Praktiktemadag - vejledning 26.aug.2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Refleksion i kommunikationen
på seminariet Tankegange og indhold
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Lederens kommunikation og værktøjer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
At være vejleder og coach
MUNDTLIG FREMSTILLING
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Inspiration til reformarbejdet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Hvordan spørger man anerkendende?
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Inklusion og inkluderende processer
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Målrettet kommunikation
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Praktiktemadag - vejledning 26.aug.2014 Læreruddannelsen UCC Helen Nyboe

Vejledningssløjfer Kontakt – forventningsafstemning (kontrakt/ praktikplan/ studieaktivitet) – vejledningsgrundlag – førvejledning – undervisnings­iagttagelse – eftervejledning – nyt vejledningsgrundlag – førvejledning osv. – og til sidst – evaluering/godkendelse og eksamen. Vejledningsgrundlaget: situation, formål/mål og plan/proces/intention Vejledning før undervisning drejer sig om Gennemførelse af undervisning Vejledning efter undervisning om og Evaluering og konsekvenser Nyt vejledningsgrundlag Ref.: Handal og Lauvås, 2002

Fra iagttagelse til bedømmelse Førvejledning Iagttagelse konstatering Forbedring vurdering vejledning bedømmelse Inspireret af Cato R.P.Bjørndal i ”Det vurderende øje” Bjørndals udgangspunkt for vurdering: ”Vurdering bygger på kriterier, konstatering og forstås bedst som en kontinuerlig proces” (s.14)

Vurdering bygger på Systematisk indsamling af information om forudsætninger, processer og resultater for/af den pædagogiske virksomhed med fokus på visse kriterier beskrivelse og analyse af den pædagogiske virksomhed i dens kontekst med det formål at opnå en vurdering af, om den pædagogiske virksomhed bør opretholdes – eller om praksis på en eller anden måde kan forbedres. (Ref.: Det vurdende øje, side 19-20)

Principper for vejledning Du skal få noget til at lykkes for den, der vejledes. Undgå at forveksle din egen smag med sandheden. Vær parat til at gå steder hen, hvor du ikke før har været, og begynd dér. Søren Kierkegaard definerer hemmeligheden i al hjælpekunst: ”At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der.” Hold dine egne løsninger tilbage. Du må gerne komme med ideer, men husk, at de ikke må have karakter af en skjult kommando. Fokusér på en konkret ting af gangen. Stil konkrete spørgsmål til den, der vejledes. Sig med god samvittighed, hvad du mener, hvis den, der vejledes, beder om det. Giv beskrivende og subjektiv feedback – det udvikler. Kritisk feedback blokerer, hvis det er normen. Ref.: Principper for vejledning af Niels Jægerum i Vejledning og praktik.

Vejledningsstrategier To hovedstrategier Vejvisning – vejledning som formidling … vejleder fremstår som instruktør/model Vejsøgning – vejledning som erfaringsbaseret proces … Vejleder fremstår som guide/katalysator

Fra rådgivning til intervision Spørgsmål Intervision Vejledning Supervision Svar Rådgivning Vejvisning Vejsøgning

Praksisteori ”En persons private og sammenvævede, men stadig foranderlige system af kundskab, erfaring og værdier, der til hver en tid har betydning for personens undervisnings­praksis.” Ref.: På egne vilkår af Handal & Lauvås, Klim, 2002, side 20

Analytisk hjælpebegreber Styring og støtte Mulige scenarier: Praktikanten har brug for styring og støtte Praktikanten har brug for styring men ikke støtte Praktikanten har brug for støtte men er relativt selvstyrende Praktikanten er i stand til selv at sørge for sin egen styring og støtte

Situationsbestemt ledelse Situationen er: På jeres første planlægningsmøde fremsætter praktikanterne et totalt urealistisk undervisningsforslag. Både form og indhold virker skævt i forhold til undervisningsopgaven. Mulige handlinger. Du vil .. A. Forklare at deres idé og undervisningsplan er urealistisk og rette et modforslag som I arbejder videre på B. Give gruppen mulighed for selv at udforme ændringen uden selv at være dominerende C. Diskutere forslaget med gruppen, men sørge for de fornødne ændringer D. Lade gruppen selv udforme deres undervisning.

Aktiv lytning i en professionel samtale Tænkningen bag er, at personen, der ønsker samtalen, selv rummer løsningen til sine egne problemer, men ”blot” skal have hjælp til at få disse afdækket og få dem set i en ny sammenhæng. En god aktiv lytter er indstillet på at stille sig til rådighed, være nysgerrig, empatisk og tolerant – og sige så lidt som muligt. Aktiv lytning er: At prøve at forstå, hvad den anden forstår At have et åbent og konsistent kropssprog At ”overveje højt” konsekvenserne af det der bliver sagt At opfordre til at uddybe At afspejle de følelser der ligger bag At gentage det sidste der bliver sagt At give rum for pauser Ref.: Moderne psykologi – temaer af Birgit Bruun og Anne Knudsen (red.), side 295

Professionelle hjælpesamtaler En professionel hjælpesamtale = struktureret samtale med ”spilleregler” beror på aftaleforhold er værdsættende/ anerkendende er læringsrettet Spilleregler: hjælperen har ansvaret for samtalens professionelle karakter den hjælpsøgende er i fokus enighed om aftalerne Aftaleforhold: tid, rammer, forventninger fremgangsmåder og procesintentioner

Samtalefaser Afklaringsfase – beskrive og fastlægge indholdet (fokuspunkt/problemstilling) Undersøgelsesfase – hypoteser og refleksion Håndteringsfase – nye handlinger, herunder evt. erfaringsudvekslinger Evalueringsfase – fremadrettet metasamtale om samtalen Ref. : Kommunikation og samarbejde – i professionelle relationer af Mads Hermansen, Ole Løw og Vibeke Pedersen, Alinea, 2004.

Samtalens kendetegn Værdsættende = at tillægge værdi få øje på det værdifulde, forstørre små positive og vellykkede situationer op, så de bliver iøjnefaldende opmærksomhed på ressourcer og muligheder Samtalen er forståelsesorienteret og læringsrettet. Aktiv lytten og spørgen er afgørende kommunikative kompetencer i professionelle hjælpesamtaler – verbale såvel som nonverbale.

1. Lineære/afklarende spørgsmål Fakta og forløb Hvad vil du gerne have hjælp til? Hvad er vigtigt at vide? Hvem er involveret? Hvad skete der? 4. Strategiske spørgsmål Nye indsigter, planer og handlemuligheder Hvad ville der ske, hvis du prøvede at… Hvorfor har du ikke gjort noget før nu? Hvornår går du i gang med...? Hvad er det første du vil gøre? 2. Cirkulære spørgsmål Relationer, tanker, følelser og sammenhænge Hvordan tror du, det er for dig at.. Hvordan tror du, andre tænker… Hvordan tror du, det er for eleverne? Er der nogen der tænker anderledes end dig? Er der forskel, når du…? 3. Refleksive spørgsmål Væsentlige temaer og nye forestillinger og opfattelser Hvad ser du som det vigtigste at få afklaret? Hvordan kunne du tænke dig, at situationen så ud om...? Hvad skulle der til for…? Hvad ville der ske, hvis du holdt op med…? Hvad nu hvis…?

Undervisningsiagttagelse Ustrukturerede iagttagelser umiddelbare indtryk, overraskelse, undren er ikke på forhånd søgt struktureret i forhold til bestemte interesser eller fokuspunkter iagttagelsesfelterne er ikke på forhånd udvalgte til iagttagelse Strukturerede iagttagelser Præcisering, valg og beskrivelse af: kontekst overordnet emne- eller problemområde et eller flere operationaliserede fokuspunkter iagttagelsesfelt(er) metoder for iagttagelserne dokumentationsmetoder

Ustruktureret iagttagelse Jeg ser/hører Jeg tolker

Minutobservationer og andre tidsstudier Observationsskema med bestemte kategorier (eksempel) Registrering af bestemte typer adfærd med faste tidsintervaller Minutter Afbrydelse af undervisningen Irettesættelse Xxxx 1   2 3

Eksempel: på minutobservation Taletid Dato/tid Situation Lærer Elev 1 Sekunder Elev 2 Elev 3   Sum lærer Sum elev 1 Sum elev 2 Sum elev 3

Kategoriserings-og gradueringsskemaer Navn: Alder: Dag: Tid: Observatør: Grader af: 1 2 3 4 5 Skriftlig aktivitet   Passivitet Glæde Tristhed Mundtlig Aktivitet Opgave-orientering Uopmærk-somhed

Trepartssamtalen Denne refleksionssamtale er ikke ændret i LU13; fungerer også som midtvejsevaluering. Erfaringer fra afviklingen fx: Erindringer om egen praksis på skole og seminarium (erfaringerne står stærkt) Magten til at definere, hvad der tales om (rollefordeling) 3-partssamtalens rum, gæstens afventende attitude) Ref.: Trekantsamtalen i praktiksamarbejdet af Helen Nyboe og Tine Sofie Højrup

Referencer og litteratur Bl.a. Bjørndal, Cato R.P. (2003): Det vurderende øje. Klim Bruun, Birgit og Knudsen, Anne (red.): Moderne psykologi – temaer. Hermansen, Mads m.fl. (2004): Kommunikation og samarbejde – i professionelle relationer, Alinea, 2004. Jægerum, Niels: Principper for vejledning. I: Vejledning og praktik. Lauvås og Handal (2002): På egne vilkår. Klim