Egå Gymnasium Skriftlighedsstrategi på Egaa Gymnasium Oplæg 26. oktober 2011 på Konference om ny skriftlighed, Odense ved Lise Hansen, Vicerektor på Egå.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Erfaringer fra netværkssamarbejde
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Læringscentret og nye vejledningsformer
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Introduktion til Sprogpakken
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Studieretningsprojekt
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qaasuitsup Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Observation af din/andres undervisning –
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
3g Studie Retnings Projekt
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Inspiration til reformarbejdet
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Strategisk kompetenceudvikling
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Hvordan lettes overgangen relevant
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Innovation i AT/SO.
Skriftlighed i biologi
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Skrivning i de store formater
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Celle.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Skrivefag. Udvikling af elevers skrivekompetence på tværs af fag ( ) Roskilde Katedralskole Roskilde Katedralskole, Skolestrategi for arbejdet.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Skrivekursus 1.e ..
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Sso SKRIV!.
Projektidé Hvordan kan man som lærer være med til at skabe sammenhæng og progression i elevernes skriftlige arbejde på tværs af fag? Projektets formål.
Studieretningsprojektet
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Egå Gymnasium Skriftlighedsstrategi på Egaa Gymnasium Oplæg 26. oktober 2011 på Konference om ny skriftlighed, Odense ved Lise Hansen, Vicerektor på Egå Gymnasium

Egå Gymnasium Disposition Før Fremover

Egå Gymnasium Hvad er ny skriftlighed 2005 reformen –§ 90 Stk. 2. Skriftlige arbejder kan have form af tekster, rapporter, it- præsentationer, multimedieproduktioner mm. –§ 91 Stk. 2. Der skal være progression i kravene til elevernes skriftlige arbejde.

Egå Gymnasium Før 2009 deltagelse i uvm-konference 2006? oplæg på PR fokus på alternative skriftlighedsformer – idékatalog Mere som alternative undevisningsformer end som alternative skriftlige opgaver. Progression på det større skriftlige opgaver

Egå Gymnasium 2009 Landsevaluering fra 2009 Problemer med aflevering af skriftlige opgave lærerinteresse

Egå Gymnasium Landsevaluering fra 2009 anbefalinger det anbefales at skolerne gør ny skriftlighed til en prioriteret del af deres kvalitetsudviklingsprojekt, og at der her etableres rammer for både udviklingsarbejde og målrettet efteruddannelse. Endelig må det anbefales at lærerne udvikler deres tilgang til elevernes skriftlige arbejde så de fastholder en samtidig opmærksomhed på eleven som fagligt skrivende og eleven som gymnasieelev med fagovergribende skriftlige kompetencebehov

Egå Gymnasium Ny skriftlighed Ny skriftlighed indebærer at to vinkler på det skriftlige arbejde fastholdes i et samlende og overordnet perspektiv - nemlig bekendtgørelsens elevvinkel med fokus på elevens udvikling af skrivekompetence som led i studiekompetencen, og -læreplanernes fagvinkel med fokus på anvendelse af skriftlighed som led i tilegnelsen af faglig viden og kompetence. - at skrive for at lære - at lære at skrive

Egå Gymnasium 2009-problem Store afleveringsproblemer Ressourcekrævende både for udd.leder og studievejleder Stressfremkaldende for eleverne

Egå Gymnasium firetrinsmodel –Nye afleveringsregler Alle opgaver afleveres til tiden – hvis eleven ikke afleverer rettidigt – sættes eleven til at skrive opgaven i den lektion, hvor opgaven skulle afleveres

Egå Gymnasium firetrinsmodel –Vi laver en undersøgelse af elevernes vaner med hensyn til skriftligt arbejde –Styrkelse af studiecafeen – også med hjælp til at komme i gang med skriftlige opgaver udover matematik

Egå Gymnasium firetrinsmodel Der nedsættes en arbejdsgruppe til at udarbejde en overordnet plan for arbejdet med skriftlige opgaver på Egå Gymnasium i form af en ”progressionsplan” eller andet. PU vil hurtigst muligt udarbejde et kommissorium for denne arbejdsgruppe

Egå Gymnasium Forsøgsarbejde i 2 1.g klasser Grundtanke: For at blive god til at skrive må man skrive meget Overordnede mål: At inddrage elementer af skriftlighed i hver lektion og i alle fagets dele. Det at skrive skal blive en naturlig del af elevernes hverdag Vandrebog, rullende lektionsreferater, lektionsopsamling, tænkeskrivning, Mit liv som…... Skrivekompetencer >< styrkelse af den faglige indlæring

Egå Gymnasium Resultat af firetrinsmodellen 1.del Ingen afleveringsproblem –eleverne glade for det – en lettelse for eleverne Stor søgning til studiecaféen, men fortsat primært matematik Succes med kursus i overvindelsesstrategi i forbindelse med SRP

Egå Gymnasium Undersøgelsen Godt og vel halvdelen af eleverne har problemer med at få afleveret opgaver til tiden De få værktøjer gymnasiet stiller til rådighed som hjælp benytter eleverne sig ikke af i særlig høj grad Eleverne efterlyser langt mere støtte specielt i begyndelsen af men også undervejs i skriveprocessen Et stort flertal af eleverne bruger længere tid på opgaverne end den afsatte elevtid Der er behov for nye strategier for rettepraksis, så eleverne får større udbytte af rettelser og kommentarer

Egå Gymnasium Uvm-ansøgning 1 Progressionsplan i det skriftlige arbejde Samarbejde mellem Langkær og Skive Gymnasium 3 forskellige forslag

Egå Gymnasium Uvm –ansøgning 1 Vi vil konkret udarbejde en progressionsplan vedr. de skriftlige kompetencer over de tre år, herunder beskrivelse af hvilke fag, der er ansvarlige for de forskellige kompetencer. Desuden vil vi udarbejde et idékatalog over alternative skriftlige arbejdsformer. Endelig vil se på hvilke barrierer og overvindelsesstrategier der er vedr. det skriftlige arbejde herunder de problemer der er i i den tidlige og ideudviklende fase af et tværfagligt arbejde, som f.eks. AT, SRP, SSO osv. Vi vil i denne sammenhæng se på, hvilke muligheder vejledningen af eleverne giver for at bringe elevens proces videre mht. størst muligt udbytte.

Egå Gymnasium idékatalog Autentiske modtagere A: IT Autentiske modtagere B: Film og medier Autentiske modtagere C: Tryksager Autentiske modtagere D: Andet Sm åø velser: Retteformer: Skriveprocessen:

Egå Gymnasium Rapport fra Egaa Gymnasium Ny skriftlighed - fra sms til SRP Progressionsplan for det skriftlige arbejde Projektnummer: ”Vi skal lære eleverne at skrive - i stedet for gentagne gange at konstatere og meddele dem, at det kan de ikke.” Eva Heltberg

Egå Gymnasium Overfaglige kompetencer Genrekompetence Metodisk kompetence Argumentationskompetence Strukturel kompetence Sproglig kompetence Proceskompetence

Egå Gymnasium Overfaglige skrivekompetencer Genrekompetence: Evnen til at skrive ud fra en bevidsthed om den aktuelle genres normer og de forventninger, modtageren har til genren. Herunder hører evnen til at beherske den givne genres fremstillingsformer, sprog og stil. · Metodisk kompetence: Viden om en række faglige metoder og evnen til at bruge den rette metode i rette sammenhæng. · Argumentationskompetence: Viden om og evne til at udvikle gode og overbevisende argumenter. ·

Egå Gymnasium Overfaglige skrivekompetencer Strukturel kompetence: Evnen til at skrive en velstruktureret og modtagervenlig besvarelse. · Sproglig kompetence: Evnen til at anvende sin viden om syntaks og grammatik, herunder tegnsætning. Evnen til at kunne formulere sig med sproglig præcision og besidde et varieret ordforråd. · Proceskompetence: Viden om og evne til at håndtere selve skriveprocessen. Herunder hører evnen til at kunne indgå konstruktivt i en vejledningssituation.

Egå Gymnasium Nye begreber Dogmeskrivning Stilladsering Ledesætninger metarefleksionsopgaver

Egå Gymnasium anbefalinger Alle lærere skal bruge terminologi fra basiskurset Stilladsering anvendes som grundprincip ved alle nye typer opgaver procesvejledning Prioriter kollektiv skrivning

Egå Gymnasium anbefalinger Skriveværksted ved større skriftlige opgaver Metarefleksionsopgaver Genaflevering af opgaver Tværfagligt skriveprojekt i slutningen af 1.g med procesvejledning

Egå Gymnasium 20 ekstra timer § 96. Der afs æ ttes en elevtid p å timer over hele uddannelsesforl ø bet til den enkelte elevs skriftlige arbejde.

Egå Gymnasium Nye opgaver OpgaveFagElevtidsemester Tværfagligt skriveprojekt ??52 Argumentation??32-3 Dogmeskrivning før DA-hi-opgave Da- hi 33 Metarefleksionsopg ave før SRO SR- fag 24

Egå Gymnasium Nye opgaver English abstract EN24 Valgfri opgave Ex. nat.vid- dansk Evt. da- nat.vid Metarefleksion sopgave før SRP 25

Egå Gymnasium Uvm-ansøgning 2 Næste trin er at få denne plan konkretiseret i forhold til de enkelte fag og hvordan de kan bidrage både til progessionsplanen og til ny skriftlighed generelt. Projektet skal således på den ene side være en videreudvikling af det tidligere projekt, hvor vi sætter fokus på fagenes bidrag til den fælles terminologi og målsætning for det skriftlige arbejde samt udviklingen i det enkelte fag med hensyn til valg af opgavetype og genre, herunder hvorledes skrivning kan fungere som led i den faglige fordybelse og læring. Projektet skal ligeledes se på lærerens rolle i forbindelse med det skriftlige arbejde herunder muligheden for at flytte evaluering fra en slutevaluering til en procesevaluering Forankring i faggrupperne Skoleåret

Egå Gymnasium Arbejdsgrupper De 8 arbejdsgrupper er danskgruppe samfundsfagsgruppe engelskgruppe matematikgruppe 2.sproggruppe Naturvidenskabsgruppe Kunstneriskfaggruppe Større skriftlige opgaver gruppe

Egå Gymnasium Elektroniske l æ ringsmilj ø er i danskfaget skabe overblik over forskellige onlinetjenesters muligheder for at kunne tr æ ne generelle skriftlige genrer. projektet vil handle om afpr ø vning af netv æ rkets og tjenesternes anvendelsesmuligheder i didaktisk perspektiv, og hvilke l æ rerroller der er konstruktive.

Egå Gymnasium 2010-JUSTERINGER § 96 Stk. 5. Skolens leder kan stille krav om elevernes tilstedeværelse ved afvikling af elevtid til skriftligt arbejde. Bilag 4 om elevernes studieforberedende skrivekompetencer

Egå Gymnasium Forslag om omlægning af elevtid Omlægning af elevtid til tilstedeværelse 50% omlægning i 1.g (ÅSG- modellen)

Egå Gymnasium Hvorfor omlægning af elevtid Mulighed ifølge 2010-justeringerne svær at undgå jvnf. Elevevalueringer DGS ønske om heldagsskole Vejledningens krav om forskellige evalueringsformer Lette overgangen fra folkeskolen til gymnasiet Forbedre elevernes skriftlige kompetencer Bedre anvendelse af lærerens rettereduktion

Egå Gymnasium Hvad gør vi Kun omlægning af 25 % Forøget timetal til de enkelte skriftlige fag Lærerne bestemmer selv hvornår skriftlighedstimerne afvikles Evaluering efter 1.år

Egå Gymnasium Implementering af ny skriftlighed Forår 2010 – PR-møde med præsentation af intern arbejdsgruppes arbejde samt elevundersøgelsen Efterår PR-møde med præsentation af foreløbig kompetenceplan - pralerunde

Egå Gymnasium Implementering af ny skriftlighed Forår Pædagogisk dag med fokus på skriftlighed og alternative retteformer Efterår Faggrupperne udarbejde ideer til hvordan de kan bidrager til kompetenceudviklingen Præsentation på PR-møde i dec. Udarbejdelse af hjemmeside

Egå Gymnasium Pædagogisk dag 11. marts Oplæg v. Claus Jensen Præsentation af skriftlighedsgruppens arbejde Hvordan kan faggrupperne arbejde videre inspiration til det fortsatte arbejde i arbejdsgrupperne 2. Del kan vi rette elevernes opgaver på en anden måde Oplæg ved Hanne Leth Andersen

Egå Gymnasium Ny skriftlighed på Egaa 3 processer –Progressionsplan –Variation i det skriftlige arbejde –Omlægning af elevtid –(skriveblokeringer) –(digital dannelse)

Egå Gymnasium refleksionsspørgsmål Hvilke elementer fra Egaa kan bruges på din skole – hvorfor? Hvilke elementer fra Egaa kan ikke bruges på din skole – hvorfor ikke? Hvordan kan man på din skole fremme processen med at opfylde kravene om ny skriftlighed Hvordan kan man sikre fælles fodslag blandt faggrupperne om udvikling af elevernes skrivekompetencer på din skole Hvilken rolle har de ikke skriftlige fag i udviklingen af skrivekompetencer