- hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen? Dansk på andre måder - hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen?
Præsentation Læreruddannet 1985 Undervist i 1.-10.kl. i dansk, billedkunst, engelsk og musik Interesse for skoleudvikling, didaktik, praktik Praktiklærereksamen 2003 Involveret i Jeppe Bundsgaards ph.d. projekt 2002-05 Projektleder på ITMF - projekt 474, Den dynamiske lærebog 2003-04 Master i IKT og Medier 2005 (Med-) forfatter til artikler o.l. i ”Handicappet – og hva’ så?” (Keinicke og Byskov, Alinea 2003), Dansklærerforeningens Fællesskrift (2005), Skaarup Seminariums Jubilæumsskrift (2004), IT-information (Mikro Værkstedet 2004 og 05), Danskfagets it-didaktik (Gyldendal forthcoming) Medudvikler af kurser for Uni-C fra 2004 Underviser pt. på mellemtrinnet, som jeg er tovholder for, klasselærer i 6.b, skolens praktikkoordinator og arbejder ved siden af sammen med Jeppe Bundsgaard om udgivelse af webtjenester til undervisning for Mikro Værkstedet og ”Danskfagets it - didaktik” for Gyldendal
Dagens gang 10.00 – 12.00 Teoretisk introduktion 12.00 – 12.30 Frokost Læring Didaktik Dansk og it 12.00 – 12.30 Frokost 12.30 – 13.00 Introduktion til Smart Site Publisher 13.00 – 14.00 Pararbejde præsentation og gæstebog 14.00 – 15.00 Præsentation af konkrete forløb og ideer 15.00 – 15.30 Pararbejde om undervisningsforløb 15.30 – 16.00 Præsentation af planer og afrunding Flytte pladser med jævne mellemrum. Første sammensætning stærk med svag, siden med jævnbyrdige, samtale om collaboration og cooperation (Dillenbourgh). Næste samarbejdspartner en der har jævnaldrende klassetrin.
Hvordan lærer børn? Det spæde barn – sanseindtryk – (inter)aktivitet – indre repræsentation - Piaget
Hvordan lærer børn? Det spæde barn – sanseindtryk – (inter)aktivitet – indre repræsentation - Piaget Hjælp fra voksen eller dygtigere kammerat – zonen for nærmeste udvikling - Vygotsky
Hvordan lærer børn? Det spæde barn – sanseindtryk – (inter)aktivitet – indre repræsentation - Piaget Hjælp fra voksen eller dygtigere kammerat – zonen for nærmeste udvikling – Vygotsky Scaffolding (stilladsering) – understøtte elevens læring – Wood, Bruner & Cole; Engeström (in Bundsgaard 2005)
Samarbejde og samtale Tre former for samtale
Samarbejde og samtale Tre former for samtale Disputerende: hver holder på sit
Samarbejde og samtale Tre former for samtale Disputerende: hver holder på sit Akkumulerende: parterne bekræfter hinanden
Samarbejde og samtale Tre former for samtale Disputerende: hver holder på sit Akkumulerende: parterne bekræfter hinanden Eksplorativ: parterne udfordrer synspunkter og udforsker nye muligheder
Regler for samarbejde
Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles
Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige
Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige Alle tager ansvar for fælles beslutninger
Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige Alle tager ansvar for fælles beslutninger Alle argumenterer for deres synspunkter
Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige Alle tager ansvar for fælles beslutninger Alle argumenterer for deres synspunkter Synspunkter og argumenter udfordres
Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige Alle tager ansvar for fælles beslutninger Alle argumenterer for deres synspunkter Synspunkter og argumenter udfordres Alternativer diskuteres før man træffer en beslutning
Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige Alle tager ansvar for fælles beslutninger Alle argumenterer for deres synspunkter Synspunkter og argumenter udfordres Alternativer diskuteres før man træffer en beslutning Alle medlemmer af gruppen opfordres til at tale af de andre (Dawes, Mercer, Wegerif)
Opsamling Zonen for nærmeste udvikling Stilladsering Udviklende samarbejde - samtale
Lærerens rolle Traditionel undervisning:
Lærerens rolle Traditionel undervisning: I: (lærerens) Initiativ
Lærerens rolle Traditionel undervisning: I: (lærerens) Initiativ R: (elevens) Respons
Lærerens rolle Traditionel undervisning: I: (lærerens) Initiativ R: (elevens) Respons F: (lærerens) Feedback – follow up
IRF undervisning kendetegnes ved Læreren er i centrum
IRF undervisning kendetegnes ved Læreren er i centrum Læreren er i besiddelse af (al) viden
IRF undervisning kendetegnes ved Læreren er i centrum Læreren er i besiddelse af (al) viden Eleven tilegner sig lærerens viden
Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig
Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig der er entydige svar
Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig der er entydige svar samfundet er statisk
Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig der er entydige svar på alt samfundet er statisk tilværelsen er forudsigelig
Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig der er entydige svar på alt tilværelsen er forudsigelig elevernes og samfundets fremtid bygger på reproduktion af det eksisterende
Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig der er entydige svar på alt tilværelsen er forudsigelig elevernes og samfundets fremtid bygger på reproduktion af det eksisterende Som fx i landbrugskulturen før den industrielle revolution
Tendenser i samtiden Hastig udvikling indenfor: Viden
Tendenser i samtiden Hastig udvikling indenfor: Viden Mængde Foranderlighed Tilgængelighed
Tendenser i samtiden Hastig udvikling indenfor: Viden Teknologi Mængde Foranderlighed Tilgængelighed Teknologi Kommunikation
Hvilket medvirker til: Uoverskuelighed, uforudsigelighed, flertydighed
Hvilket medvirker til: Uoverskuelighed, uforudsigelighed, flertydighed Læreren har ikke monopol på viden
Hvilket medvirker til: Uoverskuelighed, uforudsigelighed, flertydighed Læreren har ikke monopol på viden Eleverne er vidende, men deres viden er ofte fragmenteret, detaljeret og teoretisk
Fra undervisning til læring
Fra undervisning til læring Eleven i centrum
Fra undervisning til læring Eleven i centrum Elevens aktive tilegnelse
Fra undervisning til læring Eleven i centrum Elevens aktive tilegnelse Udgangspunkt i det eleven kan og ved
Fra undervisning til læring Eleven i centrum Elevens aktive tilegnelse Udgangspunkt i det eleven kan og ved Læreren motiverer, tydeliggør mål og skaber rammer og stilladser for elevens læring
Opsamling Aktiv elev i centrum for egen læring Zonen for nærmeste udvikling Stilladsering Udviklende samtale – samarbejde
Krav til undervisningen
Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv
Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv Hun/han skal udfordres i zonen for nærmeste udvikling
Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv Hun/han skal udfordres i zonen for nærmeste udvikling Der skal ydes støtte i processen
Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv Hun/han skal udfordres i zonen for nærmeste udvikling Der skal ydes støtte i processen Fælles mål
Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv Hun/han skal udfordres i zonen for nærmeste udvikling Der skal ydes støtte i processen Fælles mål Evaluering
Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv Hun/han skal udfordres i zonen for nærmeste udvikling Der skal ydes støtte i processen Fælles mål Evaluering X 24 elever!
It – lærerens assistent
It – lærerens assistent CSCL – computer supported collaborative learning – fx udviklende samtale ved computeren
It – lærerens assistent CSCL – computer supported collaborative learning – fx udviklende samtale ved computeren Interaktiv assistent – gruppe-/projektarbejde med kurser efter behov
It – lærerens assistent CSCL – computer supported collaborative learning – fx udviklende samtale ved computeren Interaktiv assistent – gruppe-/projektarbejde med kurser efter behov Funktionel – formelt princip – træningsprogrammer på nye måder
It – lærerens assistent CSCL – computer supported collaborative learning – fx udviklende samtale ved computeren Interaktiv assistent – gruppe-/projektarbejde med kurser efter behov Funktionel – formelt princip – træningsprogrammer på nye måder Hjemmesiden som den røde tråd i kommunikation, progression og evaluering
It – lærerens assistent CSCL – computer supported collaborative learning – fx udviklende samtale ved computeren Interaktiv assistent – gruppe-/projektarbejde med kurser efter behov Funktionel – formelt princip – træningsprogrammer på nye måder Hjemmesiden som den røde tråd i kommunikation, progression og evaluering Tilrettelæggelse af stilladserende forløb
Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl.
Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl. Indkulturering Legeskrivning og illustration af egne tekster
Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl. Indkulturering Legeskrivning og illustration af egne tekster It indgår i rollelege
Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl. Indkulturering Legeskrivning og illustration af egne tekster It indgår i rollelege Kommunikation med forældre og andre Webkamera - mundtlig fortælling, andre udtryksformer, oplæg til respons, refleksion
Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl. Indkulturering Legeskrivning og illustration af egne tekster It indgår i rollelege Kommunikation med forældre og andre Webkamera - mundtlig fortælling, andre udtryksformer, oplæg til respons, refleksion Hjemmesider – præsentation, kommunikation, portefølje, (læse-) log, individuelle og gruppeopgaver
Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl. Indkulturering Legeskrivning og illustration af egne tekster It indgår i rollelege Kommunikation med forældre og andre Webkamera - mundtlig fortælling, andre udtryksformer, oplæg til respons, refleksion Hjemmesider – præsentation, kommunikation, portefølje, (læse-) log, individuelle og gruppeopgaver Læsning i funktionel sammenhæng
Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering
Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation
Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde
Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre
Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre Fælles tekster – genre, sprog, person- og miljøskildring, komposition, illustration m.m.
Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre Fælles tekster – genre, sprog, person- og miljøskildring, komposition, illustration m.m. Begyndende brug af internet (Grønlandsemne)
Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre Fælles tekster – genre, sprog, person- og miljøskildring, komposition, illustration m.m. Begyndende brug af internet (Grønlandsemne) HCSøg (hcsoeg.dk) Mikro Værkstedet – elevaftalen
Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre Fælles tekster – genre, sprog, person- og miljøskildring, komposition, illustration m.m. Begyndende brug af internet (Grønlandsemne) HCSøg (hcsoeg.dk) Mikro Værkstedet – elevaftalen Dynamitbogen.dk Mikro Værkstedet - elevaftalen
Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre Fælles tekster – genre, sprog, person- og miljøskildring, komposition, illustration m.m. Begyndende brug af internet (Grønlandsemne) HCSøg (hcsoeg.dk) Mikro Værkstedet – elevaftalen Dynamitbogen.dk Mikro Værkstedet - elevaftalen Handicappet – og hva’ så? Byskov og Keinicke, Alinea
Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl.
Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey)
Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey) Læs Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog (og/eller Nynnes Dagbog). Eleverne vælger hver en person og skriver hans/hendes weblog på hjemmesiden og kommenterer hinandens log undervejs. Læreren samler op på diskussioner m.m. undervejs.
Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey) Læs Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog (og/eller Nynnes Dagbog). Eleverne vælger hver en person og skriver hans/hendes weblog på hjemmesiden og kommenterer hinandens log undervejs. Læreren samler op på diskussioner m.m. undervejs. Digt, salme, årstidssang eller lignende illustreres vha digitalfotos og billedbehandlingsprogram. Tekst og billeder evt. med underlægningsmusik samles i pptpræsentation
Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey) Læs Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog (og/eller Nynnes Dagbog). Eleverne vælger hver en person og skriver hans/hendes weblog på hjemmesiden og kommenterer hinandens log undervejs. Læreren samler op på diskussioner m.m. undervejs. Digt, salme, årstidssang eller lignende illustreres vha digitalfotos og billedbehandlingsprogram. Tekst og billeder evt. med underlægningsmusik samles i pptpræsentation Eller digtet sættes i musik/rappes og der laves musikvideo
Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey) Læs Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog (og/eller Nynnes Dagbog). Eleverne vælger hver en person og skriver hans/hendes weblog på hjemmesiden og kommenterer hinandens log undervejs. Læreren samler op på diskussioner m.m. undervejs. Digt, salme, årstidssang eller lignende illustreres vha digitalfotos og billedbehandlingsprogram. Tekst og billeder evt. med underlægningsmusik samles i pptpræsentation Eller digtet sættes i musik/rappes og der laves musikvideo Dynamitbogen.dk Mikro Værkstedet – elevaftale
Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey) Læs Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog (og/eller Nynnes Dagbog). Eleverne vælger hver en person og skriver hans/hendes weblog på hjemmesiden og kommenterer hinandens log undervejs. Læreren samler op på diskussioner m.m. undervejs. Digt, salme, årstidssang eller lignende illustreres vha digitalfotos og billedbehandlingsprogram. Tekst og billeder evt. med underlægningsmusik samles i pptpræsentation Eller digtet sættes i musik/rappes og der laves musikvideo Dynamitbogen.dk Mikro Værkstedet – elevaftale Webparlament.dk Mikro Værkstedet - elevaftale
Henvisninger www.kuehn.dk/lisbet www.kuehn.dk/kursus www.bundsgaard.net www.tallerupskolen.dk/96 www.tallerupskolen.dk/99 - se også de øvrige klassers hjemmesider www.tallerupskolen.dk/parlament www.tallerupskolen.dk/hockey www.dynamitbogen.dk www.hcsoeg.dk www.webparlament.dk http://www.rupertwegerif.name/
Litteratur – it og læring Bundsgaard, Jeppe: Bidrag til danskfagets it-didaktik, Forlaget Ark 2005 Bundsgaard, Jeppe og Kühn, Lisbet: Danskfagets it-didaktik, Gyldendal forthcoming Mathiasen, Helle (red.): It og læringsperspektiver, Alinea 2003 Sørensen, Birgitte Holm (red.): Multimediedidaktik og læring – børn og unges multimedieproduktion, Gads Forlag 2001 Cook, Deirdre og Finlayson, Helen: IKT i klasserommet interaktive barn, kommunikativ læring, Gyldendal Norsk Forlag 2003 Sørensen, Holm Birgitte; Jessen, Carsten og Olesen, Birgitte R. (red.): Børn på nettet. Kommunikation og læring, Gads Forlag 2002 Wegerif, Rupert: Se flere artikler om emnet på http://www.rupertwegerif.name/
Litteratur - dansk Dansk: Kjertmann, Kjeld: Læsetilegnelse- ikke kun en sag for skolen, Alinea 2002 Trageton, Arne: At skrive sig til læsning, Gyldendal 2004 Sørensen, Birte: Litteratur – forståelse og fortolkning, Alinea 2001 Henningsen, Sven Erik og Sørensen, Birte: Danskfagets didaktik, Dansklærerforeningen (1995) 2004 Henningsen, Sven Erik og Sørensen, Birte (red.): Danskdidaktiske synsvinkler, Dansklærerforeningen 1999
Litteratur - læring Læring: Illeris, Knud: Læring – aktuel læringsteori i spændingsfeltet mellem Piaget, Freud og Marx, Roskilde Universitetsforlag (2001) 2003 Hansen, Jan Tønnes og Nielsen, Klaus (red.): Stilladsering – en pædagogisk metafor, Forlaget Klim 1999 Lave, Jean og Wenger, Etienne: Situeret Læring, Hans Reitzels Forlag (1991) 2003 Kreisler, John: Læring, magt og individualitet – når pædagogik iscenesættes som selvbestemmelse, Gyldendal 2002 Dawes, L., Mercer, N. and Wegerif, R. (2004) 2nd Edition. Thinking Together:A programme of activities for developing thinking skills at KS2. Questions Publishing. 124 pages (A4). ISBN 1-84190-035-4 Se også http://www.rupertwegerif.name/ Bruner, Jerome: Mening i handling, (1990) Klim 1999