En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Grundlæggende IT, niveau G
Introduktion til Sprogpakken
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Evaluering.
Introduktion til Sprogpakken
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Lærerprofessionen - en definition.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Tillid Temadag for AMIR
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Eksamen.
Lektorbedømmelse ved CVU’er og andre institutioner for mellemlange videregående uddannelser En introduktion CVSU-Fyn 3. marts 06 Ulla Runge.
Internationalisering gennem lektorkvalificering
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Ph. d. -Skolen ved SDU-SUND sdu
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Ph.d-studiet ved ASB Informationsmøde 11. november 2008.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
SKABELON.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Evaluering.
Temadag for TR.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Infomøde om synteseopgaven
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Lektorbedømmelse ved CVU’er og andre institutioner for mellemlange videregående uddannelser En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Lektorbedømmelse Indholdsfortegnelse Indledning Eksempler på spørgsmål, jeg kan have en mening om Eksempler på spørgsmål, jeg ikke kan have en mening om Anmodning om lektorbedømmelse, vejl. punkt 6 Lektorbedømmelsen, vejl. punkt 8 Afslutning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Indledning CVU-loven’s intentioner om, at skabe sammenhæng mellem Grunduddannelser Efter- og videreuddannelse Udvikling- og forskning om, at lærere skal kunne udøve en bred vifte af arbejdsopgaver og udviklingsperspektiver for MVU-institutionerne Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Indledning Tre grundlæggende tekster Bek.om lektorbedømmelse nr. 635 af 27.6.03 (ændret ved bek.nr. 26 af 19.1.04) Notat om stillingsstruktur ved CVU af 30.6.03. Udkast til Um’s Vejledning om lektorkvalificering og lektorbedømmelse – okt. 2004 Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Indledning Lektorkvalificering - Adjunkter Den individuelle lektorkvalificeringsplan skal være forankret i Undervisning ved en grunduddannelse Undervisning ved efter- og videreuddannelse eller Opgaver med forskningstilknytning, udviklingsopgaver og videnscenterfunktion Planen skal omfatte undervisning ved en grunduddannelse og altid omfatte tilknytning/arbejdsopgaver til mindst 2 områder Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Indledning - Lektorkvalificering – Lærere med overgangsordning Når det overvejes at indgive en anmodning om lektorbedømmelse, bør lærer og ansættelsesinstitution indgå dialog om grundlag og tidspunkt for lektorbedømmelse: Har man som lærer det erfaringsgrundlag, der gør det muligt at udarbejde en ansøgning om lektorbedømmelse, der kan tilgodese kravene om dybde og bredde i bedømmelsen? (se vejl. Afsnit 6) Skal man tilegne sig yderligere kvalifikationer? Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Indledning - Lektorkvalificering Lærere med overgangsordning Sker efter samme principper som for adjunkter. Læreren udarbejder en beskrivelse af sit erfaringsgrundlag og angiver sin forankring og arbejdsopgaver. Beskrivelsen kan vedlægges anmodning om lektorbedømmelse. Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Eksempler på spørgsmål, jeg kan have en mening om Hvordan bruger jeg mine erfaringer i forhold til undervisning på professionsbachelorniveau og efter- og videreuddannelsesniveau? Hvor lang tilbage skal/kan vi gå, når vi refererer vores erfaring? Hvor omfattende skal ens udviklingsarbejde beskrives – er det nok at inddrage projektbeskrivelsen? Hvor meget undervisning skal man have, og hvad er karakteriseret som undervisning for at kunne lektorbedømmes? Skal der laves en omfattende litteratursøgning omkring de pædagogiske overvejelser eksempelvis dokumentation for, at det er en god undervisningsmetode, forskningsresultater m.m.? Hvad er årsagen til at nogle anmodninger om lektorbedømmelser ikke er blevet godkendt? Kan 2 undervisere sammen beskrive fælles pædagogiske og faglige overvejelser forud for et undervisningsforløb med samme indhold, men hvor selve undervisningen afholdes + evalueres individuelt? Kan jeg skrive en anmodning på et andet sprog end dansk f.eks. på engelsk? Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Eksempler på spørgsmål jeg ikke kan have en mening om Hvad sker der i forhold til min ansættelse efter positiv vurdering? Hvad sker der i relation til tidsrammerne, når man har orlov? (barsel, ph.d. stipendiat etc) Hvad hvis man ikke får anmodningen godkendt 2. gang? Giver lektorbedømmelse højere løn/kvalifikationsløn? Hvilken betydning får lektorbedømmelsen for ens fremtidige arbejdsopgaver? Kan man få adgang til bedømte lektorbeskrivelser? Kan man få en forhåndsgodkendelse? Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Anmodning om lektorbedømmelse Vejledningens punkt 6. Anmodning om lektorbedømmelse er et personligt og individuelt projekt Ansøger skal skrive sin anmodning, så den giver bedømmelsesudvalget mulighed for at vurdere om ansøger kan løse de arbejdsopgaver, der påhviler lektorer ved CVU’er Ansøger skal som udgangspunkt beskrive og reflekterer over udvalgte arbejdsopgaver i forhold til sin ansættelsesforankring. Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Anmodning om lektorbedømmelse Vejl. punkt 6 Krav til anmodningen - Indholdsmæssigt: bek. § 4, stk 1. ”Anmodningen skal indeholde en beskrivelse af, inden for hvilket område adjunktens arbejdsopgaver har været forankret, jf. § 5, stk. 1, i hvilke fag/fagområder adjunkten har undervist, samt hvilke opgaver med udviklingsarbejde, forskningstilknytning og videncenterfunktion som adjunkten har varetaget i perioden i forbindelse med gennemførelsen af adjunktens plan for lektorkvalificering. Med udgangspunkt i denne beskrivelse skal anmodningen indeholde refleksioner over bedømmelsens elementer, jf. § 5, stk. 3. Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Anmodning om lektorbedømmelse Vejl. punkt 6 Ansøger skal med udgangspunkt i sin forankring a. beskrive sine arbejdsopgaver b. reflektere over udvalgte elementer Ansøger skal primært dokumenterer sine kvalifikationer ved refleksioner. Det afgørende er ikke fysisk dokumentation, omvendt kan det være grundlag for refleksionerne. Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Anmodning om lektorbedømmelse Vejl. punkt 6.2. – side 15 Undervisning Ansøger skal i anmodningen dokumentere sin egnethed som underviser, d.v.s. sin kompetence til at tilrettelægge og gennemføre undervisning, der inddrager både udviklingen på det professionsområde, uddannelsen primært retter sig mod, til at tilrettelægge og gennemføre undervisning, der inddrager ny viden, herunder national og international forskning, af relevans for professionsområdet og de(t) undervisningsfag, adjunkten har undervist i Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Anmodning om lektorbedømmelse Vejl. punkt 6 Øvrige arbejdsopgaver Når adjunkten skal dokumentere sin egnethed i forhold til øvrige arbejdsopgaver skal denne lægge vægt på sin kompetence til selvstændigt at bidrage til institutionens videncenterfunktion, forskningstilknytning og udviklingsopgaver, herunder udvikling af uddannelser og bidrag til professionsudvikling Se vejl. Side 16 ad B og vejledningens afsnit 8.1. Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Lektorbedømmelsen Vejl. punkt 8 Bek. § 5, stk. 3. – bedømmelsesudvalgets mandat ”Ved lektorbedømmelsen bedømmes adjunktens pædagogiske og faglige kvalifikationer d.v.s. såvel adjunktens egnethed som underviser, som adjunktens evne til at gennemføre en professions- og udviklingsbaseret og forskningstilknyttet undervisning, hvor faglige elementer, indsigt i professionens udøvelse og samspillet mellem teori og praksis inddrages. Tilsvarende bedømmes adjunktens kvalifikationer til selvstændigt at kunne arbejde med institutionens arbejdsopgaver med forskningstilknytning, udviklingsopgaver, herunder udvikling af grund-, efter og videreuddannelse, professionsudvikling samt videncenterfunktion.” Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Lektorbedømmelsen Vejl. punkt 8 Hvad får I tilbage? Bedømmelsen er bygget op over ansøgers forankrings-, arbejds- og fokusområder med fremhævelse af de punkter, der er lagt særlig vægt på og de områder, der ikke synes dækket ind i ansøgningen. Ved bedømmelse af adjunktens egnethed som underviser, side 20, punkt A Ved bedømmelse af adjunktens egnethed i forhold til øvrige arbejdsopgaver, side 20, punkt B Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Lektorbedømmelsen Vejl. punkt 8, undervisning Her inddrages f.eks. adjunktens pædagogiske refleksioner om undervisningsformer, undervisningens pædagogiske tilrettelæggelse og evaluering faglige refleksioner over det, som i særlig grad konstituerer de(t) pågældende fag i uddannelsen, over fagets/fagenes relation til formål, andre fag, andre professioner. Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Lektorbedømmelsen Vejl. punkt 8 – øvrige opgaver Her inddrages f.eks. Adjunktens synspunkter og overvejelser over institutionens videncenterfunktion og opgaveløsning med forskningstilknytning viden om og refleksion over design og gennemførelse af udviklings- eller forskningstilknytningsprojekter, vidensdeling og vidensproduktion på baggrund af bl.a. sådanne projekter (se også punkt 6, side 16 B) Synspunkter og overvejelser over, hvordan ansøger f.eks. ser, at ansøgers egne kompetencer kan bidrage til institutionens udvikling Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Afslutning For lærere på overgangsordning betyder det At ingen erfaringer er for gamle, men at fokusområdernes refleksioner er sat ind i den nuværende ansættelseskontekst både når det gælder undervisning (grund-, efter- og videreuddannelse) og øvrige opgaver Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Afslutning At man ved beskrivelse og refleksioner af sin undervisning udover sine pædagogiske og faglige refleksioner skal være opmærksom på, at kravet til bedømmerne er, at de skal vurdere adjunktens egnethed og evner som underviser - også i forhold til det at kunne gennemføre en professions- og udviklingsbaseret og forskningstilknyttet undervisning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Afslutning At man ved beskrivelse og refleksioner af sine øvrige opgaver skal være opmærksom på, at kravet til bedømmerne er, at de skal vurdere adjunktens kvalifikationer til selvstændigt at kunne arbejde med institutionens arbejdsopgaver med forskningstilknytning, udviklingsopgaver, herunder undervikling af grund-, efter- og videreuddannelse, professionsudvikling samt videncenterfunktion Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Afslutning At man ved beskrivelse og refleksioner af sine øvrige opgaver skal være opmærksom på, at kravet til bedømmerne er, at de f.eks. skal inddrage adjunktens viden om og refleksioner over design, gennemførelse, vidensdeling og vidensproduktion og herunder også ser på ansøgers publikationsliste. Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Afslutning Anmodningen skal give bedømmelsesudvalget mulighed for at foretage en helhedsvurdering af adjunktens pædagogiske og faglige kvalifikationer i forhold til de opgaver der påhviler lektorer og altid med forankring i et af følgende områder Undervisning ved en grunduddannelse Undervisning ved efter- og videreuddannelse Udviklingsopgaver og opgaver med forskningstilknytning og videncenterfunktion. Bedømmelsen skal altid omfatte arbejdsopgaver med undervisningsforløb inden for en grunduddannelse og arbejdsopgaver for mindst et af de to andre områder. Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge

Afslutning Henvendelser til formanden kan ske bur@private.dk Mange gode ønsker fra Ulla Runge Formand Lektorbedømmelsesudvalg inden for det social- og sundhedsfaglige uddannelsesområde. Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006 Ulla Runge