- hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra formel til funktionel undervisning
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Undervisningsplanlægning
Nye kommunikationsformer forandrer de unges forståelse af sproget – mundtligt og skriftligt Chat og sms.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Undervisning med Storyjumper
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Introduktion til Sprogpakken
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
Fremtidens skole Gruppe 5.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Læsebånd i skolereformens læringssyn
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Elevaktiverende undervisning
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Inspiration til reformarbejdet
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Læremiddelkultur I Folkeskolen
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Dannelse og kompetencer
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Dansk på andre måder - hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen?
Årsplan – en kort en lang
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
AKT på Dybbøl Skolen.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Digital Didaktisk Design
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
- Kom tættere på dit barns skolegang
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

- hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen? Dansk på andre måder - hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen?

Præsentation Læreruddannet 1985 Undervist i 1.-10.kl. i dansk, billedkunst, engelsk og musik Interesse for skoleudvikling, didaktik, praktik Praktiklærereksamen 2003 Involveret i Jeppe Bundsgaards ph.d. projekt 2002-05 Projektleder på ITMF - projekt 474, Den dynamiske lærebog 2003-04 Master i IKT og Medier 2005 (Med-) forfatter til artikler o.l. i ”Handicappet – og hva’ så?” (Keinicke og Byskov, Alinea 2003), Dansklærerforeningens Fællesskrift (2005), Skaarup Seminariums Jubilæumsskrift (2004), IT-information (Mikro Værkstedet 2004 og 05), Danskfagets it-didaktik (Gyldendal forthcoming) Medudvikler af kurser for Uni-C fra 2004 Underviser pt. på mellemtrinnet, som jeg er tovholder for, klasselærer i 6.b, skolens praktikkoordinator og arbejder ved siden af sammen med Jeppe Bundsgaard om udgivelse af webtjenester til undervisning for Mikro Værkstedet og ”Danskfagets it - didaktik” for Gyldendal

Dagens gang 10.00 – 12.00 Teoretisk introduktion 12.00 – 12.30 Frokost Læring Didaktik Dansk og it 12.00 – 12.30 Frokost 12.30 – 13.00 Introduktion til Smart Site Publisher 13.00 – 14.00 Pararbejde præsentation og gæstebog 14.00 – 15.00 Præsentation af konkrete forløb og ideer 15.00 – 15.30 Pararbejde om undervisningsforløb 15.30 – 16.00 Præsentation af planer og afrunding Flytte pladser med jævne mellemrum. Første sammensætning stærk med svag, siden med jævnbyrdige, samtale om collaboration og cooperation (Dillenbourgh). Næste samarbejdspartner en der har jævnaldrende klassetrin.

Hvordan lærer børn? Det spæde barn – sanseindtryk – (inter)aktivitet – indre repræsentation - Piaget

Hvordan lærer børn? Det spæde barn – sanseindtryk – (inter)aktivitet – indre repræsentation - Piaget Hjælp fra voksen eller dygtigere kammerat – zonen for nærmeste udvikling - Vygotsky

Hvordan lærer børn? Det spæde barn – sanseindtryk – (inter)aktivitet – indre repræsentation - Piaget Hjælp fra voksen eller dygtigere kammerat – zonen for nærmeste udvikling – Vygotsky Scaffolding (stilladsering) – understøtte elevens læring – Wood, Bruner & Cole; Engeström (in Bundsgaard 2005)

Samarbejde og samtale Tre former for samtale

Samarbejde og samtale Tre former for samtale Disputerende: hver holder på sit

Samarbejde og samtale Tre former for samtale Disputerende: hver holder på sit Akkumulerende: parterne bekræfter hinanden

Samarbejde og samtale Tre former for samtale Disputerende: hver holder på sit Akkumulerende: parterne bekræfter hinanden Eksplorativ: parterne udfordrer synspunkter og udforsker nye muligheder

Regler for samarbejde

Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles

Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige

Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige Alle tager ansvar for fælles beslutninger

Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige Alle tager ansvar for fælles beslutninger Alle argumenterer for deres synspunkter

Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige Alle tager ansvar for fælles beslutninger Alle argumenterer for deres synspunkter Synspunkter og argumenter udfordres

Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige Alle tager ansvar for fælles beslutninger Alle argumenterer for deres synspunkter Synspunkter og argumenter udfordres Alternativer diskuteres før man træffer en beslutning

Regler for samarbejde Alle relevante oplysninger deles Alle forsøger at blive enige Alle tager ansvar for fælles beslutninger Alle argumenterer for deres synspunkter Synspunkter og argumenter udfordres Alternativer diskuteres før man træffer en beslutning Alle medlemmer af gruppen opfordres til at tale af de andre (Dawes, Mercer, Wegerif)

Opsamling Zonen for nærmeste udvikling Stilladsering Udviklende samarbejde - samtale

Lærerens rolle Traditionel undervisning:

Lærerens rolle Traditionel undervisning: I: (lærerens) Initiativ

Lærerens rolle Traditionel undervisning: I: (lærerens) Initiativ R: (elevens) Respons

Lærerens rolle Traditionel undervisning: I: (lærerens) Initiativ R: (elevens) Respons F: (lærerens) Feedback – follow up

IRF undervisning kendetegnes ved Læreren er i centrum

IRF undervisning kendetegnes ved Læreren er i centrum Læreren er i besiddelse af (al) viden

IRF undervisning kendetegnes ved Læreren er i centrum Læreren er i besiddelse af (al) viden Eleven tilegner sig lærerens viden

Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig

Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig der er entydige svar

Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig der er entydige svar samfundet er statisk

Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig der er entydige svar på alt samfundet er statisk tilværelsen er forudsigelig

Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig der er entydige svar på alt tilværelsen er forudsigelig elevernes og samfundets fremtid bygger på reproduktion af det eksisterende

Og er velegnet, hvis mængden af viden er overskuelig der er entydige svar på alt tilværelsen er forudsigelig elevernes og samfundets fremtid bygger på reproduktion af det eksisterende Som fx i landbrugskulturen før den industrielle revolution

Tendenser i samtiden Hastig udvikling indenfor: Viden

Tendenser i samtiden Hastig udvikling indenfor: Viden Mængde Foranderlighed Tilgængelighed

Tendenser i samtiden Hastig udvikling indenfor: Viden Teknologi Mængde Foranderlighed Tilgængelighed Teknologi Kommunikation

Hvilket medvirker til: Uoverskuelighed, uforudsigelighed, flertydighed

Hvilket medvirker til: Uoverskuelighed, uforudsigelighed, flertydighed Læreren har ikke monopol på viden

Hvilket medvirker til: Uoverskuelighed, uforudsigelighed, flertydighed Læreren har ikke monopol på viden Eleverne er vidende, men deres viden er ofte fragmenteret, detaljeret og teoretisk

Fra undervisning til læring

Fra undervisning til læring Eleven i centrum

Fra undervisning til læring Eleven i centrum Elevens aktive tilegnelse

Fra undervisning til læring Eleven i centrum Elevens aktive tilegnelse Udgangspunkt i det eleven kan og ved

Fra undervisning til læring Eleven i centrum Elevens aktive tilegnelse Udgangspunkt i det eleven kan og ved Læreren motiverer, tydeliggør mål og skaber rammer og stilladser for elevens læring

Opsamling Aktiv elev i centrum for egen læring Zonen for nærmeste udvikling Stilladsering Udviklende samtale – samarbejde

Krav til undervisningen

Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv

Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv Hun/han skal udfordres i zonen for nærmeste udvikling

Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv Hun/han skal udfordres i zonen for nærmeste udvikling Der skal ydes støtte i processen

Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv Hun/han skal udfordres i zonen for nærmeste udvikling Der skal ydes støtte i processen Fælles mål

Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv Hun/han skal udfordres i zonen for nærmeste udvikling Der skal ydes støtte i processen Fælles mål Evaluering

Krav til undervisningen Eleven skal være aktiv Hun/han skal udfordres i zonen for nærmeste udvikling Der skal ydes støtte i processen Fælles mål Evaluering X 24 elever!

It – lærerens assistent

It – lærerens assistent CSCL – computer supported collaborative learning – fx udviklende samtale ved computeren

It – lærerens assistent CSCL – computer supported collaborative learning – fx udviklende samtale ved computeren Interaktiv assistent – gruppe-/projektarbejde med kurser efter behov

It – lærerens assistent CSCL – computer supported collaborative learning – fx udviklende samtale ved computeren Interaktiv assistent – gruppe-/projektarbejde med kurser efter behov Funktionel – formelt princip – træningsprogrammer på nye måder

It – lærerens assistent CSCL – computer supported collaborative learning – fx udviklende samtale ved computeren Interaktiv assistent – gruppe-/projektarbejde med kurser efter behov Funktionel – formelt princip – træningsprogrammer på nye måder Hjemmesiden som den røde tråd i kommunikation, progression og evaluering

It – lærerens assistent CSCL – computer supported collaborative learning – fx udviklende samtale ved computeren Interaktiv assistent – gruppe-/projektarbejde med kurser efter behov Funktionel – formelt princip – træningsprogrammer på nye måder Hjemmesiden som den røde tråd i kommunikation, progression og evaluering Tilrettelæggelse af stilladserende forløb

Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl.

Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl. Indkulturering Legeskrivning og illustration af egne tekster

Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl. Indkulturering Legeskrivning og illustration af egne tekster It indgår i rollelege

Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl. Indkulturering Legeskrivning og illustration af egne tekster It indgår i rollelege Kommunikation med forældre og andre Webkamera - mundtlig fortælling, andre udtryksformer, oplæg til respons, refleksion

Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl. Indkulturering Legeskrivning og illustration af egne tekster It indgår i rollelege Kommunikation med forældre og andre Webkamera - mundtlig fortælling, andre udtryksformer, oplæg til respons, refleksion Hjemmesider – præsentation, kommunikation, portefølje, (læse-) log, individuelle og gruppeopgaver

Konkrete ideer og forslag 0.-3.kl. Indkulturering Legeskrivning og illustration af egne tekster It indgår i rollelege Kommunikation med forældre og andre Webkamera - mundtlig fortælling, andre udtryksformer, oplæg til respons, refleksion Hjemmesider – præsentation, kommunikation, portefølje, (læse-) log, individuelle og gruppeopgaver Læsning i funktionel sammenhæng

Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering

Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation

Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde

Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre

Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre Fælles tekster – genre, sprog, person- og miljøskildring, komposition, illustration m.m.

Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre Fælles tekster – genre, sprog, person- og miljøskildring, komposition, illustration m.m. Begyndende brug af internet (Grønlandsemne)

Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre Fælles tekster – genre, sprog, person- og miljøskildring, komposition, illustration m.m. Begyndende brug af internet (Grønlandsemne) HCSøg (hcsoeg.dk) Mikro Værkstedet – elevaftalen

Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre Fælles tekster – genre, sprog, person- og miljøskildring, komposition, illustration m.m. Begyndende brug af internet (Grønlandsemne) HCSøg (hcsoeg.dk) Mikro Værkstedet – elevaftalen Dynamitbogen.dk Mikro Værkstedet - elevaftalen

Ideer, forløb og materialer til 4.- 6.kl. Egen hjemmeside udvikles – menustruktur – kategorisering Præsentation af egne og fælles produkter, kommunikation og dokumentation Klassens avis – respons på tekster, sprog- og grammatikarbejde Barndomserindringer – egne, forældre, bedsteforældre Fælles tekster – genre, sprog, person- og miljøskildring, komposition, illustration m.m. Begyndende brug af internet (Grønlandsemne) HCSøg (hcsoeg.dk) Mikro Værkstedet – elevaftalen Dynamitbogen.dk Mikro Værkstedet - elevaftalen Handicappet – og hva’ så? Byskov og Keinicke, Alinea

Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl.

Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey)

Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey) Læs Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog (og/eller Nynnes Dagbog). Eleverne vælger hver en person og skriver hans/hendes weblog på hjemmesiden og kommenterer hinandens log undervejs. Læreren samler op på diskussioner m.m. undervejs.

Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey) Læs Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog (og/eller Nynnes Dagbog). Eleverne vælger hver en person og skriver hans/hendes weblog på hjemmesiden og kommenterer hinandens log undervejs. Læreren samler op på diskussioner m.m. undervejs. Digt, salme, årstidssang eller lignende illustreres vha digitalfotos og billedbehandlingsprogram. Tekst og billeder evt. med underlægningsmusik samles i pptpræsentation

Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey) Læs Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog (og/eller Nynnes Dagbog). Eleverne vælger hver en person og skriver hans/hendes weblog på hjemmesiden og kommenterer hinandens log undervejs. Læreren samler op på diskussioner m.m. undervejs. Digt, salme, årstidssang eller lignende illustreres vha digitalfotos og billedbehandlingsprogram. Tekst og billeder evt. med underlægningsmusik samles i pptpræsentation Eller digtet sættes i musik/rappes og der laves musikvideo

Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey) Læs Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog (og/eller Nynnes Dagbog). Eleverne vælger hver en person og skriver hans/hendes weblog på hjemmesiden og kommenterer hinandens log undervejs. Læreren samler op på diskussioner m.m. undervejs. Digt, salme, årstidssang eller lignende illustreres vha digitalfotos og billedbehandlingsprogram. Tekst og billeder evt. med underlægningsmusik samles i pptpræsentation Eller digtet sættes i musik/rappes og der laves musikvideo Dynamitbogen.dk Mikro Værkstedet – elevaftale

Ideer, forløb og materialer til 7.- 9.kl. Hjemmeside som led i projektforløb (Hockey) Læs Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog (og/eller Nynnes Dagbog). Eleverne vælger hver en person og skriver hans/hendes weblog på hjemmesiden og kommenterer hinandens log undervejs. Læreren samler op på diskussioner m.m. undervejs. Digt, salme, årstidssang eller lignende illustreres vha digitalfotos og billedbehandlingsprogram. Tekst og billeder evt. med underlægningsmusik samles i pptpræsentation Eller digtet sættes i musik/rappes og der laves musikvideo Dynamitbogen.dk Mikro Værkstedet – elevaftale Webparlament.dk Mikro Værkstedet - elevaftale

Henvisninger www.kuehn.dk/lisbet www.kuehn.dk/kursus www.bundsgaard.net www.tallerupskolen.dk/96 www.tallerupskolen.dk/99 - se også de øvrige klassers hjemmesider www.tallerupskolen.dk/parlament www.tallerupskolen.dk/hockey www.dynamitbogen.dk www.hcsoeg.dk www.webparlament.dk http://www.rupertwegerif.name/

Litteratur – it og læring Bundsgaard, Jeppe: Bidrag til danskfagets it-didaktik, Forlaget Ark 2005 Bundsgaard, Jeppe og Kühn, Lisbet: Danskfagets it-didaktik, Gyldendal forthcoming Mathiasen, Helle (red.): It og læringsperspektiver, Alinea 2003 Sørensen, Birgitte Holm (red.): Multimediedidaktik og læring – børn og unges multimedieproduktion, Gads Forlag 2001 Cook, Deirdre og Finlayson, Helen: IKT i klasserommet interaktive barn, kommunikativ læring, Gyldendal Norsk Forlag 2003 Sørensen, Holm Birgitte; Jessen, Carsten og Olesen, Birgitte R. (red.): Børn på nettet. Kommunikation og læring, Gads Forlag 2002 Wegerif, Rupert: Se flere artikler om emnet på http://www.rupertwegerif.name/

Litteratur - dansk Dansk: Kjertmann, Kjeld: Læsetilegnelse- ikke kun en sag for skolen, Alinea 2002 Trageton, Arne: At skrive sig til læsning, Gyldendal 2004 Sørensen, Birte: Litteratur – forståelse og fortolkning, Alinea 2001 Henningsen, Sven Erik og Sørensen, Birte: Danskfagets didaktik, Dansklærerforeningen (1995) 2004 Henningsen, Sven Erik og Sørensen, Birte (red.): Danskdidaktiske synsvinkler, Dansklærerforeningen 1999

Litteratur - læring Læring: Illeris, Knud: Læring – aktuel læringsteori i spændingsfeltet mellem Piaget, Freud og Marx, Roskilde Universitetsforlag (2001) 2003 Hansen, Jan Tønnes og Nielsen, Klaus (red.): Stilladsering – en pædagogisk metafor, Forlaget Klim 1999 Lave, Jean og Wenger, Etienne: Situeret Læring, Hans Reitzels Forlag (1991) 2003 Kreisler, John: Læring, magt og individualitet – når pædagogik iscenesættes som selvbestemmelse, Gyldendal 2002 Dawes, L., Mercer, N. and Wegerif, R. (2004) 2nd Edition. Thinking Together:A programme of activities for developing thinking skills at KS2. Questions Publishing. 124 pages (A4). ISBN 1-84190-035-4 Se også http://www.rupertwegerif.name/ Bruner, Jerome: Mening i handling, (1990) Klim 1999