Fælles beskæftigelsesfagligt sprog – hvorfor og hvordan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
ved. Leif Tøfting Kongsgaard Faglig chef, Væksthuset
Advertisements

Måling af borgerens progression mod arbejdsmarkedet
Markant flere indvandrere i job
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Professionalisering af beskæftigelsesbranchen
Workshop 5.
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Gode råd og eksempler på faldgruber
New Insight - Noter til præsentation
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Praktisk vej til uddannelse. Udfordringer • 95 % målsætningen er ambitiøs • Alt kan ikke lige fikses • Mange veje til målet • Øget fokus på praktisk vej.
Hvad ved vi og hvordan skaffer vi os mere viden?
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Søren har gået på specialskole hele sin skoletid og blev derefter indskrevet på et beskyttet værksted Han har nu været beskæftiget på værkstedet i en årrække.
Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Viden fra Progressionsmålinger
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Jette Rasmussen Demenskonsulent
Uddannelse for udviklingshæmmede
1. I NTEGRATIONSPLANS MØDE 2 B RANCHEPAKKEFORLØB Fokus på arbejdsmarkedet Hvor mange ledige jobs har vi Borgerne klar til den virkelige verden Alle kan.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Arbejdsmarked og boligsociale løsninger Niels Hilker, Jobcenter Slagelse.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Jobenheden V. Zina Zvizdic. Jobenheden  Fremskudt beskæftigelses indsats i udsatte boligområder  Borgeren udvælges opgangsvis  Arbejder.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
OPLÆG INDSATSER FOR LANGTIDSLEDIGE Oplæggets indhold 1 1 Udviklingsprojektets baggrund08.00 – Forebyggelse og håndtering af langtidsledighed08.45.
Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015.
Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg.
En Praktikværts forventninger Hvilke forventninger/krav har praktikværten til eleven i VO/lærepladsen.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Inspirationsskabelon til virksomhedsoplæg ”Virksomheder møder flygtninge”
Kompetencemål 5  Borgerens ønsker og livskvalitet skal holdes ved lige, imens man motivere dem til en sundere livsstil – og få en bedre livskvalitet.
Leverandørperspektivet på det gode samarbejde og hvordan NNIT konkret vil anvende kodekset Lars Andersen, Vice president, NNIT PUBLIC USE.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Beskæftigelsesstrategi i Furesø
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
[Institution] Kompetencestrategi Formål
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Om Evidens i Jobevidens.dk
OS2faktor Mission Statement.
Præsentationens transcript:

Fælles beskæftigelsesfagligt sprog – hvorfor og hvordan Maibrit Gamborg Holm Mikkel Jes Hansen

Sociale kompetencer I beskæftigelsessystemet skal man ofte vurdere og beskrive borgerens sociale kompetencer. Hvordan vil du definere ’sociale kompetencer’? a b c

Lovgivere / beskæftigelsesbranche

Kunde / leverandører

Medarbejder / medarbejder

Borger / beskæftigelsesmedarbejder

Fælles sprog – hvorfor? Borgeren er på en eller anden måde kommet nærmere arbejdsmarkedet vs. Borgeren har rykket sig to point ift. troen på, at han kan komme i job, og han har et klart og realistisk jobmål. Der er dog behov for en indsats, der forbedrer hans faglige kompetencer og har fokus på hans evne til at udvise engagement og tage initiativ på arbejdspladsen.

Sprog og faglighed Datakilder: konsulent, borger, arbejdsgiver Forløb Delindsatser Moderator Præstation Effekter Slutmål Minerydning Snusepraktik osv. Eks: er praktikken etableret med kontrakt og møde? Håndtering af dagligdagsproblemer Motivation Faglige kompetencer Initiativ osv. Eks.: Hvor mange dage er borger mødt i praktikken? Jobpakke Uddannelsespakke kombinationspakke Job Uddannelse Datakilder: konsulent, borger, arbejdsgiver

Sprog og faglighed – borger/konsulent Forløb Delindsatser Moderator Præstation Effekter Slutmål Workshops Afklaringspraktik Møde med studievejleder Rundvisning på pædaggseminariet Træningspraktik Mødestabilitet Initiativ Samvær med andre mennesker Faglige kompetencer Påbegynde uddannelse til pædagog Datakilder: konsulent, borger, arbejdsgiver

Sprog og faglighed – medarbejder/medarbejder Forløb Delindsatser Moderator Præstation Effekter Slutmål Workshops Afklaringspraktik Møde med studievejleder Rundvisning på pædaggseminariet Træningspraktik Mødestabilitet Initiativ Samvær med andre mennesker Faglige kompetencer Påbegynde pædagoguddannelsen Datakilder: konsulent, borger, arbejdsgiver

Indikatorer 1) møder 95 % af tiden 2) kontakter konsulenten ved sygdom 3) kan deltage i en workshop 4) kan tage ordet i en forsamling 5) kan blive en hel dag i praktikken 6) kender de daglige rutiner i en institution

Inititativ

Sprog og faglighed – leverandør/kunde Forløb Delindsatser Moderator Præstation Effekter Slutmål Udd. pakke Workshops Afklaringspraktik Møde med studievejleder Rundvisning på pædaggseminariet Træningspraktik Mødestabilitet Initiativ Samvær med andre mennesker Faglige kompetencer Påbegynde uddannelse til pædagog Datakilder: konsulent, borger, arbejdsgiver

Prøv selv Indsats .. Forventede effekter .. Hvordan måler vi det? ..