Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg for Integrationsrådet 10. april 2013
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Talentvejen på EUC Vest Marts Deltagende indgange 2 undervisere 6 virksomheder Produktion & udvikling 4 undervisere 2 virksomheder Bygge & Anlæg.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Strategisk kompetenceudvikling
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Hvordan lettes overgangen relevant
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Innovation i AT/SO.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Sunds skole Evaluering
Skrivning i de store formater
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Studiemetodik og teamarbejde
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Erfaringer med undervisning af højtbegavede børn Anette Gjervig Projektleder.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
S CIENCE L AB, S CIENCE C UP – OG ALT MULIGT ANDET SCIENCE PÅ F AABORG G YMNASIUM.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Brikker til litteraturhistorien
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Unges uddannelsesvalg
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
Hvorfor dansk på GF1?.
På stx og hf efter reformen
Velkommen til fagligt samspil
Nyt fra ministeriet Billeddias
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Enzymer og enzymreaktioner
Præsentationens transcript:

Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk

Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne de sociale forskelles betydning for karaktererne. At klargøre for eleverne fra folkeskolens udskoling de anderledes og øgede krav, der eksisterer på gymnasiet samt give eleverne en fornemmelse af en overgang, der er kendetegnet ved kontinuitet.

Dansksamarbejdet: Optakt Vi samarbejder med to folkeskoler: Samarbejdet inkluderer otte folkeskolelærere og fire gymnasielærere. Udgangspunktet for vores samarbejde har været en vidensdeling og udveksling af konkret undervisningsmateriale, herunder oplæg til skriftlig fremstilling. Herefter har vi dannet os et overblik over begrænsninger og muligheder, hvor især sidstnævnte heldigvis viste sig at være mange. Herefter har vi oprettet lærerteams bestående af to folkeskolelærere og en gymnasielærer (4 grupper i alt). Dette blev gjort af logistiske hensyn, men også pga. de forskellige perspektiver som vi ville anlægge: vi ville nemlig både have et skriftligt og et mundtligt sigte.

Indtil videre En 3g klasse har undervist to syvende klasser i eventyrgenren samt eventyret ”Klods Hans” fordelt over to undervisningsgange af 1,5 timers varighed. Gymnasieeleverne tilrettelagde selv modulerne, dog blev der stillet krav om udarbejdelse af modulplan med tilhørende didaktiske refleksioner. Elevevalueringerne og lærerevalueringerne var positive – både gymnasie og folkeskoleeleverne gav udtryk for, at de fik et fagligt udbytte. Evaluering af 1g klassers vurdering af overgangen i dansk. Centrale tal: 70 % føler, at overgangen har været nem eller meget nem. 60 % føler sig i høj grad eller nogen grad klædt på til undervisningen i 90’er litteratur. 78,6 % føler, at de i høj grad kan bruge deres viden fra folkeskolen i gymnasiet.

Fremtidige aftaler En 1g klasse skal undervise to tiende klasser i en 90er litteratur tekst samt introducere til forløbet. Aftalt talent fokus: udvalgte elever kommer på skrivekursus på NGH i januar 2014; fokus på den litterære artikel, der som genre giver god mening at arbejde med - både på folkeskole og det gymnasiale niveau. Talentfokus i foråret skal videreudvikles til masterclass med start efteråret Målrettet forløb til de elever som skal på stx? Lille brobygningsforløb til de måske egnede?

Hvordan bidrager det? Giver eleverne en fornemmelse af kontakt - det er institutioner, som arbejder sammen mod et fælles mål! Eleverne får fagligt udbytte og tager ejerskab. Vi får udfordret elevernes opfattelse af lærerrollen, i kraft af at de selv stifter bekendtskab med planlægning og gennemførsel af et modul.

Spørgsmål Giver det mening at arbejde med 3g og 7 klasser i fagligovergangsregi? Hvordan får vi spredt de gode erfaringer til resten af institutionen? Hvordan får vi gjort samarbejdet til en fast del af driften? Kan vi inddrage andre skoler? Flere lærere?