Niveauer for læring i organisationen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Erkendelsesteori: vidensmodel
Undervisningsplanlægning
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Chris Argyris f
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Kulturen i forandringsprocesser
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Æstetiske læreprocesser
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Ledelsesperspektiver
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Hvad er mål/resultat (output)?
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
- et udviklings- og dialogværktøj
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Læring, kommunikation og samarbejde
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Forudsætninger for en god samtale
Den lærende organisation
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Inklusion og inkluderende processer
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Læreren som læringsleder
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv.
Relations kompetencer
Socialisering Kapitel 5.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
torsdag den 11. april 2019 Basen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Niveauer for læring i organisationen Individuel læring Organisatorisk læring Team-læring

Hvordan..? Ændring af adfærd sker gennem en proces. Kilde : Baseret på Hersey & Blanchard Management of Organizational Behavior (1993) Holdninger Fordomme Erfaringer Individuel adfærd Organisatorisk adfærd Viden

Medarbejdernes læringsforløb Det tekniske-organisatoriske læringsmiljø Arbejdsdeling og indhold Autonomi og kvalifikationsanvendelse Muligheder for social interaktion Belastninger Læring på arbejdspladsen/ i organisationen Medarbejdernes læringsforløb Arbejdserfaring Uddannelse Social baggrund Det sociale læringsmiljø Arbejdsfællesskaber Kulturrelle fællesskaber Politiske fællesskaber Afgørende elementer for læring på arbejdspladsen - Læringstrekanten. Kilde: Knud Illeri: Learning Lab Denmark. Udspil til læring på arbejdspladsen (2002)

Landskab Sansning Filtrering Landkort Følelse Adfærd Ydre verden Begivenhed Sansning Filtrering Vi udelader, forvrænger og generaliserer Filtre: Værdier overbevisninger erindringer tanker personligheds- egenskaber Landkort Indre model Følelse Indre modstand Adfærd Det indre landkort og den individuelle læreproces

Læringsgrader i Organisationer Grundlæggende antagelser og værdier Lærings- kompetence Resultater (Læringssituation) Handlinger 1. grads læring 2. grads læring 3. grads læring (Argyris/Schön 1978)

Den væsentligste forskel på niveau 1 og 2 + 3 er den lærendes bevidsthed. “Læring af 2. grad forekommer, når man (evt. ved andres mellemkomst), bliver i stand til at se sig selv, sine tanker og handlinger udefra” (Gottlieb & Hornstrup 1997). Der sker altså læring hver gang vi aktivt forholder sig til vore handlinger - hvad var det, der gjorde at handlingen lykkedes/ikke lykkedes, og efterfølgende bevidst gentager succeser og retter fejl. Læring af 2. grad bygger dermed på en bevidst brug af vores evne til at reflektere, men denne refleksion kommer ofte ikke automatisk. Iflg. Maturana kræver en sådan bevidst refleksion en ‘forstyrrelse udefra’ Hermed pointerer han, at der er grænser for vores evner til at bryde vores egne tanke- og handlemønstre. Først når vi bliver stillet overfor noget uventet, kan vi bryde disse mønstre. Læring af 3. grad omhandler det vi kunne kalde refleksion over refleksionen, eller sagt på en anden måde, det er en bevidst forholden sig til erfaringer med 2. grads læring. I praksis er 3. grads læring = 2 grads læring, blot med den forskel, at hvor 2. grads læring fokuserer på vores rutinemæssige (daglige) handlinger, er fokus ved læring af 3. grad, på måden vi ’organiserer’ refleksion af 2. grad. I praksis vil en bevidst organisering af forstyrrelse og refleksion være af stor betydning for en kontinuerlig kollektive læreproces. Læring af 4. grad - det sidste niveau i Batesons læringshierarki, kan beskrives som evolution. Eksemplet kan være de fundamentale ændringer der sker gennem årtusinders evolution - eksempelvis den ‘læring’ der er foregået siden de første ‘mennesker ‘ rejste sig på bagbenene, frem til nu.

Elementer i læringsprocessen. Fokus på udviklingsområder Skabe rum for læring Fokus på læringsvaner Skabe forståelse for læringsbehov

Hvis man skal sammenfatte det nogle af de væsentligste elementer i den organisatoriske læreproces kan de illustreres som i figuren. Selv om alle elementer indgår i læreprocessen, kan man ikke på forhånd fastlægge rækkefølgen. Det ene element er at skabe forståelse for, at der er et læringsbehov. Enhver læreproces må nødvendigvis indeholde en erkendelse af, at der er et behov for læring og udvikling. Det kan umiddelbart lyde banalt, men i praksis er det ofte her læreprocessen får problemer. Det argument, som typisk fremføres er, at “det fungerer jo godt, så hvorfor skal vi ændre noget?”. Denne udtalelse dækker over to forhold. For det første ligger der en implicit antagelse om, at læreprocesser altid skal medføre ændringer af praksis og, for det andet, at så længe tingene fungerer, er der ikke behov for ændringer og dermed læring. Det, der er formålet med læreprocessen, er først og fremmest at skabe bevidsthed om hvad det er der gør, at tingene fungerer hhv. ikke fungerer