men udvikle et produkt der på smag, konsistens, sammensætning, emballage samt distribution er tilpasset en ny målgruppe. Müslibarer er den hurtigst voksende kategori i dagligvarehandlen i 2011. Der er i denne kategori potentiale, og det er denne kategori vi tager udgangspunkt i. Målgruppe: Kvinder i alderen 25-55. Den bevidste ”kvinde“, som går op i at være sund og have høj livskvalitet. Hun søger at være i balance igennem hverdagen og spiser mellemmåltider

Udkast til projektidé - sportsbar Ide: En sportsbar baseret på naturlige ingredienser, med funktionelle egenskaber. Design: Produktnavn kan stå inden for funktionaliteten. Ide en sportsbar baseret på naturlige ingredienser, med funktionelle egenskaber. Udkast til mulige varianter og idéer til sammensætning – Udarbejdet ud fra Trend, funktionelle egenskaber og sensoriske parametre. Er startet på baggrund af en brianstorm Idé fremlægges for fokusgrupper.

Projekt idé efter fokusgruppeinterviews Sportsbar Naturlig frugt- og nøddebar Forbrugeren forstår ikke emballagen, og budskabet med funktionelle ingredienser. Sportsbar sammenlignes med proteinbar og mænd Kvinderne vil have naturlighed, enkelthed, sundhed og en god smagsoplevelse. Udvikle en bar karakteriseret ved: Tørret frugt Naturlig sødme, bindeevne (base), fibre, vitaminer og mineraler. (Konservering) Nødder, kerner og fuldkorn Bid, struktur og fylde i produktet, bidrage med proteiner og sunde fedtsyrer, vitaminer, mineraler. Ærlig og Naturlig Få ingredienser. Sundhed Meget mæthed for få kcal. God samvittighed, Den lette løsning og Livsstilsprodukt Til hverdag og til sport. Efter fokusinterviews, blev vi meget klogere. De danske kvinder vil ikke have en sportsbar, med funktionelle ingredienser. De har svært ved at forstå budskabet og emballage design. De ønsker i stedet enkelhed, naturlighed, god smag og naturlighed. Ud fra dette laver vi et nyt fundament.

Produktudvikling i praksis Innovation og fremtidens sunde fødevarer Produktudvikling i praksis

Mange faktorer der skal gå op i en højere enhed: Det er vigtigt for forbrugeren, at baren har en god smag, et højt fiberindhold, lavt fedtindhold, indeholder fuldkorn og få kalorier pr. bar. Sensoriske parametre og sammensætning Ernæringssammensætning, anprisninger Nye råvarer Procestekniske egenskaber Pris Holdbarhed, konservering (aw og mikrobiologiske faktorer) Sensoriske parametre og sammensætning Skal smage godt og føles godt. Balance i smagskomponenter Ernæringssammensætning(udgangspunkt) Skal ”føles” sundt. Et sundt nærende ”feel good” mellemmåltid. Energiindhold: 500-1000 kJ. Bør indeholde sunde essentielle fedtstoffer. Tilstrækkeligt med protein ca. 5-10 g. Ca. 5 g. kostfibre Total vægt på baren: 30 g

Proces og flow: 1 2 3 4 5 6 Leverandørkontakt Udvikle nye recepter (5 varianter) Kostpriskalkulation og næringsberegning Sensoriske parametre - sammensætning 3 Sensorisk test af håndprøver -> receptjustering 4 Pilotforsøg laves i produktionen. Procestekniske egenskaber -> recepter tilpasses 5 Smagstest – Halltest og fokusgruppeinterview 6 Holdbarhedsstudie Udvælgelse af råvarer. Her er det et eks. over tørrede frugter Skema over råvarer, inddelt i det forskellige kategorier der skal gå op i en højere enhed

Råvarer og sammensætning Udvælgelse af råvarer. Her er det et eks. over tørrede frugter Skema over råvarer, inddelt i det forskellige kategorier der skal gå op i en højere enhed

Skema til brug for Flavour profil af smagsstilarter Eks. på Fødevarer Primære smagsfaktorer Sammentrækken de mundfølelse Belæggende mundfølelse Smagsintensitet 1. Neutral Dadler, havre Lav 2. Rund Nødder, frø og kerner Høj 3.Frisk balance Citron, solbær 4. Frisk Æble, ananas 5. Kraftfuld/tør Kakao 6. Rig på smag frugtkoncentrater 7. Moden balance Peanut 8. Stikkende Ingefær, chili, 1.Neutrale: Ris, hvidt brød, pocheret eller dampet hvid fisk, kogt æg. 2.Runde: spaghetti, mælkechokolade, banan, melon, avocado, mild ost, smør og plante olie 3.Frisk balance: vinaigrette, cremet tomat suppe 4.Frisk: Æble, appelsin, lemon, grønt salat, pickles, østers, tomat, eddike 5. Kraftfuld og tør: kiks, toats, chips, nødder, ægte chokolade, grillet kød 6.Rige: Vanilje, karamel, fløde creme, jomfru oliven olie, peaunet butter 7.Moden balance: Braiseret kød, svampe, umami 8.stikkende: Rå løg, peppermynte, ingefær, chili

Innovation og fremtidens sunde fødevarer Design og branding

Design

Varianter SOLBÆR: EKSOTISK: Hovedingredienser: Tørret frugt og nødder Hovedingredienser: Tørret frugt, nødder og fuldkorn Dadler, valsede havre, mandler, macadamianødder, solbær, solsikkeolie KAKAO: Hovedingredienser: Tørret frugt & nødder Dadler, mandler, macadamianødder, solsikkeolie, rå kakao (20-22%) EKSOTISK: Hovedingredienser: Tørret frugt og nødder Dadler, ananas, macadamianødder, hørfrø, passionsfrugt, mandler, solsikkeolie.

PR Nye frugt- og nøddebarer til dagens små kriser Blodsukkerkriser er et velkendt fænomen. Mange mennesker går sukkerkolde på arbejdet om eftermiddagen, efter træning - eller i de sene aftentimer. Castus lancerer nu den ideelle snack til mellemmåltider: ”Naturlig” frugt- og nøddebarer. De smager godt, og så er de nemme at have med på farten, så de kan afhjælpe den lille sult, der ellers hurtigt kan blive et stort problem. Klinisk diætist Anne Catherine Færgemann fra Nordic Clinic har smagt og vurderet produkterne: ”Vi kender alle til at gå sukkerkold foran computeren sidst på eftermiddagen eller blive lækkersulten i de sene aftentimer. Naturlig er en lækker snack med frugt og nødder, som tilfredsstiller den søde tand og giver dig en god mæthedsfølelse på en sundere måde end usunde snacks og mellemmåltider gør.

Castus er rykket i baggrunden til fordel for : Branding Selvom grupperne ikke ser et umiddelbart problem i Castus som afsender, vil de dog anbefale, at logoet placeres på bagsiden af emballagen. Generelt fremhæver deltagerne, at man skal passe på at , designet ikke kommer til at ligne vores børneprodukter for meget, hvilket de mener for stærke farver gør. Det skal signaleres klart, at målgruppen i udgangspunktet ikke er børn både i design og i kommunikationen – især fordi Castus er afsender, hvis produktet skal ramme den voksne forbruger (kvinder) som målgruppe. Castus er rykket i baggrunden til fordel for :

Hvorfor Naturlig frem for andet?   Wasa Eat Natural Alpen Nupo Urtekram Naturlig Nettovægt 35 g 45 g 30 g 29 g 25 g Tilsat sukker Ja Nej Kostfibre 2,6-4,9 2-2,5 0-1 g 6,4-7,8 g 5,1-7,2 g 2,5 g Mættede fedtsyrer pr. bar 1,2-1,9 g 2,3-7,5 g 1-1,5 g 1 g 1-5 g Kalorie pr. bar 146-158 kcal 190-220 kcal 100-125 kcal 99 kcal 110-135 kcal under 100 kcal Konserveringsmidler Allergener Spor af Jordnødder og andrenødder + æg og mælk Spor af gluten, soya og mælk (+ Nødder & jordnødder) Indeholder: Gluten, soja, nødder og mælk. Kan indeholde spor af: æg og jordnødder Indeholder allergener Nødder Jordnødder Majs Ris Kan indeholde spor af Sesam Spor af jordnødder Farvestoffer Raw

Positioneringskort Positioneringskort – produkt, image og distribution Naturlighed/Sundhed Pris Gourmet Premium Upper Mainstream Lower main stream Economy/ Value

Indmeldelse Uge 36 Uge 36 Uge 39 Uge 41

SWOT - NATURLIG Styrker Dansk produceret og dermed produkt og design tilpasset den danske forbruger Eneste rene produkt i dagligvarehandlen i kategorien ”andre bars” Tørret frugt, Nødder og fuldkorn som hovedingredienser Indtjening for butikkerne Svagheder Prispunkt Muligheder Ny position hos ny målgruppe Singlepak Produktudvikling Nye distributionsveje Müslibarforbrugerne er ikke prisfølsomme Trusler mange konkurrenter - alle mellemmåltider er konkurrenter incl. Chokolade, frisk frugt og andre bars Opfattelsen af kategorien müslibars – sundt! Og dermed kan vores produkt drukne i mængden Massiv markedsføring fra konkurrenter (WASA)