Faglig teamleder CB- og Projektsekretariatet Roskilde Bibliotekerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Lovlig sagsbehandling
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Mellemtrin EMU.
Set i forældreperspektiv
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Personas i praksis Af Lise Kok Petersen.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Roskilde Tekniske Skole
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
Computerens anatomi.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvor der er fokus på klimaet.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Danskernes Digitale Bibliotek DDB Indsæt billede først Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Skriv tekst.
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
1 Centralbibliotekernes rolle Kontaktpersoner på centralbibliotekerne Aktiviteter i CB området Nedsættelse af en eller flere erfa-/ brugergrupper Forslag.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Faggruppen Ledelse, Kompetence og Organisation DELTAGELSE I JOBMESSER - EN VEJ TIL PROFILERING OVERFOR POTENTIELLE MEDARBEJDERE Ole Møller Teknisk Direktør.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Børn og unge med handicap siger deres mening
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Fordomme om malerfaget.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
4B Analyse & Marketing A/S – 1 Borgerundersøgelse Randers Kommune Affaldshåndteringen Januar 2010.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Unges uddannelsesvalg
Mere digital litteraturforsyning
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Præsentationens transcript:

Faglig teamleder CB- og Projektsekretariatet Roskilde Bibliotekerne Introduktion til personas-metoden Kom i øjenhøjde med dine målgrupper & hvordan kan vi arbejde vi med metoden i praksis Christine Bruun Faglig teamleder CB- og Projektsekretariatet Roskilde Bibliotekerne

PERSONAS – ET EKSEMPEL Christine, 38 år Akademiker Gift med Peter 2 børn: Ingeborg, 7 og Anton 3 år Offentligt ansat Glad for at rejse Elsker bøger og film Bor i lejlighed og har kolonihave Bruger biblioteket lidt (studie og med børnene)

Personas Hvordan målretter vi digitale tilbud så det passer til ”Christine”? Hvor er indgangen til hendes liv? Vigtig målgruppe fordi der er mange af hendes slags i (stor)byerne Det digitale tilbud? Det skal være nemt og hurtigt - gode genveje - med børnene i fokus Jeg er nogenlunde digitalt selvkørende med NemId mv, men har brug for målrettet information i min travle hverdag. Altså at understøtte hvordan jeg kan lette min hverdag med nemme løsninger. Jeg har fx ikke tid til at overskue en masse nyhedsbreve og andet info om digitale løsninger, så jeg har brug for at få præsenteret nemme løsninger, GENVEJE etc. til hvor jeg finder tingene – gerne kombineret med mit fokus på enten børnenes behov.

Personas Min case er præcis det personas handler om! Sæt ansigt på forskellige målgrupper  Christine med familie = gruppen af yngre akademiker-familier, med stort kulturelt forbrug. Potentielle biblioteksbrugere på nye måder Kan vi på biblioteket fx målrette info og vejledning til Christine på nye måder? Min case – er præcis det personas handler om. Det gør det meget nemmere at arbejde med målgrupperne når de har fået ansigter Nye måder: info om nemme løsninger der hjælper i en travl hverdag som småbørnsfamilie, undervisning/vejledning i løsningerne hvis jeg ikke føler mig klædt på - jeg kommer på børnebiblioteket, så jeg skal have info dér! Krydssalg  Altså man sætter sig ind i målgruppens behov og sted og bruger den viden vi har om målgruppens brug og adfærd på biblioteket til kampagnen. Fredericia som ex på deres emnekasser, der kunne kombineres med info om digitale tilbud og offentlige selvbetjeningsløsninger eller sikre lidt info/inspiration på mine udlånskvitteringer. Apps, e-læring mv

Personas fra Roskilde Bibliotekerne: Vores ansigter på brugere og ikke-brugere Kort fortælling om Roskildes måde at anvende personas – vi har udarbejdet 18 familie-profiler i 2008 (mange). Alt lige fra Familier med mindre børn, familier med voksne børn, unge, ældre. Alle profiler der bor i Roskilde Kommune

Personas er: Fiktive personer som bygger på statistik, kvalitative data og sociologisk fantasi Udstyret med holdninger, meninger og vaner ligesom rigtige personer De har en livshistorie, en uddannelse, et arbejde, en familie og fritidsinteresser Hver personas indeholder en række karakteristika fra den brugergruppe de repræsenterer

Roskilde Bibliotekerne har udviklet i alt 18 personas familier Vores personas familier rummer fra en til seks personas (og husdyr) Vi bruger familier fordi familiemæssige og andre sociale forhold er en væsentlig faktor i forhold til brug af biblioteker

Familien Grønnedahl Mikkelsen Rikke 42 Holger 47 Familien Grønnedahl Mikkelsen Louis 4 Tag udgangspunkt i pjecen om personas Tobias 7 Stine 16 Martin 17

PERSONAS BYGGER PÅ STATISTIK OG KVALITATIVE DATA Befolkningsstatistik: Tal for aldersfordeling, beskæftigelse og erhvervsfrekvens, uddannelsesniveau. Kulturvaneundersøgelse Undersøgelse af borgernes holdning til Roskilde Bibliotekerne Undersøgelse af livskvalitet i Roskilde Interviewundersøgelse om bibliotekernes betydning for lokalsamfundene i Roskilde Interviewundersøgelse med handikappede brugere på Roskilde Bibliotekerne Sociologiske grundbegreber: ”Kapitalbegreb” Bourdieu, ”Postmoderne” Bauman og Dencik Teori om Personas Nye forbrugertrends Interviews med borgere i lokalsamfundene Interviews med repræsentanter fra forskellige bruger- og ikke-bruger grupper

Michael, Andreas og Bettina Høj Hansen Jens og Kirsten Nielsen

HVORFOR BRUGE PERSONAS? Personas gør det lettere at tænke kreativt og udvikle målrettede bibliotekstilbud til de enkelte brugergrupper Stil spørgsmål med udgangspunkt i personas: ”Hvordan får vi Holger på biblioteket?” ”Hvilke tilbud skal Eva have?” ”Hvordan får vi fortalt Martin om Bibzoom?” Med et konkret ansigt på de forskellige brugergrupper bliver udviklingsprocessen både kreativ og målrettet.

Hvordan laver man personas? Tag udgangspunkt i jeres lokalområde – hvem er I bibliotek for? Find statistikker og andre undersøgelser om brugerne og ikke-brugerne Suppler selv med undersøgelser Særlige forpligtelser? f.eks. Handicappede, særlige indvandregrupper Hver personas profil er en ”brik” i et ”puslespil” som tilsammen viser netop jeres brugere og ikke-brugere

En persona består af: Et billede Beskrivelse af sociale forhold, kulturelle forhold, økonomiske forhold og personlige vaner og holdninger Ahmet, der læser til revisorassistent på Roskilde Handelsskole

Udfordringer ved personas metoden Det kan være svært at få detaljeret statistisk materiale Svært at finde billeder, der ligner (!) Kræver større arbejdsindsats at indsamle alle data og opbygge personas Lav ikke for mange profiler – men heller ikke for få… Udgå klicher og fordomme – test dine personas på folk der har indgående kendskab til brugergruppen

Ex: Laurits & Lise Thomsen Tømrermester, 56 år Har båd og bruger meget tid på at vedligeholde båden og deres gamle hus. Elsker at sejle og være udenfor Laurits bruger ikke biblioteket Han er ikke så begejstret for IT og han bander NemID langt væk og lader Lise klare det meste….

Ex: Laurits & Lise Thomsen Lise er dagplejemor, uddannet pædagog, 55 år Hjælper til med regnskaber og administration i tømrerfirmaet. Har det lidt svært med de nye digitale løsninger når hun skal indberette. Papir er bedst! Hun elsker dilettantteater, nyder at sejle med deres båd, læser mange ugeblade og romaner

Hvordan kan biblioteket hjælpe Laurits og Lise? Lise er allerede biblioteksbruger – hun skal vide at vi kan hjælpe med IT (personligt og tømrerfirmaet) HVORDAN? Laurits er som ikke-bruger sværere at nå Genvej via Lise? Møde ham der hvor han er – på arbejdet, gennem lokal erhvervsforening, fagforbund TALE til deres behov

Fordele ved personas metoden Personas ligner rigtige brugere De kan bruges til mange ting: Idé-udvikling, finde mangler ved de nuværende bibliotekstilbud, udvikle den fysiske indretning og de digitale tilbud, markedsføring af tilbud m.m. Vi kan udsætte personas for ”sociale begivenheder” for eksempel blive skilt, få børn, tage nye uddannelser, som ændrer deres biblioteksbehov

Begrænsninger ved metoden Personas er meget livagtige… men er fiktion Husk at lave virkelighedstjek ind imellem – er der for eksempel sket store ændringer i et boligområde? Brug personas som en ud af flere metoder til brugerfokusering og brugerinvolvering

Roskilde Bibliotekerne bruger personas til at udvikle målrettede tilbud til de forskellige brugergruppe Vi bruger det ikke så systematisk mere som tidligere, nu hvor det er en mere naturlig del af arbejdet Ny organisationsstruktur på Roskilde Bibliotekerne som bl.a. også har teams der afspejler de målgrupper vi har, fx Team børn & unge, herunder børnefamilien Mange udviklingsopgaver starter med at sikre fokus på bestemte brugergrupper og deres behov Sikre fokus i hele organisationen på brugerne og ikke-brugerne

Strategisk fokus på målgrupper Brug personas profiler til at skærpe fokus Vi kan ikke hele tiden fokuserer på alle og målrette tilbud til alle – prioritere Fokusere undervisningen endnu mere i forhold til målgrupperne Gør det nemmere og mere konkret at arbejde strategisk 

Mere om Personas: Flere oplysninger på www.centralbibliotek.dk Mail: isabellag@roskilde.dk og christinebru@roskilde.dk