Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)"— Præsentationens transcript:

1

2 Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Praksisfaglig uddannelsesparathedsvurdering Ændringer i brobygning for 9. og 10. klasse Implementering af gymnasieloven frem til 2019

3 Tro på dig selv - det gør vi
Titeldias Regeringsudspil maj 2017

4 Proces FGU Ekspertgruppe – regeringsgrundlaget juni 2015
Nedsættelse af ekspertgruppe januar 2016 Ekspertgruppens anbefalinger februar ”Bedre veje til en ungdomsuddannelse” Regeringens udspil maj 2017 Forhandlinger ?

5 ͂ Udfordringerne 1 ud af 5 1 ud af 5 9 ud af 10
1 ud af 5 unge har ikke gennemført en ungdomsuddannelse eller er i job syv år efter grundskolen. 1 ud af 5 Ungdomsuddannelse 1 ud af 5 1 ud af 5 unge eller ca unge pr. årgang går på et tidspunkt i mindst et forberedende tilbud (ekskl. 10. klasse). Unge i forberedende tilbud 9 ud af 10 9 ud af 10 kontanthjælpsmodtagere under 30 år har grundskolen som højst fuldførte uddannelse. Kontanthjælp Der ikke er nogen entydig effekt af forberedende tilbud i forhold til at få unge i gang med en ungdomsuddannelse. (SFI 2015) ͂ Effekt af forberedende tilbud Vejledning og støtte Ukoordinerede funktioner Delt myndighedsansvar Ujævn adgang til SPS og ordblindeundervisning Forberedende tilbud Forskelligartet finansiering Uklar progression Vanskeligt at koble det praksisnære og det alment faglige 4.000 unge i hver årgang får aldrig hverken studie- eller erhvervskompetence

6 En ny Forberedende Grunduddannelse
Regeringen vil etablere en ny forberedende uddannelse for unge op til 25 år, der ikke har gennemført eller er i gang med en ungdomsuddannelse eller er i beskæftigelse.

7 En ny Forberedende Grunduddannelse
Enkelt og overskueligt tilbud med høj kvalitet og stor fleksibilitet Praksisnær undervisning og holdfællesskab Tre spor målrettet de unges forudsætninger Klare mål for progression og trivsel Indførelse af specialpædagogisk støtte Kompetenceløft af lederne og lærere

8 Forberedende Grunduddannelse
Modul 3 (hf-forberedende) Produktionsgrunduddannelse 2/3 produktion, 1/3 teori Almen grunduddannelse 2/3 teori, 1/3 praksis Erhvervsgrunduddannelse 2/3 virksomhedspraktik, 1/3 skole Modul 3 K-niveau 3 Modul 2 K-niveau 2 Modul 2 K-niveau 2 2 Modul 1 K-niveau 1 Modul 1 K-niveau 1 Basismodul FVU niveau Afsøgningsforløb Basismodul Faglig introduktion Anm.: K-niveau refererer til niveauer i Kvalifikationsrammen for Livslang læring. Niveauerne fra 1-8 afhænger af fagligt niveau og varighed. Niveau 1 svarer til 9. klasse og niveau 2 til 10. klasse. Gymnasiale uddannelser er på niveau 4, mens langt de fleste erhvervsuddannelser er på niveau 3 og 4.

9 Uddannelsesdækning i hele Danmark
Kommunale samarbejder opretter institutionerne Ca. 75 udbudssteder Alle udbudssteder skal have faglig bredde og være økonomisk bæredygtige Regelforenkling og plads til lokale løsninger Veltilrettelagt proces for overgang fra de nuværende institutioner

10 Et samlet kommunalt ansvar for de unge

11 Et samlet kommunalt ansvar for de unge
Kommunen skal følge alle unge op til 25 år Koordineret og sammenhængende ungeindsats Kommunalt ansvar for den nye Forberedende Grunduddannelse Én plan, der leder til uddannelse og beskæftigelse Én kontaktperson gennem hele forløbet for dem der har behov Udbrede brugen af eud8+eud9

12 En ny målsætning med ambitioner for alle unge
Alle unge skal have en ungdomsuddannelse eller opnå tilknytning til arbejdsmarkedet. I 2030 skal: 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse, andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til en uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret.

13 Praksisfaglig upv Regering og DF indgår stemmeaftale om at indføre en praksis dimension i uddannelsesparathedsvurderingen, februar 2017 Den praksisfaglige kompetence skal pege mod erhvervsuddannelserne. Vurderingen tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af de praksisfaglige elementer, som i dag er indeholdt i folkeskolens undervisning. Den praksisfaglige dimension vil indgå i den samlede uddannelsesparathedsvurdering som et tværgående perspektiv, der kan supplere den vurdering, som bygger på de faglige, personlige og sociale forudsætninger. Modellen indebærer derfor, at elever, som er vurderet uddannelsesparate, ikke efterfølgende kan vurderes ikke-uddannelsesparate på baggrund af den praksisfaglige vurdering. Høringsudkast udsendt 1. august 2017

14 Model for praksisfaglig upv
Skal tydeliggøre og fremhæve elevernes kompetence på det praksisfaglige område Udfordre nogle elever, som alene er orienteret mod gymnasiale uddannelse Vurderingen tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af de praksisfaglige elementer, som er indeholdt i folkeskolens undervisning. Den praksisfaglige vurdering skal indgå i alle uddannelsesparathedsvurderinger

15 Model - fortsat En tværgående vurdering af elevens praksisfaglige kompetencer Elever kan ikke vurderes ikke-uddannelsesparate på grund af manglende praksisfaglige forudsætninger Ministeren fastsætter kriterier og regler om for de praksisfaglige forudsætninger, som indgår i den tværgående vurdering Træder i kraft 1. august 2018

16 Studievalgsportfolio
Formål at skabe kontinuitet og sammenhæng i den vejledning, der finder sted i udskolingen og i starten af ungdomsuddannelsen. Studievalgsportfolien skal vedlægges uddannelsesplanen ved tilmelding til alle ungdomsuddannelser Elevens refleksioner og udfyldelse af skemaet i studievalgsportfolien har ikke betydning for optagelse på ungdomsuddannelsen Afsæt i karrierelæring Inddragelse af studievalgsportfolio i vejledningsaktiviteter

17 Adgangskrav til gymnasiale uddannelser
Alle adgangsforudsætninger for at få retskrav på optagelse – skal være opfyldte UPV – mindst 5 i standpunktskarakterer (4 til hf) Søge rettidigt Sprogundervisning Bestået folkeskolens afgangseksamen Bekræfte faglige niveau ved UPV i de bundne prøvefag – og hvis ikke så mindst 3 (OBS andre regler for hf) Hvis ikke: optagelsesprøve og samtale

18 Adgangskrav til gymnasiet Uddannelsesparathedsvurdering
Gennemsnit af afsluttende standpunktskarakterer mindst 5 til 3-årige gym-uddannelser Gennemsnit af de afsluttende standpunktskarakterer mindst 4 til 2-årig hf

19 Adgangskrav til 2-årig hf
Overgangsordning: optagelse 2018/2019. Kun uddannelsesparate elever Optagelse 2019 og frem: 9. klasse ingen mulighed for ”revurdering”

20 Bundne prøvefag Mundtlig Skriftlig Dansk B Matematik Engelsk Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi. Prøvefag til udtræk Mundtlig Skriftlig Engelsk U Tysk/fransk Historie Samfundsfag Kristendomskundskab Biologi Geografi Matematik Idræt Fysik/kemi


Download ppt "Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google