Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012."— Præsentationens transcript:

1 Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012

2 22 Har du husket din licens? - program for dagen 1. Indledning / Judith 2. Hvordan ser sitet ud? + Hvilke ressourcer har vi valgt? / Stine 3. Tovholdernes opgaver + gruppe på centralbibliotek.dk + regional konkurrence / Judith 4. Hvordan griber vi forløbet an i vejle? / Stine 5. Andre fremgangsmåder? 6. Motivation af kolleger / Stefan 7. Afslutning: skal vi mødes igen? + Sandwich

3 33 Hvordan ser sitet ud? www.læramok.dk/harduhusketdinlicensvejle

4 44 Hvilke ressourcer har vi valgt? DE LETTERE: Vi har valgt Netlydbog, Bibzoom, Litteratursiden og Palles gavebod. Alle har hørt om dem, men det er de færreste der kender alle fire godt. AF DE MERE KRÆVENDE HAR VI VALGT: Masterfile, Europa World Plus, Global Issues in Context og InfoMedia. De er meget anvendelige for studerende, der skriver opgaver og rigtig gode at have i baghånden!

5 55 Hvilke ressourcer har vi valgt? Lånerne kender den Der er tekniske finesser, som er gode at kende til Den er lidt svær at søge i

6 66 Hvilke ressourcer har vi valgt? Bibzoom forandrer sig hele tiden. Vi har valgt at sætte fokus på den nyeste udvikling og derfor tager vi udgangspunkt i BIBZOOM PC/MAC APPLIKATIONEN Det betyder for tovholderen at de skal sørge for at der findes PC’er med programmet på biblioteket, så det er let for deltagerne at bruge. MANGE BRUGERE MANGE POTENTIELLE BRUGERE NYE FORMIDLINGSFORMER

7 77 Hvilke ressourcer har vi valgt? Super værktøj som bibliotekerne lagt megen energi i at udvikle Mange anvendelsesmuligheder Mange potentielle brugere der mangler kendskab til siden –alle der interesserer sig for skønlitteratur kan finde inspiration i form af anmeldelser, analyser og inspirerende litteraturlister. Der er også mulighed til at deltage hvis man har lyst.

8 88 Hvilke ressourcer har vi valgt? Nutidens virtuelle børnebibliotek Projektet ledes pt. fra Vejle Bibliotek ved Kirsten Husted Det er ikke det nemmeste sted at navigere rundt, men der findes masser af guld, hvis man leder de rigtige steder

9 99 Hvilke ressourcer har vi valgt? Masterfile (EBSCO) Fuldtekst tidsskriftartikler om aktuelle emner Licensen er er meget anvendelig til 9. klasse engelsk eller til gymnasieopgaver

10 10 Hvilke ressourcer har vi valgt? Dybdegående landeinformationer internationale organisationer Sammenlignende statistik Aktuelle tal

11 11 Hvilke ressourcer har vi valgt? Den ligner lidt Europa World Plus idet den indeholder omfattende landeoplysninger men dens forcer er: aktuelle begivenheder og internationale emner Mulighed for at se emner ud fra en global synsvinkel Se hvordan et aktuelt emne bliver behandlet i forskellige lande

12 12 Hvilke ressourcer har vi valgt? Danske aktuelle artikler Nye muligheder Nye tidsskrifter Ikke den nemmeste at søge i

13 13 Hvilke ressourcer har vi valgt? AFSLUTNING Som afslutningen kommer der et evalueringsskema, hvor der er mulighed for at kommentere og komme med forslag til nye licenser vi skal tage fat i. SPØRGSMÅL UNDERVEJS? Send mail (adressen står under listen med deltagende biblioteker i højre side)

14 14 Tovholdernes opgaver Gruppe på centralbibliotek.dk Regional konkurrence Tovholders opgaver Deltage i opstartmøde på Vejle Bibliotek den 6. september Koordinere og styre forløbet på eget bibliotek Være Vejle Bibliotekernes kontaktperson Modtage melding om nye opgaver og videreformidle dem på eget bibliotek Centralbibliotek.dk Gennemgang af gruppen på cb.dk Hvad vil I gerne have liggende? Regional konkurrence Hvilke biblioteker er med? Hvad kan de andre biblioteker se? Kan man vinde noget? Og hvordan vinder man?

15 15 Tovholdernes opgaver Gruppe på centralbibliotek.dk Regional konkurrence

16 16 Hvordan griber vi forløbet an i Vejle? DELTAGERNE HVEM DELTAGER? Alle bibliotekarer Alle andre, der har lyst –og som er indstillet på at deltage i hele forløbet HVORFOR? Bibliotekarerne skal have kendskab til alle materialerne, men hele personalet anses som bibliotekets ambassadører –også i fritiden

17 17 Hvordan griber vi forløbet an i Vejle? INTERN KONKURRENCE Holddeling HOLD AF FIRE PERSONER INDDELT ALFABETISK EFTER FORNAVN, FOR AT SKABE NYE RELATIONER Registrering af besvarelser SELVJUSTITS Lodtrækning ALLE HOLD DER HAR SVARET PÅ ALT TIL TIDEN HAR EN CHANCE

18 18 Hvordan griber vi forløbet an i Vejle?

19 19 Hvordan griber vi forløbet an i Vejle?

20 20 Hvordan griber vi forløbet an i Vejle? SYNLIGHED HVOR BLIVER FORLØBET FORMIDLET? Direkte mails extranet HVOR SÆTTER VI KONKURRENCESKEMAERNE OP? Ved frokoststuen HVORDAN HÅNDTERER VI DEL-VINDERNE Udtrækning ved morgenkaffen Vinderbord i kantinen

21 21 Hvordan griber vi forløbet an i Vejle? HVAD VIL VI HAVE UD AF DET? Bredere kendskab til licenserne Skabe synlighed omkring licenserne Sammenhold på tværs af teams Et sjovt element i hverdagen

22 22 Andre fremgangsmåder? Gode ideer?

23 23 Afslutning + sandwich Skal vi mødes igen? Evaluering af forløbet Gentagelse med nye emner? Hvem vil være med?


Download ppt "Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google