Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
MED-REPRÆSENTANT I EFFEKTIVISERINGSTIDER SPILLET OM VELFÆRDEN.
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Bygherreforeningen og partnering
Psykisk arbejdsmiljø.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Uddannelse til tværfaglighed
Social kapital – rig på relationer
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. 24 virksomheder/15.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det autentiske menneske
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Fokus på personlige kompetencer
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Ledelse af medarbejdere
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Seksualpolitik.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Hvad er mål/resultat (output)?
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og.
- et udviklings- og dialogværktøj
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
En entreprenørs oplevelser og erfaringer ved Kim R. Jensen.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Den lærende organisation
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. Efteråret.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
Funktioner og roller i projekter
Den undersøgende dimension
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sven Allan Jensen as – Kbh. Landskabsmæssige interesser i regionale landbrugsstrategier Hvad er en regional landbrugsstrategi? Hvad kan den bruges til?
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Teamorganisering og –udvikling i Nykredit 7. og 8. marts 2006.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Projektmentor Lars Kristensen Bygningsingeniør EUR. ING, Projektleder, Konfliktmægler Udarbejdet af Lars Kristensen.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Last Planner System V/Erik Jung
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Fokus på evner og værdi - Og håndter forhindringer Thomas Wibling Hørehæmmet, jobrådgiver, coach og kursusleder.
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
SIP 4 Virksomhedspraktik
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech, Sparring & Partner 11. november 2004

Partnering … ud fra ønsker om: * bedre samarbejdsklima, fra modspil til samarbejde * mere gunstige pris/kvalitetsforhold * hurtigere byggetider * bedre håndtering af evt. uoverensstemmelser Partnering …. en anderledes aftale og samarbejdsform 11.november 2004

Hvad er nogle typiske elementer i partnering? (1/2) * Brugerinvolvering omkring resultat- og driftsværdier * Partnering tankegangen planlægges før licitationen * Aftalegrundlag for partneringsamarbejde * Fælles incitamenter og bonus ordninger * Fælles planlægning * Fælles opmærksomhed på at samarbejdsprocessen har indflydelse på resultatet * Fælles procesværdier for partneringsamarbejdet * Feedbackmekanismer der sikrer læring og justering 11.november 2004

Hvad er nogle typiske elementer i partnering? (2/2) * Klare beslutningsprocesser og kommissorier * Fælles projektkontor * Inddragelse af entreprenør i detailprojekteringen * Uoverensstemmelser forsøges først løst internt, dernæst ved mægler og først da ved brug af voldgift * Tæt samarbejde om sikkerhed og sundhed * Partnering på byggepladsen bl.a. ved brug af nedefra-op rullende tidsplanlægning 11.november 2004

Gode intentioner men ofte... * Ledere rekrutteres ”fra den gamle skole” * Konflikter håndteres som man plejer * Møderne er som de plejer * ”Dem deroppe … men hos os mærker vi sgu ingen forskel” * Procesværdier … er noget man snakker om * Begrænset tid til involvering af parter i detailplanlægning * Hvem kan tage beslutninger - hvem har blot indflydelse? * Ingen tid til refleksion og læring (”lad os se at komme videre”) 11.november 2004

Udfordringer... som kalder på særlige kompetencer * Som udgangspunkt er det ikke én organisation men flere organisationer der skal arbejde sammen om fælles mål * Nye team skal etableres (ny retning, nye roller, nye spilleregler og rutiner, nye relationer, nye rytmer) * Ikke én faglighed, men flere fagligheder med forskellige arbejdstraditioner (kulturer) ….. Udfordringer som man ser det i en fusionsproces 11.november 2004

Når mennesker planlægger processer Og glemmer menneskene Interesser Kultur & værdier Følelser Relationer Tænker vi rationelt 11.november 2004

De nødvendige profiler og kompetencer (ud fra Dr Belbin´s teamroller) Mødeledelse Konflikthåndtering Nurser miljøet Ser samarbejdsmuligheder Nye vinkler Procesforståelse KURSUSGRUPPEN FREMDRIFT FORFINELSE UDADVENDT INDADVENDT Arbejderen -får jobbet udført Analytikeren -vurderer Afrunderen -detaljeorienteret og grundig Ideskaberen skaber -kreativitet Indpiskeren -resultater Gartneren -skaber stemning Ordstyreren -trækker alle med Ressource- samleren - kombinerer Best practice

Strategier i konflikter Varetagelse af egen interesse Varetagelse af den andens interesse Dominerende Kompromissøgende UndvigendeTilpassende Samarbejdende 11.november 2004 Hvilke modeller? Hvilke værktøjer?

Hvis man skulle pege på én kompetence Det gode samarbejde om skabe resultater i komplekse processer … kræver kompetence til at samarbejde om refleksionen handling refleksion

”Kaniner kan også blive til kanoner, hvis man staver det forkert” (citat frit efter Storm P) 11.november 2004www.sparringpartner.dk