Professionel udvikling i ”Det nye bibliotek”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Medarbejderudviklingssamtalen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
HELVEDE? … DET ER DE ANDRE!
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Vi gennemførte en række interview ifm
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Jeg støtter barnet ved:
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Darum skole 4. november 2013.
Professionel formidling
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Vejlederens kommunikation
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Relationelle Kompetencer
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Workshop Sund By Netværket
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Samarbejde og konflikter
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Relations kompetencer
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Præsentation og gennemslagskraft TUP ”Transfer i AMU” ZBC, tirsdag d. 16. august 2011.
Kommunikation Modul A.
Company programme - Veda
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Personalemøde – opfølgning på MTU
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Professionel udvikling i ”Det nye bibliotek” Relationelle kompetencer, kursusforløb efteråret 2011

Formål At støtte deltagernes professionelle udvikling i det nye bibliotek med fokus på relationskompetencer. AKA: At lære hvordan man bedst sætter sig selv i spil i kommunikationen med andre mennesker – med fokus på formidling!

”Buddy” Sparringspartner Djævlens advokat Hjælper med til at forankre værktøjer og viden fra kurset i egen organisation

Program for dag 1 Indhold: Bibliotekerne i videnssamfundet – v. Jonna H. Larsen Biblioteksmodellen – v. Casper Hvenegaard Kursusforløbet metastruktur – v. Line Sander Kroppens sprog /Pernille Carlsen Videndeling – v. Line Sander Tovholder: Line Sander, SUPPLEMENT OM LÆRING, HJERNEN OG VIDEN

Om undervisning og læring ”For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han - men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer” - Søren Kierkegaard - Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed (SV3 18,96-97)

Læringszoner Hvad er brugerens komfortzone – hvad ved han i forvejen? Gisp: Svær tilegnbar viden Guf: Nærmeste udviklingszone: Wow, det kan man også?! Gab: Det ved jeg allerede…

Forskellige typer viden Eksplicit viden: ”Det er fordi..” Implicit viden: ” Det troede jeg du vidste” Tavs Viden: ”Fordi.. Sådan er det bare!”

Kompetencemodel Ubevidst Bevidst Inkompetent Du kan ikke, men du ved ikke at du ikke kan. Du ved at du ikke kan Kompetent Du er fantastisk uden at tænke over det. Du ved at du kan, men det kræver al din koncentration Ubevidst inkompetent ”Sugar Academy”

Formidling – når det går galt! Snak sammen 2 og 2 om ”worst cases” i formidlingssituationer! Faglig usikkerhed (overtage andres kurser fx) Det ved vi godt Ingen kontakt/kommunikation Udstyrsproblemer Forventningsafstemning Kursister som ikke har lyst til at være der Kloge Åge (stiller spørgsmål han kender svaret på, for at hævde sig selv) Spørge Jørgen (forfølger irrelevante, ofte egocentrerede problemstillinger) og Sabotage Søren (Retter fx stavefejl, påpeger problemer, fejl, mangler osv)

Formidling - guldklumper Ved spørgsmål man ikke kender svaret på – send det ud i rummet = videndeling, anerkendelse og dialog Lukkede spørgsmål frem for åbne ”Summe-møde” – risikospredning Ræk selv hånden op (monkey see, monkey do) Tålmodighed, tid til at tænke

Program – Dag 2 Indhold: Jungs typeteori Egne styrker og svagheder i relationen Livsgrundlag fra nej- til ja-siger Selvværd og selvtillid giver plads til glæde – også selvglæde Kommunikation og følelser Med afsæt i Jungs typeteori (JTI) indledes dagen med at kortlægge den enkelte deltagers typeprofil, og der sættes fokus på samspil mellem mennesker og de udfordringer der opstår i den personlige og professionelle ageren. Kursusdagens fokus er relationskompetence og arbejdsglæde.

JTI – Jungs Type Indeks Selvværd (være) vs. Selvtillid (præstere) Empatien er vores værktøj til at lave relationer til andre Hvad kan jeg – og hvad betyder det for Andre? Mig selv?

JTI-profil Introvert – Ekstrovert Sansning – Intuition Tænkning – Følen Vurderende - Opfattende

Ekstrovert - Introvert Problem hvis man fx blander ekstroverte og introverte ”med vilje” ved festlige lejligheder. Ekstroverte bange for stilhed.

Ekstrovert - Introvert

Ekstrovert - Introvert

Ekstrovert - Introvert

Ekstrovert - Introvert

Ekstrovert - Introvert

Ekstrovert - Introvert

Øvelse Snak sammen med din sidemand om hvordan du oplever at du selv ligger og hvordan det er ”at være dig” – og omvendt!

Sansning - Intuition

Sansning - Intuition

Sansning - Intuition

Sansning - Intuition

Sansning - Intuition

Sansning - Intuition

Sansning - Intuition S’ere har styr på detaljen. N’ere tager det som det kommer, men kan være utålmodig

Evt. øvelse

Tænkning - Følen

Tænkning - Følen

Tænkning - Følen

Tænkning - Følen T’ere baserer beslutninger logisk funderede på forklaring og logik (hestekræfter, antal GB osv). F’ere fundere beslutninger på ”intuition”, egne meninger, anbefalinger mm. Kan ofte ikke argumentere.

Tænkning - Følen

Tænkning - Følen

Tænkning - Følen

Øvelse Hvad var grundlaget for dine 3 vigtige beslutninger? Hvorfor?

Vurderende - Opfattende

Vurderende - Opfattende

Vurderende - Opfattende Står mælken hvor den altid har stået eller står den der hvor der er plads?

Vurderende - Opfattende

Vurderende - Opfattende

Vurderende - Opfattende

Evt. øvelse Ordentlighed, hvad er det? Tal med din sidemand om hvordan din familie er indrettet. Hvordan ser det ud på dit arbejde? Irriteres du over rod, eller opdager du det ikke?

Program – Dag 3 Indhold: Kropslige teknikker og værktøjer til at skabe energi i mødet mellem biblioteksmedarbejderen og omgivelserne. Rollen som facilitator – både i de uformelle og formelle møder i biblioteket. Denne dag var lidt ”svær” da der var meget der ikke rigtigt kunne bruges, så jeg har kun taget guldkornene med  AKA: OM KOMMUNIKATION

Man kan ikke ikke-kommunikere! Ordene vi siger udgør kun 7–12% af vores meddelelse – hvad med resten

Kroppens sprog Høj status: ”Talerstolen” Overblik Ro Rolige hænder Lav status: Vimsende Vilde hænder Lukker kroppen Taler lavt, hurtigt ”Tells” Øh, æh osv.

”Telefonstemme” Når du tager telefonen – hæv øjenbrynene og lav en Onkel Anders!

Konstruktiv tilgang Fra ’Nej ….. Men’ Til ’Ja …… Og’

”Kan du hjælpe mig med det her?” ’Nej – jeg har ikke tid lige nu. Men jeg er ledig om et øjeblik. Er det okay?’ ’Ja – jeg vil meget gerne hjælpe dig. Og jeg er ledig om et øjeblik. Er det okay?’

”Fuzzy Requests!” Øh… Det skal handle om noget med.. Noget med noget globalt!

Facilitering af mødet med låneren Mindmapping Net-surfing ”Top 5” - men mest brugbart på uddannelsesbiblioteker!

Facilitering ift. møder Tricks til at ”ruske op” i fastgroede møderutiner - Mest møntet på større arbejdspladser, flere ansatte, mere ”hierarki” mm.

5 initiativ-dræbere Jeg synes principielt ikke at.. – at tale om princippet, værdien, moralen bag ideen Hvornår er det besluttet at.. – at tale om de organisatoriske rammer for selve arbejdet Det er det samme som det vi prøvede i 2002… - at trække ideens flyvehøjde ned, ved at give den et velkendt (og ikke succesfuldt) konkret billede Det kan ikke lade sig gøre at.. – at fokusere på udfordringer på et meget praktisk niveau Hvordan havde du så tænke dig at.. - at lade én person forsvare ideen og udfolde alle dens elementer på stedet

Program – Dag 4 Indhold: Kommunikations modeller i praksis Kend dit publikum Formål – hvad vil du sige / hvad skal dine tilhørere vide Fortælleteknik Stemmetræning Kropssprog Kontrol over din nervøsitet AKA: OM UNDERVISNING

DU BØR ALTID VIDE: Formålet – Hvad skal de lære? Metoden – Hvordan skal de lære? Motivationen – Hvorfor skal de lære?

Forståelsesværktøjer Forklaring (Selve pointen) Eksempler Øvelser Dialog Visualisering Storytelling

Storytelling ”Hellere en god historie end en sand historie!” Hjernen har 2 døre: ”KA-LI” og ”KA-IK-LI” Vi husker det vi kan lide og glemmer altan det andet!

4 x 20 reglen Øverste 20 cm Første 20 ord Første 20 skridt 20 indledende sekunder

7 gode vaner Vær engageret Brug øjenkontakten aktivt Kom godt fra start Tal med overbevisning Langsomt og nærværende Varier – styrke, stemmeleje og hastighed Hold pauser

Program – Dag 5 Indhold: Samlet opsamling på hele kursusforløbet

Buddyøvelser Dag 1: Ingen Dag 2: Beskriv din profil for din buddy og lad din buddy give et bud på hans/hendes profil. Drøft hvordan I med jeres forskellige profiler kan støtte og supplere hinanden i hverdagen. Dag 3: Brug din Buddy til at skabe god stemning og fremdrift ved møder i jeres dagligdag Dag 4: Fortæl din historie fra dagens øvelse til din buddy og få feedback Dag 5: Ingen