Workshop 23/10 2014. 2 | 2013 FFE-YE, organisation og tilbud Finanslov, 4 ministerier, privat bestyrelse Undervisningsmaterialer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Forældrearrangement om folkeskolereform
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
Åbent bord Den Kreative Platform
Struktur: ”Quiz og byt”
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Energi- & Vandværkstedet
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Invention og innovation i teknologiundervisningen
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Velkommen hos Juvel A/S
Innovation og iværksætteri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Klasseledelse Lene Heckmann.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
SEO PÅ AU.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Den Kreative Platform I TIK 3
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Præsentationens transcript:

Workshop 23/

2 | 2013 FFE-YE, organisation og tilbud Finanslov, 4 ministerier, privat bestyrelse Undervisningsmaterialer ye.dk/undervisning/grundskolen/undervisningsmaterialerhttp:// ye.dk/undervisning/grundskolen/undervisningsmaterialer Kurser og på sigt uddannelse Sparring for beslutningstagere Konkurrencer: Edison for 6-7 klasse, NextLevel for 8-10 klasse Award 2014 Netværk for innovation og entreprenørskab i skole Fondsmidler.

3 | 2013 Skolereform Elementer som vi antager har relevans for skoletjenesten Den åbne skole Læringsmålsstyret undervisning Innovation og entreprenørskab

4 Baggrund Nationale og internationale strategier. Afsæt i ændrede økonomiske vilkår, men også i nye kulturelle og sociale betingelser. 3 årsager, personlig, social, økonomisk Den 4. årsag entreprenoerskabhttp://ffm.emu.dk/innovation-og- entreprenoerskab At tilpasse sig, eller være medskabere af liv og verden? Kompetencer og færdigheder der kan bruges i mange (livs-) sammenhænge. Kan man tale om ”entreprenøriel dannelse?”

5 Formål med entreprenørskabsundervisning. Færdigheder til at forme sit eget liv. Uddanne engagerede og ansvarstagende medborgere. Udvikle viden og ambitioner om at etablere virksomheder og arbejdspladser. Øge kreativitet og innovation i eksisterende organisationer. Skabe bæredygtig vækst og, udvikling, økonomisk, socialt og kulturelt

6 Foretagsomhed Iværksætteri Innovation Definition Værdi Hvad er så entreprenørskabsundervisning?

7 | dimensioner 1) Handling: Planlægning, ledelse, kommunikation, samarbejde, netværk 2)Kreativitet: Idéer og muligheder, anvende viden, eksperimenter, problemløsning. 3) Omverdensforståelse: Kultur, sociale kontekster, marked, økonomi, globalisering 4)Personlig indstilling: Tiltro til egne evner, acceptere usikkerhed, turde fejle, drømme og etisk forholden.

8

9 Refleksion og dialog + cirkel Hvordan indgår de fire dimensioner i de læringsforløb som findes i dag, kom på 3 eksempler Hvor findes muligheder for at inddrage de fire dimensioner, kom på 3 eksempler Dialog cirkel, Godaw min far.

10 | 2013 Progression sker gennem a)en voksende grund- og kernefaglighed. b)styrkelse (og kvalificering) af de 4 dimensioner i hele uddannelsesforløbet. c)flere og mere kvalificerede erfaringer med innovation og entreprenørielle processer.

11 | 2013 Erfaring Har en subjektiv betydning for den erfarende Vi får altid erfaringer, uanset hvad ”Learning by doing”. ”What to do?” (Dewey) Erfaringer optager tidligere erfaringer, og disponerer fremtidige. Kontinuum af ”stepstones” Erfaringer etableres gennem forbindelsen imellem tænkning, handling og situation.

12 Nu med bevægelse

13 Pause

14 | 2013 Kreativitet Richard Florida: Den ”kreative klasse” En arrogant forestilling om verdens indretning Lene Tangaard: Faglighed og kreativitet er 2 sider af samme sag. At bevæge sig PÅ kanten (og ikke ”tænke ud af boksen”): Faglig fordybelse, Eksperimenter og fuskeri Møde modstand fra materialet

15 Den Kreative Platform Et værktøj med flere muligheder

16 Rød Løber Opvarmning, energi og fokus Find sammen 2&2 med en som har samme håndtemperatur som dig selv Yes vi har lavet en fejl, Fælles aktivitet Sten Saks Papir, med nye regler, og Yes vi har lavet en fejl. Give gaver.

17 Udfordring: Kom med ideer til undervisningsforløb som understøtter udviklingen af entreprenørielle erfaringer (eleverne skaber værdi for andre) eller understøtter kompetencerne indenfor de fire dimensioner Skriv én idé pr. seddel (NB ingen snak og samtale)

18 Personanalogi en øvelse Find sammen 2&2 med en som har samme knipselyd som dig selv Sammen skal I skabe en helt ny form for supermarkedsindgang Brug personerne som udgangspunkt, hvad ville de finde på? Den som har det længste hår starter

19 Personanalogi en øvelse Psykolog

20 Personanalogi en øvelse Fakir

21 Personanalogi en øvelse Arkitekt

22 Personanalogi en øvelse Danseinstruktør

23 Personanalogi en øvelse Sportsmand

24 Personanalogi en øvelse Præst

25 Udfordring: Kom med ideer til undervisningsforløb som understøtter udviklingen af entreprenørielle erfaringer (eleverne skaber værdi for andre) eller understøtter kompetencerne indenfor de fire dimensioner Skriv én idé pr. seddel (NB ingen snak og samtale)

26 Personanalogi, BS Christiansen (jægersoldaten med Bubber)

27 Personanalogi Læge

28 Personanalogi Dronning Margrethe

29 Personanalogi Kunstner

30 Personanalogi Be Pensionist

31 Personanalogi en øvelse En turist

32 Personanalogi en øvelse En forsker

33 Personanalogi en øvelse En indisk Guru….

34 Lav en samlet idévæg Hæng alle ideer op på væggen/bordet/vinduet Alle læser så mange som muligt på 5 minutter Vælg en idé som du synes er spændende eller taler til hjertet Tag ideen med dig og gem den så den ikke bliver væk.

35 Sig ja og til hinanden, en øvelse Eleverne skal nu sammen opfinde en ny form for cykel. Demonstrer det for eleverne Find sammen 2&2 med en som har samme farve bukser på som dig selv. På skift inddrager eleverne de ord, der vises efterfølgende Den som har de mørkeste sko starter.

36 ordkort Ventilator

37 ordkort Strygejern

38 ordkort Læbestift

39 ordkort Plante

40 ordkort Kænguru

41 ordkort Cirkel

42 Gruppeinddeling

43 Idéstafet Deltagerne sidder ved bord eller lign i grupperne Deltagerne udstyres hver med et blankt A4 papir (gerne delt i 6) og skriver hver især et navn på deres idé og skriver ca 3-5 linjer om hvad den går ud på ( deres egen udlægning) Efter 2 minutter rækkes alle papirerne videre (med uret, papiret sendes til venstre ) og deltagerne skriver så videre på den idé de har fået Husk at tænke ”ja, og så kunne man” til hinandens ideer Fortsæt indtil alle har skrevet 2 minutter på hver ide og ejermanden har fået egen idé retur.

44 Idéudvælgelse I kender nu samtlige idéer og skal i denne øvelse gøre den vanskelige øvelse at vælge hvad de vil arbejde videre med resten af dagen Det kan gøres på forskellige måder: I kan vælge den lette løsning blot at udvælge en idé, Eller I kan lave en kombination og kigge på hvorvidt nogle af idéerne kan sammentænkes og kombineres. I kan også gå op til idevæggen for inspiration

45 Lego

46 Pitchtræning: Eleverne/deltagerne deles i 2 lige store grupper (evt 4 team sammen..) De danner derefter 2 modsatrettede rundkredse den indre cirkel vender udad, den ydre cirkel vender indad ”Godaw min far, sikken hat du har, sikke lår sikken arm sikken skridt du tar” Nu starter seancen således at elever i den ydre cirkel skal ”sælge” et eller andet (vises på skærm) til indercirklen Tag tid, 1 min Godaw min far Indercirkel pitcher etc 6 runder så alle pitcher 3 gange

47 ord Malkeko

48 ord Sofacykel

49 ord Tur til sibirien

50 ord Bestige Mount Everest

51 ord At gå en tur, sammen

52 ord Et giftemål

53 Go´daw min far Pitch nu projekter og ideer for hinanden 1 minut hver Først ydercirkel så indercirkel.

54 Præsentation i 3 hovedgrupper Feed back Lad deltagerne præsentere deres foreløbige projekt for hinanden (3 grupper sammen) Giv feedback

55 3,2,1 Evaluering 3 ting jeg er blevet inspireret af 2 ting jeg tager med 1 ting jeg vil bruge

56 Sponsorbidrag Leder for en dag