Omkostninger ved reduktion af næringsstofbelastningen - nationalt og regionalt Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut og Berit Hasler, Danmarks.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Chefkonsulent Leif Knudsen Videncentret for Landbrug Naturerhverv.dk
Advertisements

Er Økologi noget for mig ?
Miljøeffekt af mindre tab af kvælstof og fosfor
Kvælstofudnyttelse og –tab i vintersæds-baserede sædskifter
Midtvejsevaluering af Landdistriktsprogrammet
Idéforum for planteavlsforskning
Økonomiske styringsmidler i forhold til regulering af landbrugets tab af fosfor og kvælstof Konference om slutevaluering af Vandmiljøplan II og det faglige.
Kunsten at finde tons kvælstof
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Efterafgrøder og miljøet
Væsentlige udfordringer for planteavlen 2005
Tjene penge på at pleje naturen og vildtet?
mulige reformstrategier
Anvendelse af N-les III til beregning af kvælstofudvaskningen
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Slutevalueringen af VMP II
Chefkonsulent Leif Knudsen,
Det fede landskab Landskabets næringsstoffer og naturens tålegrænser NATURRÅDET Forlaget NICHE
EU-reform - Konsekvenser for dit landbrug Landskonsulent Erik Maegaard Planteproduktion.
Landbruget omkring Gudenåen - landbrugets indsats og forventninger Gudenåkonferencen 9. maj 2008 konsulent Eja Lund, Dansk Landbrug Midt-Østjylland.
VANDMILJØINDSATS I DANMARK – RESULTATER OG UDFORDRINGER
Klimaændringer og udledning af drivhusgasser
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Økonomien i natur- og miljøtilskud Konsulent Jan Kjær Madsen Planteavl Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
AGWAPLAN Projektgruppemøde i Agwaplan d. 30. maj 2008 Monitering Side 1 · · Miljøovervågning generelt og anvendelse i Agwaplan Henrik Skovgaard Cowi/MC.
VANDMILJØPLAN II - Økonomisk slutevaluering
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Vandmiljø og landbrug i balance Henrik Skovgaard Århus Amt.
Fosfor – fagligt grundlag for VMP III
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ny Arealregulering Envina.
Vandmiljøplan III Proces og grundlag for udarbejdelse af VMP III
Hvordan nås målene i Vandrammedirektivet ? - Hovedkonklusioner fra Gotfredsenudvalget Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet.
Hvad vil vandrammedirektivet koste – for samfundet?
Det faglige grundlag for Vandmiljøplan III Sammenfatning
Miljøchef, Hans Roust Thysen
1. Introduktion 2. Opgørelse af indsatsbehov 3. Virkemidler
Kvælstofbalancer på kvægbrug Konsulent Søren Kolind Hvid Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Konsekvenserne af yderligere regulering af landbrugets næringsstofanvendelse – Hvad kan definitioner.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Kan landbruget reducere udledningen af drivhusgasser?
Sven G. Sommer Aarhus Universitet
Fødevareøkonomisk Institut, KU
Natur, miljø og landbrug Per Christensen Aalborg Universitet & Naturrådet Fokusgruppen Miljø og Trafik 25. Februar 2003.
Fosfor - Vandmiljø og Landbrug
Driftsøkonomiske Muligheder for en Reduceret Pesticidanvendelse Indlæg på 1. Danske Planteavlskongres 2004 Jens Erik Ørum FØDEVAREMINISTERIET FØDEVAREØKONOMISK.
Hvordan kan vi øge kulstofindholdet i landbrugsjorden ?
Dansk Landbrug h\ovh\…\…ppt Politiske mål for randzoner 9. januar 2007 ved Jens Østergaard Dansk Landbrug.
VELKOMMEN TIL LANDSPLANTEAVLSMØDET OG PLANTEKONGRES 2010.
Oplandsanalyse af næringsstoftab og driftsøkonomi Indlæg på Planteproduktion Herning 14/ af Tommy Dalgaard Christen.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet.
Hvad betyder Natura 2000 for landbruget? Miljøkonsulent Irene Wiborg Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Afdeling for Ferskvandsøkologi Danmarks Miljøundersøgelser
Økonomi i planteværn på 500 ha? Indlæg på Plantekongres Session 1,5 Jens Erik Ørum Afdeling for Jordbrugets Driftsøkonomi Miljø, naturressourcer.
Hvad vil jeg sige noget om? Miljøordningerne Landmændenes tilgang til ordningerne Barrierer Mål med ordningerne Kan målene opfyldes? Mere fokuseret rådgivning.
ÆNDRET FOSFORREGULERING HVILKE BEDRIFTER PÅVIRKES, OG HVILKE LØSNINGER ER DER? HANS ROUST THYSEN SEGES.
Konflikt mellem rent vand og landbrugets produktion samt afledte forurening Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Gymnasiebesøg.
Inspiration om fremtidig N-regulering Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Inspirationsmøde den
Konflikt mellem rent vand og landbrugets produktion - Økologi som en mulighed Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Gymnasiebesøgsdag.
Virkemidler og omkostninger for landbruget ? Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Konference om vandplanernes faglige grundlag.
Grøn Vækst og Vandplaner – virkemidler og konsekvenser for landbruget Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Møde med ERFA.
Omkostningseffektivitet og inddragelse af eksternaliteter Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet BioM møde den
DET KAN MÅLINGER I VANDLØB BRUGES TIL! SØREN KOLIND HVID, SEGES.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
Fødevareminister Henrik Høegh den 10. juni 2011 kl
Hvad er prisen for de næste tons kvælstof i vandplanerne ?
Mulige modeller for ”omsættelige kvælstofkvoter”
Status og udvikling for MVJ-ordningerne
Ny målrettet regulering
- Kan dynamisk landbrug og Grøn Vækst gå hånd i hånd?
Præsentationens transcript:

Omkostninger ved reduktion af næringsstofbelastningen - nationalt og regionalt Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut og Berit Hasler, Danmarks Miljøundersøgelser

Formål Vurdere om eksisterende målsætning (VMPII) kan opfyldes mere omkostningseffektivt Vurdere omkostninger og omkostningseffektivitet ved yderligere initiativer Vurdere de administrative omkostninger

De økonomiske konsekvenser De direkte omkostninger for erhverv og det offentlige (incl. EU) (budgetøkonomi) Samfundets økonomi (velfærdsøkonomi) Administrationsomkostninger Omkostninger måles i forhold til udvaskning Omkostningseffektivitet anvendes til at rangordne virkemidler og systemer

Økonomiske analyser af kvælstof Nationalt og regionalt Reduktions- mål VMPII Reguleringssystem – 5 pct. (8.600 t N) Økonomisk Regulering (afgifter) Administrativ regulering (som nu) Udtagning – 10 pct. ( t N) – 25 pct. ( t N) – 50 pct. ( t N)

Fremskrivning til 2010 Færre bedrifter og mindre jord i omdrift Flere svin og færre køer Regional variation udvikling (stigning 10 % på Fyn) 2003 – reformen vil give : - afkoblet støtte (færre arealer i omdrift) - højere svineprod. og lavere prod. af oksekød. - måske fald i mælkeproduktionen

Administrativ regulering - rangordning af virkemidler Bedre foderudnyttelse Efterafgrøder (omplacering ha) Nye efterafgrøder ( ha) Vådområder ( ha) Reduktion af N-norm Giver en reduktion i udvaskningen på 10 pct. og koster ca. 260 mio. kr. (erhverv 160 mio. kr.).

Samfundsøkonomiske beregninger af scenarier og tiltag i VMP III (velfærdsøkonomi) Hvilke konsekvenser har virkemidlerne for samfundets samlede velfærd? (prissætning af gevinster ikke omfattet) Hvordan er rangordningen af virkemidlerne efter omkostningseffektivitet? Påvirkes rangordningen hvis opfyldelse af andre miljømål inddrages?

Samfundsøkonomisk analyse –Opgør omkostningerne målt i forhold til samfundets velfærd –Omkostningerne er justeret for generelle afgifter (fx moms) og tilskud –Et eksempel: Tilskud = indtægter for landbruget, men blot omfordeling for samfundet –Velfærdsøkonomisk opgørelse giver derfor et grundlag for sammenligning af virkemidler

Målvariable Kvælstofudvaskningen er målvariabel for opgørelsen af omkostningseffektivitet (kr./kg N) Opfyldelsen af andre miljømål kan medregnes som sparede omkostninger (reducerede udslip af ammoniak og klimagasser) Vi kender nogle naturværdier (fx skov), men ikke alle, og derfor ikke muligt at indregne natureffekterne

Omkostningseffektivitet og rangordning Kvælstofbalanceafgiften er mest omkostningseffektiv sammenlignet med norm. Besparelse på ca. 3 kr./kg N ved at erstatte nuværende norm med afgift Reduktioner i husdyrproduktion er ikke omkostningseffektivt sammenlignet med normer og afgifter Efterafgrøder er omkostningseffektive, og en balanceafgift giver incitament til efterafgrøder

Omkostningseffektivitet og reduceret kvælstof- udvaskning, med Dereguleret scenario som basis

Udtagning Udtagning af omdriftsjord til vådområder, skov og ekstensivt græs Omkostningerne = tabt indtægt fratrukket indtægt fra skov og ekstensiv afgræsning Omkostninger ved skovrejsning, braklægning, omlægning til græs og vådområder modregnes ved tilskud og erstatninger for landbruget, men er generelt dyre for samfundet.

Udtagning og omkostningseffektivitet Vådområder koster fra 21 til 59 kr./kg N. Stor reduktion. Skov koster fra 29 til 90 kr./kg N Græs koster 114 til 430 kr./kg N. Braklægning en mulighed, også lave omkostninger og EU-tilskud

Udtagning skaber også værdier Dyrt, men: –vi ved der er benefits: udtagning kan medføre store naturforbedringer, som bør regnes med som samfundsmæssig gevinst. Og: –Effekten af udtagningen på både udvaskning og natur og omkostningerne afhænger meget af HVOR udtagningen finder sted

Betydning af afledte effekter Medregning af afledte effekter ændrer ikke rangordning mht. omkostningseffektivitet De fleste virkemidler har positiv effekt på klimagasudslip (reduceret anvendelse af handelsgødning) Gødningsrelaterede virkemidler samt skovrejsning reducerer ammoniakudslip Arealrelaterede virkemidler har størst betydning for natur og biodiversitet - men effekt er ikke prissat.

Konklusioner på samfundsøkonomisk analyse Balanceafgift er det mest omkostningseffektive virkemiddel både for landbrugssektoren og samfundet. VMP II mål kan opfyldes billigere: Ca. 3 kr./kg N. Efterafgrøder også omkostningseffektive for landbruget og samfundet Samfundsøkonomisk er udtagning dyrt. –Vådområder og brak er de billigste af udtagningerne. –Målretning kan reducere omkostningerne.

Husdyrintensitet og marginal jordrente – Fyns Amt Høj husdyrintensitet giver høj indtjening for planteavlere Indtjening stiger med bedrifts- omfang

Odense Fjord opland Vådområder 905 bedrifter ha.

Tabt jordrente og kompensationsbeløb ved etablering af vådområder (uændret husdyrhold) - Gns. er kr. pr. ha for ha

Administrative omkostninger for det offentlige og erhvervet (mio. kr.) OffentligeErhverv Gødningsrelaterede7180 Arealrelaterede (andel i forhold til tilsagn) 55 (8%) 2 Ialt12682

Administrative omkostninger for det offentlige i forhold til tilsagn Adm. (mio. kr.) Areal (ha) Tilsagn (mio. kr.) Adm. i forhold til tilsagn % MVJ Skovrejsning Vådområder Økologi I alt556878

Fosforanalyse Ændret fodring er omkostningsneutralt Tilbage står intensive kvæg- og fjerkræbedrifter Normer der tillader et P-overskud på 5-10 kg P pr. ha er et relativt billigt første trin Fosforbalance er mere omkostningskrævende Der er behov for bedre omfordeling af husdyrgødning både regionalt og nationalt Teknologiske løsninger og marked for fraktioner

Fosforoverskud før og efter ændret fodring (8 og 4 kg P pr. ha i gennemsnit)

Konklusioner - kvælstof Afgifter er mere omkostningseffektive Der er grænser for afgifternes omfang Sideeffekter ændre ikke rangordning Afgifter reducerer ikke adm. omkostninger væsentligt Ved adm. regulering er vådområder og efterafgrøder de mest omk. effektive 25 pct. reduktion vil kræve omfattende udtagning i alle systemer og omkostningerne er meget usikre

Velfærdsøk. omkostninger (kg pr. kg N i red. udvaskning) Udvasknings- niveau AfgifterAdm. regulering Udtagning VMPII - 5 pct VMPII - 10 pct VMPII - 25 pct

Konklusioner Mål vil fremover være knyttet til ønsket miljøtilstand (sigtedybde m.m.) Spørgsmålet bliver herefter : Hvad vil vi betale for en stigning i sigtedybden på fx 0,5 meter ?

Velfærdsøk. omk. med sideeffekter (kg pr. kg N i red. udvaskning) Udvasknings- niveau AfgifterAdm. regulering Udtagning VMPII - 5 pct VMPII - 10 pct VMPII - 25 pct

Velfærdsøk. omk. med sideeffekter (kg pr. kg N i red. afstrømning) Udvasknings- niveau AfgifterAdm. regulering Udtagning VMPII - 5 pct VMPII - 10 pct VMPII - 25 pct (middel) 85 (høj)