GNU - projektet projektmetode og design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Formåls-beskrivelsens betydning
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Hvad er VIP for noget? Projekt-VIP (Viden- og InnovationsPartnerskaber) handler om at skabe tværprofessionelle partnerskaber, der baner vejen for udvikling.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
GNU - Grænseoverskridende Nordisk Undervisning Opstartsmøde for danske professionsforskere 22. september 2011.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Design – en definition Dyrehaveskolen.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
GUNS Grænseoverskridende Undervisning i Nordiske Skoler Projektudviklingsseminar 22 og 23 november I Uddevalla Karsten Gynther University College Sjælland.
IAA Marketing Management Session 1 forberedelse til: Marketings rolle i virksomheden.
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Fagdidaktisk kursus i religion
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Inquiry Based Science Education - IBSE
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Karsten Gynther Forskningsprogramleder
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Innovation, faglighed og motivation Danmarks Læringsfestival 2015 Thomas Schausen.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Planlægning, proces og evaluering
til implementering af retningslinjer i almen praksis
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Digital Didaktisk Design
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
SUF - gevinstrealisering
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Hvordan øges værdien af entreprenørskabstræning i Ghana?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Landemærket 11, - den 25. januar 2017
forretnings-modeller
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Præsentationens transcript:

GNU - projektet projektmetode og design Karsten Gynther Videncenterchef Forskning og Udvikling University College Sjælland

Projektmetode og design jf. ansøgningen Projektet arbejder med brugerdreven forskningsbaseret innovation Brugerne er både undervisere og elever Professionshøjskolerne bidrager med forskere Udvikling af nye undervisningsformer sker i en co-design proces hvor elever, undervisere og forskere arbejder sammen på forskellige måder. 07.04.2017

Fase 2: Ide-generering og planlægning af fælles undervisningsforløb Projektdesign Udviklingen af nye nordiske fælles undervisningsformer er struktureret i en firfaset model: Fase 1: Kortlægning Fase 2: Ide-generering og planlægning af fælles undervisningsforløb Fase 3: Afprøvning og iterativ justering Fase 4: Generalisering 07.04.2017

07.04.2017

Grundlæggende principper – en uddybning Projektet har ikke et entydigt og fast design – idet alle deltageres erfaringer skal inddrages i dette - og projektet er da også inspireret fra mange traditioner f.eks. : Brugerdreven, brugercentreret og brugerinvolverende innovationsprocesser Aktionsforskning Design Based Research 07.04.2017

Grundlæggende principper – et bud med inspiration fra DBR (Design Based Research) Innovationsprocessen er kollaborativ: Skolernes elever og lærere er værdifulde og uomgængelige partnere for udvikling af ny viden. Forskerne er direkte involveret i udvikling af ny praksis. Det er ikke muligt at udvikle bæredygtige nordiske uddannelseskoncepter uden, at den viden, som deltagerne fra praksis besidder, får en meget tydelig stemme i projektet. Det er helt afgørende i projektet at inddrage deltagerne i såvel kortlægning af GNU udfordringer, formulering af løsningsforslag, afprøvning og forbedring af de forslåede løsninger. Forskningen er ikke ”blot” følgeforskning eller evalueringsforskning. Forskerne er direkte involveret i innovationsprocessen og forskningsperspektivet er dobbelt ”at forstå og forbedre praksis på samme tid.” 07.04.2017

Projektet er pragmatisk Grundlæggende principper – et bud med inspiration fra DBR (Design Based Research) Projektet er pragmatisk Den viden, som udvikles i projektet skal være anvendelsesorienteret og innovere den daglige almindelige skolepraksis. Evt. teorier ”must do real work” dvs. de udviklede teorier må direkte adressere de problemer, som lærere og elever oplever i deres daglige arbejde. Værdien af teori afhænger derfor af om de kan informere og forbedre praksis. Teorierne skal have et praktisk anvendelsespotentiale, idet de skal bidrage til løsning af problemer i praksis. 07.04.2017

Projektet eksperimentelt Grundlæggende principper – et bud med inspiration fra DBR (Design Based Research) Projektet eksperimentelt Udviklede ideer (designs) afprøves i praksis - i skolens almindelige hverdag - ikke i laboratorier. Ideer afprøves, evalueres, analyseres og re-designes Udviklingsprocessen er iterativ Målet er ikke at teste om noget virker – målene er konstant forbedring af ideer med henblik på udvikling af daglig praksis i skolen. 07.04.2017

Projektet skal generalisere Grundlæggende principper – et bud med inspiration fra DBR (Design Based Research) Projektet skal generalisere Målet er udvikling af GNU koncepter og principper, som er så robuste, at de kan anvendes af andre skoler og uddannelsesinstitutioner. Det er derfor vigtigt: At lave opscaleringsforsøg, hvor forskellige lærere og elever afprøver koncepter og principper Lave så udførlige beskrivelser af de udviklede koncepter, at de kan anvendes af andre Grundigt at dokumentere betydningen af lokale kontekster Reflektere over hvor robust et koncept er, dvs. hvad kan generaliseres 07.04.2017

Tids og aktivitetsplan i følge ansøgningen Start Slut 4.A. FASE 1: Kortlægning. 2011-10 2012-5 4B. FASE 2 forløb 1: Ide- og planlægning (de fire fag planlægger parallelt. 2012-9 4C. FASE 3 forløb 1: Afprøvning og iterativ justering 2012-10 2012-12 4BC. FASE 2 og FASE 3 gentages med henblik på udvikling af nye undervisningsforløb i år to. 2013-1 2013-7 4D FASE 4: Generalisering - forankring på en hel skole og bredere kommual implementering. 2013-8 2014-7 07.04.2017

Tids og aktivitetsplan i følge deltagerønsker: Start Slut 4.A. FASE 1: Kortlægning ved hjælp af ”rapid prototyping” dvs. pilotprojekt med hurtig afvikling af kortlægning, ide og planlægning, affvikling og evaluering. 2011-10 2012-5 4B. FASE 2 forløb 1: Ide- og planlægning (de fire fag planlægger parallelt. 2012-9 4C. FASE 3 forløb 1: Afprøvning og iterativ justering 2012-10 2012-12 4BC. FASE 2 og FASE 3 gentages med henblik på udvikling af nye undervisningsforløb i år to. 2013-1 2013-7 4D FASE 4: Generalisering - forankring på en hel skole og bredere kommual implementering. 2013-8 2014-7 07.04.2017

Læs evt mere om DBR: Gynther, Karsten (2011): Design Based Research – en introduktion. http://www.educationlab.dk/wp-content/uploads/2011/06/Design-Based-Research-en-introduktion-KGY-290611.pdf 07.04.2017