Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Professionel formidling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Professionel formidling"— Præsentationens transcript:

1 Professionel formidling
Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS

2 Tankpasserpædagogik contra deltagerorienteret pædagogik
Hvordan formidler du? Tankpasserpædagogik contra deltagerorienteret pædagogik

3 Forskellig typer viden
”Det troede jeg, at du vidste…” ”Fordi… sådan er det bare” ”Det er fordi…” Eksplicit viden Implicit viden Tavs viden

4 Videns dna Tilgængelighed Kompleksitet Abstraktionsniveau Personafhængigt Situationsbunden Status Let Svært Enkelt Komplekst Konkret Abstrakt Personlig Kollektiv Situations bunden Situations uafhængig Lav status Høj status

5 Kompetencemodel Ubevidst Bevidst Inkompetent Kompetent
Du kan ikke, men du ved ikke, at du ikke kan. Du ved, at du ikke kan Inkompetent Du er fantastisk uden at tænke over det – ”det sidder på rygmarven.” Du ved du kan, men det kræver al din koncentration Kompetent

6 Formidlingens fire faser
Planlægning Situationsanalyse, formål, målsætninger Tilrettelægning Indsamling af stof, struktur, indhold, metode, midler, PR Gennemførelse Evaluering Feedback

7 Planlægning Situationsanalyse: Formål: Hvem er modtager?
Interesser, forudsætninger, forventninger, behov?) Formål: Hvilke budskaber skal stå lysende klart efter læringen? Skabe eftertanke/ny viden Vække/provokere/holdningsbearbejde Handling/færdigheder

8 Formål Viden Holdninger Færdigheder

9 Den pædagogiske triangel
Indhold Formidler Deltager Forventninger Forudsætninger Vaner Faglighed Kompetence Vaner

10 Du bør altid vide: Formålet – Hvad skal de lære?
Metoden – Hvordan skal de lære? Motivationen – Hvorfor skal de lære?

11 Motivation Klarlægge formålet med læringen
Vække den lærendes nysgerrighed Give mulighed for at det lærte kan blive effektiviseret og eksemplificeret.

12 Forståelsesværktøjer
Forklaring (Selve pointen) Eksempler Øvelser Dialog Visualisering Storytelling

13 Forståelsesværktøjer
Dialog Funktion: Klima – good vibrations læg dialogen tidligt (=interesse for den lærendes mening) Justering - kontrol af budskabets opfattelse minimum: mulighed for spørgsmål Forståelsesproduktion deltage i mini-analyser  selv finde pointerne holdningsbearbejdning nødvendiggør samspil accept  langtidseffekt

14 Forståelsesværktøjer
Dialog Dialogteknik: Planlægningsfasen formål med dialog Igangsættelsesfasen start tidligt: præcise spørgsmål skab tryghed: fra lukkede til åbne spørgsmål tålmodighed: giv tid til at tænke – og svare Processen tages alvorligt: lyt, brug svarene – også i opsamlingen.

15 Forståelsesværktøjer
Visualisering Funktion: Hukommelse Forståelse Visualiseringsformer Ord og tal Grafer Modeller Skemaer Mindmap Tidslinie

16 At fortælle en god historie…

17

18 Forskellige fortælle former
Episk: fortællingen om, nu skal I høre hvordan min veninde… Bevisførelse: historien om hjernen og de to døre, har I mødt nogle biler? Bevis for at der er to døre… Visuel: forestil dig, at hjernen er som en skov, hver gang du tramper en sti…. Analogi: Man kan sige det er ligesom når….

19 Retoriske appelformer
Logos = logisk bevisførelse via klassisk argumentation Patos = appel til modtagerens følelser Etos = appel med vægt på afsenderens troværdighed og karakter

20 De fleste af os har mødt en kedelig formidler i vores liv…

21 – det var lettere med USB…
Fra hjerne til hjerne – det var lettere med USB… Hjernestammen Overlevelse Brain stem or “reptilian brain” : maintain bodily functions and ensure the survival of the species through reproduction. Digestion Circulation, respiration Instinct to either flee or fight when threatened. E.g. when we become frightened there is increased activity in the reptilian brain. Often the actions initiated in this part of the brain make bad situations worse. This is why a more flexible part of the brain known as the limbic system emerged at an early stage of our development! This is the main center of our emotions. In the limbic system everything is either pleasant or unpleasant - evaluate sensory impressions and release feelings. Emotions play an important role in ensuring our survival - but feelings alone are not enough to protect us. Ex. when we don’t know where are children are, we start to imagine all kinds of far-fetched scenarios…Also irrational phobias such as fear of open spaces, small spiders etc. are examples why a third part of the brain developed. The Neocortex. During the development of this part of the brain (2 mio. Years) the brain actually doubled in size. In essence this distinguishes us from the crocodiles (a crocodile does not learn anything). The neocortex allows us to really learn, remember, organize, communicate etc. However no information reaches the Neocortex without going through the limbic system, where it is coloured by various emotions. In the Frontal Lobe of the Neocortex a large proportion of the neurones have not been assigned a specific function - full plasticity. The nervous system can process : 114 bits of information per second (to understand what a person says to you needs 60 bits – you cannot understand two people talking to you at the time) 168 billion bits can be processed through a lifetime (not very much compared to the amount of potential information) Per day we will typically process : 150,000 bits on work or study 200,000 bits on “maintenance” (dressing, eating, cleaning, travelling) 150,000 bits on free time (where human growth really happen!) When we process information we use psychic energy. All bits have the potential to change the neural constellations of the brain! Limbiske system Følelser Neo-cortex Tænkning

22 Hvad er en god historiefortæller?

23 Information: Objektiv Uddybende Rationel Kommunikation: Subjektiv Simpel Følelsesbetonet

24 ”Storytelling is the ancient art of conveying real or fictitious events in words, images, and sounds”

25 Storytelling har altid eksisteret, det er gennem storytelling at vores kultur findes

26 Hukommelse Identifikation/relation Identitet Pædagogisk Overskueligt Fælles værdier

27 Meningsdannende historier
økonomisk ansvarlighed? Historien om GKC

28 Vaskepulver Lars Larsen Fakta SAS Toms Squash
Story telling som marketingværktøj Vaskepulver Lars Larsen Fakta SAS Toms Squash

29 Det handler om at finde de gode historier

30 …er godt struktureret så modtageren kan forstå forløb og pointe
Historien bliver god hvis den: …er godt struktureret så modtageren kan forstå forløb og pointe …bliver godt fortalt…. så modtageren kan fokusere på at lytte og forstå

31 Aktant modellen Mål Modstand Hjælper Hovedperson

32 At ære udtalt begrundet publikumsmotiv
Historie opbygning Fang Fasthold Forløs Løsningen Argumentations -fasen At ære udtalt begrundet publikumsmotiv Frys

33 Spænding

34 Gruppearbejde I Brug nogle minutter på at gennemgå din historie i forhold til modellen Gå sammen to og to hjælp hinanden med at strukturere jeres historier

35 Kommunikations modellen
Budskab Kodning Afkodning Relation Afsender Modtager Timing

36 4 x 20 reglen Øverste 20 cm Første 20 ord Første 20 skridt 20 indledende sekunder

37 7 gode vaner Vær engageret Brug øjenkontakten aktivt
Kom godt fra start Tal med overbevisning Langsomt og nærværende Varier – styrke, stemmeleje og hastighed Hold pauser

38 Det første indtryk…

39 Kommunikations-diagrammet
7% ord 38% stemmeføring 55% kropssprog

40 Kropssprog Find din hvileposition – hvad er behageligt?
Overensstemmelse mellem kropssprog og budskab Øvelse øvelse og øvelse

41

42

43 Start med alle Find kontakten – eller rettere skab den Kig rundt lad øjnene vandre Undgå at favorisere

44 Din stemme 38% af budskabet

45 Forestilling / Erindrings-rum
25 % 70% 5 % Brug øjnene Nærværs-rum Emotionelle rum

46 Stemme og stemning Der er stor forskel på at øve med og uden stemme
Hvad skal din stemme signalere? Vejrtrækningen Påvirkning af din stemme Hvad du indtager

47 Gruppearbejde II I grupper Vælg en person, som giver dig feedback
Fortæl hver jeres historie med fokus på de gode råd Efter fortællingen skal alle undtagen feedbackpersonen (som tager notater) sige én ting, som de synes var særlig godt

48 Feedback Sig hvad der virkede særlig godt – vær konkret når du giver feedback – så virker det bedre…. Giv som afslutning et godt råd, som du mener ville kunne gøre historien / fremlægningen endnu bedre (set ud fra hvad I har lært i dag)

49

50 Buddy øvelse: Fortæl din historie fra dagens øvelse til din buddy og få feedback på: Struktur / Rød tråd Indledning Stemmeføring, kropssprog, mimik Afslutning Hvad gør din historier ved mig?(nysgerrig, glad, bekymret, tændt, forarget)


Download ppt "Professionel formidling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google