Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Plantekongres, Herning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Plantekongres, Herning"— Præsentationens transcript:

1 Plantekongres, Herning
Fremtidens fødevarer af Gitte Gross Forbrugerrådet 11.januar 2006 Plantekongres, Herning

2 Hvad vil jeg tale om? Meget lidt om Forbrugerrådet
Fremtidens udfordringer Fødevareindustriens tilbud Funktionelle fødevarer Fordele og ulemper ved ff Et frit valg? Hvor går grænsen? Hvad er der brug for?

3 Forbrugerrådet mener ikke noget om alt!
Indkomstskatter Fordelingspolitik Landets forsvar! ...

4 Det er os der har holdningerne!

5 Forbrugerrådets formål
Repræsentere forbrugerinteresser i råd, nævn og udvalg Være forbrugernes vagthund i forhold til erhvervsliv og myndigheder

6 Forbrugerrådets indtægter
Tænk+Test % Finanslovsbevilling 37% Kontingenter, projekter m.v. 11%

7 Fremtidens udfordringer
Fedme Underernæring Kostvaner: For lidt frugt og grønt For lidt fisk For lidt groft brød 14 min til indkøb - det skal være nemt!

8 Tidens paradoks: Massivt fokus på sundhed! Alle taler om det, men få gør noget ved det! Vi ved hvad der er sundt og usundt – der er god dokumentation for frugt, grønt, cerealier og fisk og behovet for begrænsning af mættet fedt Befolkningen ved det, men gør noget andet! Fødevareindustrien ved det, men prøver at overbevise folk om noget andet!

9 Fødevareindustriens tilbud
Funktionelle fødevarer med vitaminer og mineraler og ”andre stoffer” Sundhedsanprisninger Nutrigenomics Convenience Lightprodukter Meget lille ja til ernæringsmærke Stort ja til anprisninger af sundhed

10 Nye regler på vej Tidligere en streng adskillelse mellem mad og medicin I morgen er grænsen mellem mad og medicin mere flydende: Kosttilskud med pre- og probiotika Tilsætning af vitaminer, mineraler, ”andre stoffer” Ernærings- og sundhedsanprisninger

11 Funktionelle fødevarer
Ingen entydig definition, men produkt der tillægges en sundhedsmæssig værdi ud over almindelig ernæringsmæssig funktion. Berigede produkter Becel proaktiv (plantesteroler) Actimel (probiotika) Mælk med forhøjet calcium, mælk som slankemiddel (cla, calcium), sovemiddel, mælk med og uden smag, mælk mod forhøjet blodtryk, mælk der sænker kolesterol – Vi har brug for ½ liter mælk pr. dag! ”Low carb”

12 Berigede produkter Stort økonomisk vækstpotentiale: vækstrate på 15-20% for FF mod 1-2% for alm. fødevarer Heftig debat i DK og i EU. Problemerne m.h.t. berigede fødevarer - set med forbrugerøjne: - Overindtag / skævt indtag? - Ernæringsoplysning - Kontrol - Mere sundhedsforvirring Ernæringsmæssige kriterier ?? Øvre sikkerhedsgrænser? Positivliste for andre stoffer?

13 Forbrugerorganisationernes holdninger
Ikke entydig: - UK: ønsker fælles EU-lovgivning til at stramme reglerne. - DK: lempelse af nuværende danske lovgivning klart tilbageskridt. Enighed om: - de tilfældige berigelser, har en lang række negative konsekvenser af sundheds- og vildledningsmæssig karakter.

14 Hvad betyder denne udvikling?

15 Ernæringsrelaterede konsekvenser af berigelser
Forskellige kostvaner - og behov. Løser kun enkelte gruppers behov. Måske for højt indtag af vitaminer og mineraler i nogle grupper Manglende gennemskuelighed af produkter og kostsammensætning. Vigtigt at berigelser ses i lyset af de enkelte landes kostvaner og fødevareudbud, og at fælles regler respekterer dette forhold.

16 Becel Proaktiv Man skal indtage 30 gram om dagen
Ikke for børn og gravide Fra ingen fedtstof på brødene som anbefalet, til 30 gram Becel Proaktiv pr. dag, medfører vægtøgning på over 4,6 kg pr. år, for en normalvægtig voksen, 1.70 meter høj og 65 kg. I løbet af få år vil hun gå fra at være normalvægtig til overvægtig! Konsekvenser af lang tids indtag er ikke belyst

17 Flere phytosteroler Mælk Yougurt Rugbrød Pølser (ikke godkendt)

18 Aktuelle temaer i debatten
”Forbrugerne har krav på frit at kunne vælge” Forudsætningen for frit valg er et oplyst valg ”Enkelte befolkningsgrupper har forskellige mangeltilstande og bør derfor kunne købe beriget mad på linje med kosttilskud” Hvem er målgruppen? Ikke målgrupper risikerer overindtag. Ernæringsrelaterede problemer bør løses ved målrettede kampagner og professionel behandling. ”Der er behov for samordning af meget forskellige regler med henblik på at skabe rum for fødevarers fri bevægelighed. Reelt: det eneste vækstpotentiale i fødevareindustrien!

19 Hvad er der rigtig brug for?
Øget tilgængelighed af sund mad god smag og gerne convenience til små og store - med eller uden særlige behov Sunde alternativer - også i DSB kiosken reducere portionsstørrelsen på usunde produkter. Ingen pseudosunde produkter stop aggressiv markedsføring af usunde produkter især overfor børn

20 Fortsat enkelt mærkningssystem - ”trafiklys”
reel og saglig forbrugeroplysning om ernæring og sundhed og motion Sundhedsanprisninger i overensstemmelse med ernæringspolitik meget mere forskning! Forskning!!

21 Planteområdet Behov for øget tilgængelighed / convenience af frugt og grønt Gerne dansk produceret, men konkurrence og arbejdsdeling ok! Danske special- og nicheprodukter: danske æbler fortrinlige! Forskning i holdbarhed / opbevaring / sorter Dokumentation af sundhedseffekter – forudsætning for anprisninger! Forbrugeraccept: Naturlige og ”ikke for mærkelige” Dyrkning af medicinalplanter i DK? Spændende, men spredning, koncentration, egnethed, miljømæssige konsekvenser?


Download ppt "Plantekongres, Herning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google