Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder Oplæg ved Bitten Schjødt Kjær/ bitten@fdf.dk formand for FDFs lederuddannelsesudvalg tumlingeleder i FDF Aalborg 9. Vejgaard afdelingsleder på Tofthøjskolen, Sejlflod mor til 2 – en tumling og en væbner
Tidsplan for aftenen 19.30 - Sang og velkomst 19.40 - Indledning med lille opgave 20.00 - Oplæg om idéudvikling i FDF - Oplæg om lederuddannelse - Aktiviteter og relationer 20.30 - Gruppearbejde 21.10 - Kaffepause 21.20 - Opsamling på gruppearbejde 21.45 - Hvad kan vi gøre hjemme i kredsen? 22.00 - Afslutning og aftenandagt
Indledning Aktiviteter og relationer At være god til at få ideer At være god til at plænlægge At være sig selv At være noget for andre
Den lille opgave I skal nu lave en invitation i kredsen til: 1 ) Ballonfest med konkurrencer 2) Møde i FDF med super ledere Skriv de 5 vigtigste ord til hver indbydelse
FDFs idé - idéudvikling Drømmeren og planlæggeren Thornøe og Valentiner Idræt, ture, foredrag, religiøsitet At tage drengene alvorligt At tage på sommerlejr Inddragelse af andre aktiviteter
Idérigdom Ideer afføder aktiviteter Samtaler afføder relationer disciplinen afløses af pædagogikken Samtaler afføder relationer - relationer skaber behov for lederuddannelse
Lederuddannelse Sammenhæng og fordybelse Forkyndelse og pædagogik Ideer og samvær i fællesskab At møde andre og sig selv Viden og forståelse
Lederne – engagerede og kompetente, tak! Lederen Lederne – engagerede og kompetente, tak! Fire ud ti unge mener, at det er vigtigt, at man kan tale med lederne – og her menes der som oftest også om lidt dybere ting end blot dagligdagstrivialiteter. Flere gav udtryk for, at de i praksis bruger ledere som ”sparringspartnere” i forhold til at håndtere nogle af teenagelivets mange udfordringer.
Lederen ”Gode ledere betyder rigtig meget. Vi brugte rigtig meget klubpædagogerne sådan psykolog-agtigt. De skal være gode til at lytte og skal kunne huske tilbage på, hvordan det var for dem selv, så de kan sætte sig ind i situationen. Det er nok bedst, hvis de også selv tager initiativet til samtaler og sådan.” (Pige, 7. kl.)
Lederen Forventninger til lederne: De behøver ikke være unge….. De skal være engagerede og dygtige Det er ikke noget minus, at lederen/træneren kan ”skære igennem” og stille krav til deltagerne – eller som det blev udtrykt: ”En god træner skal kunne slå igennem. Han skal være tough og skal sætte sig igennem. Han skal kunne sætte sig i respekt.” (Dreng, 9. kl) De skal være interesserede på den ”rigtige” måde - hvilket vil sige, at man hverken er omklamrende eller ignorerende….
Den store opgave Omvendt brainstorm: 1) Hvordan kan I dårligst Iave en klassefest med venner et løb et Sille og Sigurd møde en stressaften en bålaften Beskriv både aktiviteter og ledere ! 2) Vend jeres forslag om til det positive og det bedste. 3) Vælg et barn i jeres FDF-klasse. Beskriv hvorfor det barn fortsætter med at komme til FDF. 4) Beskriv din relation til det barn.
Hvad kan vi gøre hjemme i kredsen? Ikke bare et hvad skal vi lave og et hvor skal vi være, men også - et hvordan gør vi det - hvem gør det - og hvorfor gør vi som vi gør Mål for mødet/arrangementet: - at lære nogen at kende både børn og voksne - at have det sjovt - at prøve noget nyt - at have lyst til at komme igen
TAK FOR I DAG!