KVIK Selvevaluering i Fiskeridirektoratet KVIK Selvevaluering/tilstandsrapport for Fiskeridirektoratet. Gennemført i Inspektorat Øst – 2006. Under ledelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Den Danske Kvalitetsmodel
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Arbejdspladsudvikling
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Udviklingsplaner Sønderborg
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for selvevalueringsgruppen.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Forbedringstavlen – er et must
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Medalje til Høje-Taastrup
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Vidensbaseret praksis i botilbud
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

KVIK Selvevaluering i Fiskeridirektoratet KVIK Selvevaluering/tilstandsrapport for Fiskeridirektoratet. Gennemført i Inspektorat Øst – Under ledelse og udarbejdelse af Fiskeriinspektør Lars B. Eriksen, ledelses- og organisationskonsulent Jesper Tietgen og ikke mindst medarbejderne i Øst

Fiskeridirektoratet Inspektorat Øst udviklingsflow. Tre elementer, der komplementerer hinanden. 2. KVIK 3. LEAN 1. FISH

Fiskeridirektoratet Inspektorat Øst udviklingsflow. Tre elementer, der komplementerer hinanden. 2. Selvevaluering Læring og udvikling Fokus: ORGANISATION 3. Løbende forbedringer Optimering Fokus: KUNDER og PROCESSER 1.Engagement Begejstring Fokus: INDIVID og GRUPPER

Sådan har vi skabt medansvar : Involvering Forståelse Accept Ejerskab

Sådan startede det….. Vi opstartede FISH processen med at uddanne udvalgte interne FISH forandringsagenter i oktober Alle medarbejdere deltog ved en FISH temadag, herunder konstituering af 4 FISH teams i marts Vi kombinerede FISH og FDs værdier på en temadag i maj Vi opstartede KVIK i februar 2006 i LSU/SCKK. Netbaseret selvevaluering frem til maj. Konsensusmøde i juni (LSU + 6 medarbejdere) Vi gennemførte vores KVIK opsamlingsdag med hele medarbejderstaben, og konsensusgruppen i september Udvælgelse og igangsættelse efteråret 2006 og frem løbende evaluering på proces (LSU/personalemøder). Opstart af IKA LEAN i FDs resultatkontrakter 2007.

Program for KVIK medarbejder workshop den, 14. september 2006 Kl Kaffe Kl Intro ved Ledelse og konsensusgruppen Kl Oplæg til workshop processen Kl Arbejde i workshoppen med de 9 temaer. Slut på workshoppen Kl Fælles frokost Kl Konsensusgruppen arbejder videre med at samle op på processen

Flow for KVIK workshop Medarbejderne inddeles i tre grupper. De 3 grupper forholder sig til 3 KVIK temaer ad gangen. 3 x runder: Maks. tid 30 min. pr. runde Fælles pauser og rokade: Maks. tid 10 min. KVIK gruppernes opgave: Vurdere, diskutere, konkludere og prioritere. KVIK grupperne udfylder et skema for hvert emne. KVIK grupperne kommer de udfyldte skemaer i ”KVIK kassen” ******************************* Konsensusgruppen mødes (i forlængelse af workshoppen), og samler op på processen. ******************************* Først kommende FD/ØST personalemøde: Slutresultaterne af workshoppen fremlægges af konsensusgruppen. Der udvælges 2 emner. Der nedsættes arbejdsgrupper – handleplaner.

Tider og inddelinger KlokkenRunde Tema nr. KVIK gruppe nr P A U S E & R O K A D E P A U S E & R O K A D E

Konsensusmøde – mål og tider for formiddagen Del I Formiddag kl – Alle medarbejdere Intro til dagen. Alle emner behandles/gennemgås. Alle 27 emner tildeles point. Noteres på handlingskort – og i konsensusrapport. Der produceres forbedringsforslag. Noteres på handlingskort/gule sedler. Maks. 5 min. pr. emne.

Konsensusmøde – mål og tider for eftermiddagen Del II Eftermiddag kl Kun konsensusgruppen Temaerne prioriteres ud fra: Effekt (E) X Gennemførlighed (G) Maks. 7-8 min. pr. emne. Forbedringsforslagene indskrives på handlingskortene.

Konsensusmøde-mål og tider for dagen Eftermiddag kl Prioriter imellem emnerne ud fra: Effekt (E), hvor 1 er højest/bedste og 5 er lavest/dårligst. Gennemførlighed (G), hvor 1 er bedst/nemmest og 5 er sværest/vanskel at gennemføre. ExG=Resultat. Jo lavere desto nemmere at gennemføre og desto bedre effekt (pr. indsats). FX 1x1= høj effekt og vanskelig at gennemføre 5x5= lav effekt og vanskelig at gennemføre. Max 7-8 min pr. emne. (Forbedringsforslagene overføres fra ”gule sedler” til handlingskortene)

KVIK i korte træk Step 1: Den enkeltes vurdering. Individuelt Step 2: Konsensus i selvevalueringsgruppe. Fælles Step 3: Prioriteringer af forbedringer. Fælles

Indsatsområder 1-5 Resultatområder 6-9 Tema 1 Tema 2 Tema 3 Tema 4 Tema 5 Tema 6 Tema 7 Tema 8 Tema 9 Lederskab Strategi Medarbejdere Partnere mm Arb.gange Bruger/borger Medarbejdere Samfund Nøgleresultater 1. Emne1. Emne1. Emne1. Emne1. Emne1. Emne1. Emne1. Emne 1. Emne Mission, vision InteressentersUdviklingUdviklingKortlægningResultaterResultater Samfunds- Når vi de overordnede og værdiernuværendeafaf afafafmæssige mål i forhold til ogmedarbejderepartnerskabarbejdsgangetilfredsheds-tilfredsheds-resultater kvalitet 2. Emnefremtidigemålingermålinger Ledelse ogbehov2.Emne2. Emne2. Emne StyringAfdække ogSamarbejdeUdvikling2. Emne2. Emne2. Emne 2. Emne 2. Emneudviklebrugere ogaf AndreAndreMiljø- Når vi de økonomiske Udviklemedarbejdereborgerearbejdsgangeformer forformer formæssige mål og resultater 3. Emnestrategi og kompetencermålingermålinger afresultater Motivationhandlings-3. Emne3. Emnemotivation og planer3. EmneInfo & videnplanlægning tilfredshed 4. EmneMedarbejderog styring af Eksternt3. Emneinvolvering4. Emnearbejdsgange SamarbejdeGennemføreogØkonomi strategi ogmedindflydelse planlægning i5. Emne organisationenTeknologi 6. Emne Bygninger og materiel

Indsatser & Resultater Indsatser: Tema 1-5 Der er 19 overordnede spørgsmål der vurderes ud fra INDSATSCIRKLEN. ****************************** Resultater: Tema 7-9 Der er 8 overordnede spørgsmål der vurderes ud fra RESULTATCIRKLEN.

Og nu til det med point…… Ved pointgivning på INDSATSSIDEN bør der tages højde for i hvilket omfang, der arbejdes med de enkelte eksempler (a-x), hvorefter pointgiveren løfter sig op i en helikopter og vurderer indsatserne over en kam. Det er vigtigt at specificere indsatsområdet, ”Hvad har vi gjort godt…” F.eks. med angivelse af årstal el.lign. Eksemplerne på RESULTATSIDEN har mere karaktér af inspiration: Hvad man KAN måle på – og ikke hvad man SKAL måle på.

Konsensus (møde) - hvad betyder det? Konsensus betyder generel enighed i en bestemt gruppe f.eks. om hvordan man skal forholde sig i en sag. Latin: Consensus – overensstemmelse. (Bør ikke forveksles med forhandling).

Om konsensusprocessen Konsensusprocessen er en disciplin, som kræver selvopdragelse og: Respekt for andres mening og oplevelse. Respekt for, at alle ikke har mening eller viden om alt. Vær præsis og brug konkrete eksempler. Lad være med at gentage, hvad der allerede er sagt. Lad være med at falde ned i gammel uenighed eller kendte diskussioner. Det er ok at være enige om, hvor vi ikke er enige.

Principper i konsensusforløbet FØRST: Drøftelse af styrker - Enighed om styrker – gruppens formuleringer skrives ind på handlingskort og i konsensusrapporten. SÅ: Drøftelse af forbedringer – Enighed om forbedringer – gruppens formuleringer skrives ind på handlingskort og i konsensusrapporten. TIL SIDST: Hvert gruppemedlem kigger på eget pointvalg – Konsensus om point eller gennemsnit.

Konsensusprocessen – hvordan? Planlæg tiden efter følgende principper: Afsæt mest tid til: Emner, hvor I er meget uenige (f.eks. vurderet ud fra point). - Emner, hvor der generelt er givet få point. Afsæt mindst tid til: Emner hvor I er enige (f.eks. givet stort set samme antal point). - Emner hvor der er givet mange point.

5 roller i konsensusforløbet 1. Mødeleder Leder mødet. Holder styr på tiden. Sørger for at alle kommer til orde. Konkluderer. 2. Sekretær Skriver gruppens konsensusformuleringer ned. 3. Forbedringsbestyrer Skriver alle forbedringsforslag ned på gule sedler. 4. Vejviser Kan komme med konstruktive forslag til formuleringer Har pligt til at sige til, når diskussioner løber af sporet. 5. Dokumentationsansvarlig Spiller dokumentation ind, hvor det er relevant.

Konsensusmøde 1.Gennemgang og vurdering af de 27 emner ift. INDSATS-, og RESULTATCIRKLERNE. 2.Handlingskort: Overfør vurdering og prioritering. 3. Udarbejd konsensusrapport. Et samlet dokument, hvor de enkelte vurderinger (styrker, forbedringer og point) er skrevet sammen.

Prioriteringer af forbedringer I  Når konsensusprocessen er færdig, vil I ofte stå med flere forbedringsområder end I har kapacitet og ressourcer til at gennemføre. Det er derfor vigtigt, at I foretager en prioritering af, hvad der er vigtigst at gå i gang med.

Prioriteringer af forbedringer II Start med at foretag en gruppering af forbedringsområderne: 1. Hvilke forbedringsområder hænger sammen? 2. Hvilke forbedringsområder er afledt af, at et andet område forbedres? - F.eks kan der være mange forbedringsområder, der hænger sammen med lav brugertilfredshed.

Har I problemer med: At nogen har skrevet meget - fokuser på de 3 vigtigste styrker og forbedringsområder. At nogen ikke har skrevet noget eller skrevet lidt - mundtlig tilkendegivelse af enighed eller ikke enighed. At der er stor uenighed om point - antallet af styrker og forbedringsområder er afgørende.

Handlingskort Tema - Lederskab Kort nr.:1.1 Hvad gør ledelsen for at give retning for institutionen ved at udvikle mission, vision og værdier? KVIK-vurdering af indsatser: Hvad er beslutningen: Hvordan sikrer vi, at der sker en reel forandring: Hvem skal involveres i arbejdet: Primært ansvarlig:Øvrige internt:Øvrige eksternt Hvornår: Start:Opfølgning:Færdig/måles/evalueres * Vil det give resultater: Fx: Effekt: A=3 Effekt B= 4Gennemførlighed: A=4, B=1E X G:A=12 – B= 4 Bemærkninger:

Prioriteringskort Tema 1 - Lederskab KVIK gruppe nr.: Emne Nr.: Handlingskort Nr.: Vil det give resultater : KVIK gruppens vurdering Effekt:Gennemførlighed:E X G: Bemærkninger: