Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaringer med undervisning af højtbegavede børn Anette Gjervig Projektleder.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaringer med undervisning af højtbegavede børn Anette Gjervig Projektleder."— Præsentationens transcript:

1 Erfaringer med undervisning af højtbegavede børn Anette Gjervig Projektleder

2 Faglige baggrund Folkeskolelærer (fysik/kemi, matematik, engelsk) Talentambassadør ved ScienceTalenter 2010 – 2014 Projektleder på ScienceTalent Genius siden februar 2014 HB-projektet i Odense kommune

3 Højtbegavede børn IQ på 130 eller over i WISC IV eller tilsvarende test – Gifted Children: 125 eller over

4 ”De skal da nok klare sig…” ….det gør mange af dem bare ikke!!! Manglende faglige udfordringer kan give såvel faglig som social mistrivsel – kan ende med slet ingen uddannelse på trods af et kæmpe potentiale

5 Hvad gør vi? Udgangspunkt i det enkelte barn – faglige udfordringer og erkendelse af evt. sociale udfordringer

6 Hvordan gør vi? Ikke kun én rigtig løsning – Undervisningsdifferentiering – Holddeling i kortere perioder – Delvis eksklusion i kortere perioder HB-projektet i Odense kommune Masterclass Genius-projekt

7 Undervisningsdiff. Flere forskellige metoder: – ABC-metoden – Inddeling efter mål i Forenklede Fælles Mål – Spurter-forløb

8 ABC-metoden C-niveau: – De(n) allerdygtigste elev(er) – hvad ville jeg ønske, de(n) dygtigste elev(er) kan præstere? B-niveau: – Den store mellemgruppe – hvad vil jeg gerne, at de fleste kan præstere? A-niveau: – De(n) fagligt svage elev(er) – hvad vil jeg gerne, de som minimum kan præstere?

9 Eksempel på en time Natur/teknologi-time – 2. – 3. klasse El-lære

10 C-niveau Hvordan anvender vi elektricitet i vores hverdag? Du skal have en pære til at lyse – hvordan vil du gøre det? – Du har følgende materialer: Batteri 9V, ledninger, lille pære, holder til pære, sølvpapir – Tegn en skitse af din forsøgsopstilling – Gennemfør forsøget

11 A-niveau Hvordan anvender vi elektricitet i vores hverdag? Du har følgende materialer til rådighed: – Batteri 9V, ledninger, lille pære, fatning til pære – Forbind ledningerne med batteriet og fatningen til pæren og få pæren til at lyse – Tegn en skitse af din forsøgsopstilling

12 B-niveau Hvordan anvender vi elektricitet i vores hverdag? Med følgende materialer skal du få en pære til at lyse – hvordan vil du løse opgaven? – Du har følgende materialer: Batteri 9V, ledninger, lille pære, fatning til pære Lav en skitse af din forsøgsopstilling og test den efterfølgende

13 Eksempel på et forløb Dansk – eventyr som genre – 6. klasse – Det forudsættes at eventyr som genre er gennemgået på klassen og dette er afslutningen på forløbet

14 C-niveau Dansk - eventyr Skrive et nyt eventyr over samme ramme som eventyret ”Den Grimme Ælling” men i en anden tidsramme og miljø og med andre hovedkarakterer

15 A-niveau Dansk - eventyr Kunne genkende nogle af de karakteristiske træk fra eventyrgenren i eventyret ”Den Grimme Ælling” Kunne identificere hovedkarakteren og lave en ydre beskrivelse af hovedkarakteren Kunne genfortælle eventyret

16 B-niveau Dansk - eventyr Kunne genkende karakteristiske træk fra eventyrgenren i eventyret ”Den Grimme Ælling” Kunne beskrive og fortolke rammerne for eventyret (tid, miljø, udvikling af karakterne i eventyret) Kunne vise den kronologiske udvikling i eventyret

17 ABC-metoden Planlægning vendt på hovedet – Tænke på de dygtigste først – De svageste elever – Den store mellemgruppe Afsmittende effekt – Kan se, at det er positivt at være dygtigt – Større ansvar

18 Inddeling efter Nye Forenklede Mål Synliggøre faglige mål for de enkelte forløb – Ok at elever har forskellige mål – Mulighed for at gøre det synligt at man kan arbejde hen mod et højere niveau

19 Spurter-forløb Elever på tværs af årgangen – Intensivt fagligt forløb i 4 uger Giver mulighed for faglig fordybelse for både de fagligt stærke – og svage - elever Elever fra flere årgange – Faglig fordybelse på tværs af årgange Større faglig spredning af eleverne

20 Inklusion/eksklusion Inklusion – ABC-metoden Delvis inklusion – Holddeling – Spurter-forløb

21 Inklusion/eksklusion Delvis eksklusion – Hold i kommunen, men uden for almindelig undervisning – MasterClass Junior – ScienceTalent Genius Fuld eksklusion – Anden skole

22 ScienceTalent Genius Målrettet højtbegavede børn i den danske folkeskole (6. – 7. klasses elever), der mistrives pga. enten manglende faglige udfordringer eller sociale udfordringer med klassekammerater – Hold 2014: 50 børn fra to kommuner (Odense og Vejle) – Hold 2015: 40 børn fra tre kommuner (Slagelse, Fredericia og Kerteminde)

23 ScienceTalent Genius 3 dele i projektet – Faglige udfordringer for eleverne (3 camps pr. skoleår) – Videreuddannelse af tilknyttede lærere og skoleledere – Kommunal kontaktperson og kommunalt arbejde målrettet de højtbegavede børn

24 ScienceTalent Genius Camp 1: Raketter Camp 2: Basis kemi Camp 3: Robotter og programmering Camp 4: Matematik (trigonometri) Camp 5: BioTech (proteiner og enzymer) Camp 6: Flyvning

25 Hvad har vi set i ScienceTalent Genius? WRS og LRS ved hver camp WRS = Well-Being Rating Scale Elevens almene velbefindende Hvordan det går med kammerater i/udenfor skolen LRS = Learning Rating Scale Hvordan eleven trives i skolen Hvordan eleven trives med undervisningsmetoderne i skolen

26 Well-Being Rating Scale

27 Learning Rating Scale

28 Well-Being Rating Scale foreløbige resultater NærmiljøSkolenKammeraterneFamilienEget billede OK: 43 - 48 God 48 - 50 Camp 1 16 10,0 9,7 9,5 10,0 49,2 17 10,0 2,3 1,1 10,0 5,1 28,5 25 8,6 5,1 7,0 7,7 7,8 36,2 37 9,7 5,8 5,0 9,8 5,6 35,9 45 9,9 9,8 8,4 8,9 46,8 Camp 2 16 9,6 9,4 9,5 8,5 46,5 17 10,0 4,5 44,5 25 6,9 4,6 4,3 6,1 5,6 27,5 37 9,9 9,7 10,0 8,5 47,8 45 10,0 9,5 8,9 9,6 8,7 46,7 Camp 3 169,99,69,79,89,548,5 1710,0 5,245,2 259,25,14,07,06,531,8 379,29,5 9,27,544,9 456,44,21,59,69,331,0 Camp 4 1610,09,89,910,09,949,6 1710,0 5,045,0 25 0,0 379,38,8 8,95,641,4 457,70,80,67,97,824,8 Camp 5 16109,9 109,849,6 1710 545 258,47,17,276,736,4 379,49,59,38,49,446 457,33,10,37,43,821,9

29 WRS foreløbige resultater Nogle elever giver udtryk for større trivsel på egen skole – Venner i andre sammenhænge – lettere at overskue egen hverdag Nogle giver udtryk for dårligere trivsel på egen skole – Ser hvordan undervisning kan være – får øjnene op for de ikke bliver tilstrækkeligt udfordret på egen skole

30 Hvad gør vi så? Øget trivsel – Støtter dem i de nye venskaber – Støtter dem i hvad de mere kan gøre på egen skole for at komme endnu mere i trivsel Dårligere trivsel – Støtter dem i at komme i bedre trivsel Gør dem opmærksom på sammen med stam- læreren, hvad der konkret gøres for dem på egen skole – og hvad der bliver gjort

31 Hvad gør vi så? Følger op på den pågældende elev – Næste camp – Egen skole – forældre

32 Learning Rating Scale foreløbige resultater RaketterS-fagligtS-socialtS-metodeS-forventningCut-off: 34SC-fagligtSC-socialtSC-metodeSC-forventningCut-off: 34 Camp 1 16 9,8 9,9 9,8 10,0 39,5 10,0 40,0 17 7,8 1,8 5,1 19,8 10,0 5,1 35,1 25 4,1 4,2 3,9 8,2 20,4 8,1 7,9 7,7 4,9 28,6 37 2,3 3,0 8,1 9,0 22,4 10,0 40,0 45 3,6 7,8 3,7 10,0 25,1 10,0 40,0 Kemi Camp 2 16 10,0 40,0 10,0 40,0 17 10,0 7,0 5,1 32,1 10,0 9,8 7,4 37,2 25 4,8 4,9 1,6 6,6 17,9 8,5 9,0 8,5 34,5 37 4,0 9,3 9,5 9,0 31,8 10,0 9,0 39,0 45 0,4 9,8 0,9 9,7 20,8 9,5 9,6 10,0 6,7 35,8 Programmering Camp 3 168,9 9,39,236,310,09,710,0 39,7 177,110,07,35,429,810,0 5,035,0 252,24,80,09,516,58,99,69,05,132,6 375,26,6 8,727,19,19,7 9,237,7 451,23,15,19,518,910,08,710,06,735,4 Matematik Camp 4 169,49,69,59,638,110,09,89,710,039,5 178,710,0 7,436,110,0 8,138,1 25 0,0 374,48,36,08,527,23,210,08,97,829,9 453,10,24,27,014,510,0 40,0 Enzymer og proteiner Camp 5 169,69,9 39,3109,9 39,7 177,9106,4529,39,410 534,4 253,16,616,817,57,66,263,423,2 373,68,62,16,921,210 7,137,1 456,61,44,37,119,48,87,49,56,832,5

33 Learning Rating Scale foreløbige resultater Elev 45 – Tydelig i mistrivsel på egen skole Faglige udfordringer Metode Sekundært: socialt – Trives bedre ved ScienceTalenter Faglige udfordringer Bedre metoder Vi skal blive bedre omkring forventninger

34 Hvad gør vi så? Snakker med eleven – Hvor går det galt? – Hvad ville han/hun gerne have gjort anderledes? Snakker med forældre Snakker med skolen – Hjælper læreren med at tydeliggøre de indsatser, der bliver gjort for eleven

35 Fremtidig forskning Hold 14: følges i 3 år Hold 15: følges i 2 år Hold 16: følges i 2 år Lærerene tager selv LRS på egen skole – Giver ScienceTalenter data – Kan bruge det til evaluering af egen undervisning

36 Mål med følgeforskning Gør det en forskel for højtbegavede elever, at undervisningen målrettes deres behov? Gør det en forskel for resten af klassen, at de fagligt dygtige tilgodeses på en anden måde end før?

37 Skoleåret 2016/2017 4o nye elever starter op (Hold 16) – Fordelt på 4-5 nye kommuner Hold 14 fortsætter Hold 15 fortsætter

38 Skoleåret 2016/2017 3 elev-camps pr. skoleår de næste to år 2 lærerkurser det første skoleår – 1 lærerkursus efterfølgende skoleår – Introduktion til undervisning af højtbegavede børn Skoleledere/kommunal kontaktperson – 1 kursus pr. skoleår

39

40 se mere på www.sciencetalenter.dk


Download ppt "Erfaringer med undervisning af højtbegavede børn Anette Gjervig Projektleder."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google