Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afDavid Graversen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
2
Hvordan skabes den nødvendige koncentration?
3
Hvordan skabes den nødvendige koncentration?
4
Hvordan skabes idéer?
5
Hvordan skabes den nødvendige motivation?
6
Hvordan skabes NYE idéer?
7
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
8
Træning: Tillid/koncentration 3D CASE: Klap 1 2 3
Rejs jer Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur som dig selv Løft højre hånd foran hinanden – når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3‐4 gange) Det samme med venstre hånd på To Nu med begge hænder foran hinanden på Tre Nu tæller jeg 1 2 3 2 3 1 3 2 1 osv Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten)
9
Træning: Koncentration 3D CASE: Dagen baglæns
Find sammen to & to med en der er født i samme kvartal som dig selv Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges – I får ét minut hver, og jeg sætter jer i gang Demonstrer selv kort øvelsen Den med de lyseste benklæder starter Båt efter et minut. Så bytter de
10
Træning: Tillid 3D CASE: JA ‐ Vi har lavet en fejl
Samme makker Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demons trer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Lav nu ”saks, sten, papir” sammen – når I IKKE har det samme, råber I ”JAA VI HAR LAVET EN FEJL” Demonstrer kort øvelsen
11
Sid ned
12
Modul 1 Rød løber (A)
13
Spilleregler for dagen
14
Telefoner, ure og bærbare
Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50
15
Spørgsmålsvæg Skriv dine spørgsmål ned og hæng dem på spørgsmålsvæggen. Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50
16
Det er en ny måde at arbejde på
Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50
17
Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli
Modul 2 Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli
18
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
19
Træning: Ord-stimuli 3D CASE: Planlæg en ferie sammen
Samme makker Uddel stimuli kort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien Demonstrer Den med højeste knipselyd starter
20
Træning: Person-analogi 3D CASE: Indgang til et supermarked
Find sammen med en der har samme farve transportmiddel Uddel “Personanalogi træningskort” Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Hvis personen på kortet skulle udvikle en helt ny slags indgang til et supermarked, hvilke ideer ville han så få? Hjælp hinanden med at få ideer Demonstrer Den med længste negle starter
21
Sid ned
22
Opgave Få idéer til hvordan det kan gøres mere interessant at være I sin have.
23
Skriv alle dine idéer ned
Tøm hovedet for idéer Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it
24
Hvilke ideer får du til at løse opgaven, når du tænker på Kaj og Andrea?
25
Hvilke ideer har myrerne til at løse opgaven?
26
Hvilke idéer har postbude til at løse opgaven?
27
Hvilke ideer har dronningen til at løse opgaven?
28
Hvilke ideer har besætningen på et containerskib til at løse opgaven?
29
Hvilke ideer har Team Easy-On til at løse opgaven?
30
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
31
Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges
Modul 6 Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges
32
Alle hænger deres ideer op på væggen
Gå sammen I jeres projektgrupper Læs på skift op hvad der står på en gul seddel og hæng sedlen op på væggen Harvest: Vælg én idé hver. Vælg den som du bedst kan lide som den mest spændende idé at følge, hvad historien kan føre til. Giv jer god tid til at kigge på idéerne. Lad være med at gøre historien færdig. Men vælg den I synes der kunne være nogle spændende muligheder i.
33
Hæng alle jeres idéer op
Anvend kort 11 før næste slide vises
34
Alle vælger en idé hver Alle vælger én idé/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen), det skal være den idé, der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. Giv dem tid til at læse mange idéer og vælge en ( min) Idéen/sedlen puttes I lommen til senere brug
35
Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet
36
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
37
Videreudvikling af ide 2&2
Modul 7 Videreudvikling af ide 2&2
38
Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…
39
Journalisten Samme type skosåler Uddel ord-stimuli kort
Den ene er journalist og laver et interview med den anden. Kik på stimuli kortet for inspiration og spørg f.eks. ”Hvorfor har du malet Eiffeltårnet i Paris lyserødt?” Den anden giver en logisk forklaring på den adfærd eller handling der bliver spurgt til
40
Træning: JA, OG… 3D CASE: Se der er en sti lad os følge den
Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv I står i en mystiske skov. Den første siger “se der er en sti lad os følge den. Hvad sker der så?” På skift fortæller I hvad der sker og afslutter med at spørge “hvad sker der så?”I Demonstrer Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se der er en sti …”
41
2 og 2 Ja og Hvad sker der så? Hvad mere?
42
3C Case: Se der er en sti lad os følge den… + Nyt bud
43
Sid ned
44
Videreudvikling af idé I grupper
Modul 8 Videreudvikling af idé I grupper
45
Borde sættes op til gruppearbejde
46
Gruppens viden i spil Alle har nu et idé-koncept om hvordan det kan blive mere interessant at opholde sig i haven Nu skal gruppens viden i spil for at bygge videre på konceptet
47
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
48
Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (1)
Grupperne skal stå I en “cirkel” I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen Historien starter med “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” Når man er færdig med sin sætning kikker man på den næste som fortsætter historien Det er altid tilladt at sige “forfra” hvorefter den næste I rækken starter med at sige “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform Historien udvikles “med uret” Den, der sidst har kørt med tog, starter
49
Sid ned I gruppen
50
Gruppen arbejder videre på hinandens ide-koncept
Længste snørrebånd Et gruppemedlem præsenterer sig idékoncept. Resten af gruppen videreudvikler på idékonceptet. Idé- ejeren blander sig ikke I idéudviklingen, vedkommende er Ding-man og referent. Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud”. Efter 10 minutter præsenterer den næste I gruppen sit idékoncept.
51
DING-mand Siger DING når der bliver sagt NEJ til en ide Skriver idéer ned
52
Vælg et idékoncept I vil arbejde videre med i gruppen
Alle kan stemme på 2 forskellige idékoncepter
53
Sid ned
54
UDFORDRINGER
55
Gruppearbejde Prioriter de 3 vigtigste forudsætninger for at jeres idé kan gennemføres!
56
Sid ned I gruppen
57
Præsentation af ide-koncepter
2 min/gruppe
58
Ideernes udfaldsrum begrænses hvis vi oplever bedømmelse
Ideer jeg kan få når jeg er mig selv – uden at opleve bedømmelse Ideer der er fagligt, socialt og kulturelt accepterede
60
De fire principper skal øge vores opmærksomhed
Vi kan kun løse den del af en opgave vi kan få øje på Hvis vi ser som vi plejer – løser vi som vi plejer - selvom løsningen ser ny ud At kunne få øje på nye perspektiver og muligheder kræver øget opmærksomhed
61
Barrierer for kreativitet
Diskussion, argumentering og positionering Frygten for faglig, social eller kulturel kritik Konkurrencer eller belønninger Vi kan bedst lide vores egne ideer Den viden der sidst kom ind kommer først ud Eksempler
62
Kreativitet er også at turde…
Eller er det biksemad ?
63
FILMPREMIERE Klargøring: Inden grupperne dukker op stiller vi stolene op i biografopstilling. Vi viser gruppernes film. Grupperne giver en intro til filmen. Spørgsmålsbordet Christian tager de to spørgsmål op og besvarer. Spørgsmål: Hvorfor skulle vi tage et skilt på med vores Vi skaber oplevelser mellem folk i stedet for bedømmelser. Vi er egentlig ligeglad med hvem folk er. Om du er tømrer, lærer eller postbud. Det er det, vi er sammen om, som er i fokus. Derfor snakker vi heller ikke om, hvem du er. Afslutning Rejs jer op. Stil stolene i en pæn cirkel. Afsluttende kommentarer særligt til lederne: Hvad har I lært og hvad er der sket som vi kan relatere til ledelsesopgaven og rollen som leder: Arbejdet med historien og filmen: Øvet jer i at indtage scenen og træde i karakter. En lederrolle at kunne formidle budskabet og bruge sig selv – hele sig selv. Øvelsen om status: Hvordan møder du dine medarbejdere - hvor tit er du en et’er, sekser osv. Tage ansvar for egen trivsel! (hvad kan vi uddybe det med……) Vi serverer et glas og en muffin. Skåler og siger tak for to gode dage.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.