Refleksioner og opsamling ift. i går

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Medborgerskab – på sporet
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Det gode klasserådsarbejde
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Dagens program: Vitia nos archili caeris alia sinctatat Aut experestio
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Gruppeudviklingssamtaler
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Refleksioner og opsamling ift. i går Grupper Refleksioner og opsamling ift. i går

Tjek ind øvelsen: En hurtig, struktureret og effektiv måde at samle gruppedeltagerne på. Kan laves stående og siddende alt efter gruppen. Til Lars fra SPUC

Recovery og den rehabiliterende tankegang ift. § 85 gruppetilbud: Det enkelte menneskes egen gennemlevede proces med at komme sig og komme videre livet eller ” at få det så godt som muligt ” Rehabilitering: Den hjælp, støtte, de redskaber og metoder,som de professionelle stiller til rådighed eller benytter sig af. Det samarbejde om Recovery-processen, der foregår mellem bruger og medarbejder

Drøftelse ved bordene: Fælles refleksion om Recovery processen, hvilken værdier er på spil, hvilke fordele og ulemper er der ved at komme sig….

Pause 15 min

Recovery Stjernen:

Recovery plan: Prioriteret område: Aktuel scoring: Mål til næste stjerne opfyldelse: Handlinger: Af hvem? Hvornår? Ønskelige scoring: Hvad, hvis/når det bliver svært? Hvordan vil du helst støttes igennem den periode? Hvornår skal vi snakke om din Recovery – stjerne igen?

Livsområder: Kan være: Sundhed og psykisk trivsel Hjemmefront og bolig Uddannelse og arbejde Netværk og fritid. Det er meget forskelligt fra person til person, om det er meningsfuldt at få støtte på et eller flere områder.

Planlægning af et gruppeforløb: Gruppen samles selv og finder en gruppeleder. Gruppen samles af andre. Gruppen samles af gruppelederen.

Smart - modellen S = SPECIFIKT: Hvad – Hvem – Hvor – Hvordan – Hvorfor. M = MÅLBART: Hvordan ved jeg at målet er nået – Hvordan ser du at deltagerne rykker sig……. A = AMBITIØST: Hvad vil du gøre, for at det er attraktivt at deltage i gruppen – Kan det gøres bedre end tidligere… R = REALISTISK: Hænger tingene sammen – Er jeg villig til at arbejde for at nå målet – Har jeg/vi mulighed for at nå det….. T = TIDSBESTEMT: Hvornår starter forløbet – Hvornår slutter det – Hvornår er målet nået.

Gruppeforløbet: Gruppelederen har ansvaret for gruppen: Gruppelederen er i høj grad med til at skabe og re- skabe motivationen for deltagelsen. Ved at tale om gruppeforløbet til borgere, kollegaer, sagsbehandler….. Lave plakater, pjecer….

Hvor mange kan deltage i gruppeforløbet: Størrelsen på gruppen er vigtig, fordi der både skal være nok deltagere til, at der er dialog og for, at der bliver synergi imellem deltagerne. Synergi = Samspil mellem to eller flere faktorer der forstærker hinanden således at den kombinerede effekt bliver større end summen af de enkelte faktorers bidrag…..

Gruppeforløbet: Forsamtale. Dagsorden. Recovery Stjernen – Livsområder- Gruppens overordnet tema. Referat/Dagbog (skal/skal ikke). Praktiske gøremål.

Frokost Pause ses kl. 13.00 Husk at tal med din makker 

Opstart af gruppen: At arbejde fra Jeg-gruppe til Vi-gruppe… Tillid: Gennem varm og hyggelig stemning. Støtte hver enkelt deltager i at bidrage. Forbinde forskellige deltagere og ideer. Lytte efter mønstre, indsigter og dybere ? Gøre den kollektive viden synlig.

Præsentation Rammesættende. Forventninger. Spilleregler. At støtte/rose hinanden. Dilemmaer

Pause 15 min

De 3 Klassiske Etikker: Dydsetikken: (at gøre det gode) Personen-dyder, motiver, værdier og forforståelse. Pligtetikken: (at vi har pligt til at flg. De almene regler) Situationen – pligter, retfærdighed og principper. Konsekvensetikken(nytte): (Mest mulig lykke for flest) Konsekvenser – nytte og lykke.

Etik øvelse: Egen refleksion over nedstående – hver især italesætter kort sine refleksioner til de øvrige. Hvilke etikker læner jeg mig oftest op af? Hvilket etisk grundlag bygger mine hovedudsagn på ift. at arbejde (med grupper?)

Pause 15 min 

Dokumentation/evaluering: Hvordan Hvorfor Hvilket indhold Forventninger – spilleregler – Tavshedspligt Etik

Hvad tager du konkret med til næste gang? Dialog omkring bordet ift. det vi har været igennem i disse dage…. Sid derefter med ”dig” selv og egne refleksioner, nedskriv helt konkret, hvad du vil gå hjem og gøre, være særlig optaget af….. Det nedskrevet skal ligges i en kuvert med navn og afleveres til mig…

Tjek ud øvelse: En hurtig, struktureret og effektiv måde at afrunde et gruppeforløb på. Kan bruges som dokumentation overfor gruppen og ift. at gruppelederen kan ”tage noget med sig”.

Tjek ud: Hvad er det vigtigste, du tager med dig fra i dag? Er der noget, der har gjort særlig indtryk på dig i dag?