Generel introduktion til EC

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Større Skriftlig Opgave
Indledende aktiviteter
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Real Kompetence Vurdering
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Velkommen til E-business
Introduktion til erhvervscase
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Synopsis VIP13 HH3.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Almen studieforberedelse
Obligatorisk selvvalgt opgave
Mød Aalborg Universitet
Eksamen.
Mundtlig matematik eksamen
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Synopsis.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
ERHVERVSCASE Generelt
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Generel introduktion til EC Undervisning 4 sammenhængende forløb à 2-3 dages varighed (ingen anden undervisning på disse dage) Forløb 1: 18. + 19. januar Forløb 2: 12. + 15. + 16. februar Forløb 3: 10. + 11. + 12. marts Forløb 4: 22. + 23. april Forløbene vil være en kombination af teori om EC og tid til at øve på forskellige cases Erhvervscase 2010

Hvad går EC ud på? Vi tager i første forløb udgangspunkt i en virkelighedsnær mini-CASE som hedder YDUN og som ligger på Bb. Efterfølgende forløb vil være it-baserede cases. Det gælder om at kombinere VØ og AFS teori til bearbejdning af casen. I skal vise, at I har styr på teorierne fra VØ og AFS og kan bruge dem på noget virkeligt. Konkret skal I gøre følgende: Identificere (finde) problemstillinger og/eller muligheder i casen: Start med at finde alle vigtige problemstillinger/muligheder og udvælg derefter de 3-4 vigtigste problemstillinger og arbejd videre med dem. Analysere de vigtigste 3-4 problemstillinger ved hjælp af VØ og AFS teori. Vurder konsekvenser, hvis ikke virksomheden gør noget ved problemstillingerne på kort sigt og på langt sigt Løse problemstillingerne ved hjælp af VØ og AFS teori Vurdere konsekvenserne ved løsningsforslagene Lave en handlingsplan for hvordan løsningerne skal føres ud i livet Erhvervscase 2010

Skriftligt produkt til EC - SYNOPSIS Indhold (max 2-3 sider excl. forside og bilag) Synopsis er en kort rapport over, hvad I har fundet frem til i jeres gruppearbejde med casen. Indhold i synopsis: Forside Virksomhedspræsentation ca. ½ side – HUSK at bruge fagbegreber Oplistning af alle de væsentligste problemstillinger I har fundet. Bilag: SWOT og nøgletalsoversigt. Problemidentifikation - udvælgelse af de 3-4 vigtigste problemstillinger. Vælg gerne et mix af VØ og AFS. Dokumentation for, hvorfor disse problemstillinger er vigtige. Beskriv konsekvenser, hvis ikke virksomheden tager fat i problemerne. Løsningsforslag incl. vurdering af dem – vil det virke i praksis? Handlingsplan – hvordan føres løsningerne ud i livet? Konsekvenser ved at følge jeres forslag til løsning? Erhvervscase 2010

Eksamen Arbejdet med casen foregår i grupper à min. 3 og max. 4 personer Selve den mundtlige eksamen er individuel med karakter til den enkelte elev 48 timer til at arbejde med casen i grupperne Ved eksamen skal hver elev vælge én problemstilling + løsning af denne og fremlægge dette. Kan dog blive spurgt ind til alle 3-4 problemstillinger Aflevering på skrift af synopsis efter arbejdet med casen. Forberede PP præsentation i tiden op til den mundtlige eksamen Erhvervscase 2010

Første case: YDUN Udfyld indledende refleksions- og overvejelsesark (er på Bb) Identificér de væsentligste VØ og AFS problemstillinger (positive og/eller negative) Analysér1 VØ og 1 AFS problemstilling ved hjælp af VØ og AFS teori. Vurdér konsekvensen for YDUN hvis de ikke gør noget ved problemet, både på kort og på lang sigt. Løs problemstillingerne ved hjælp af AFS og VØ teori Skriv synopsis på 1-3 sider Udfyld afsluttende refleksionsark for forløb 1 Lav en PP-præsentation Erhvervscase 2010

Ekstra opgaver Vurdér konsekvenserne ved løsningsforslagene, virksomhedsøkonomisk og afsætningsteoretisk Lav en handlingsplan for hvordan løsningerne skal føres ud i livet. Erhvervscase 2010