Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening."— Præsentationens transcript:

1 1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening

2 2 Hvem har brug for særlig hjælp? Typer af udfordringer •forståelsesmæssige •fysiske udfordringer Grader af udfordringer Nogle kan klare sig med forskellige typer af hjælp og vejledning, mens andre skal undtages: Individuel vurdering ifm. selvbetjening To hovedgrupper -It-svage borgere Overvægt af ældre og folk med begrænset uddannelse. -Handicappede borgere Syns-, høre-, bevægelses-, kognitive funktionsnedsættelser mv. (Husk: Teknisk tilgængelighed!) Men også fx personer, der er socialt udsatte eller hjemløse; personer, der har en psykisk lidelse; personer med sprogvanskeligheder

3 3 Kilde: Danmarks Statistik, 2010, 2011 og 2012 – de 16 til 89-årige.

4 Unges digitale kontakt med det offentlige er lav

5 5

6 6 Myndighedernes forpligtelse til at hjælpe Den enkelte myndighed har ansvar for at sikre hjælp og vejledning ifm. egne digitale løsninger Den alm. vejledningsforpligtelse Sikre processen omkring undtagelse og behandling af ansøgninger mv. på anden vis end digitalt Målrettet kommunikation (ekstern og intern) af mulighederne for hjælp er en central del af myndighedernes hjælpeindsats og en forudsætning for en vellykket overgang

7 7 Hjælpeplanens indhold: 3 indsatsniveauer 1. Online hjælp og telefonsupport Det brede flertal af borgere Sigter mod at sætte borgerne i stand til at betjene sig selv hjemmefra Eks: den fællesoffentlige kommunikationsindsats, (trin-for-trin)vejledninger og videoguides om konkrete bølge 2-løsninger på borger.dk, brugervenlige systemer: den fællesoffentlige udviklingsvejledning mv. 2. Personligt fremmøde I fx borgerservicecenteret eller på biblioteket Eks: hjælp til at komme i gang med fx NemID, Digital Post og Min Side, computere til rådighed, vejledningsfoldere, medarbejderkompetencer mv. 3. Særlige indsatser Specifikke målgrupper Eks: Samarbejder med repræsentanter for it-svage borgere og it- undervisere om it-undervisning og –kampagner: Seniorsurf-dag, GetOnline Uge, it-formidler.dk, undervisningsmoduler i digital selvbetjening Vejledning til frontpersonale i betjening af handicapgruppen, Inspiration til lokalt samarbejde mellem kommune og ældreorganisationer omkring it-undervisning mv.

8 8 Hvordan kan I bruge os i Digitaliseringsstyrelsen? •Videndeling og inspiration, erfaringsopsamling •Sparring: Scenarier, processer/forløb og målgrupper http://www.digst.dk/Digitaliseringsstrategi/Hjaelp-til-digital-selvbetjening

9 9 Mere information Maj Ravnkilde marav@digst.dk Tlf. 2288 0315 Michael Fagerlund mfand@digst.dk Tlf. 4162 3511 http://www.digst.dk/Digitaliseringsstrategi/Hjaelp-til-digital-selvbetjening http://www.digst.dk/Moedet-med-borgeren/Tilgaengelighed/Analyser- undersoegelser-og-kortlaegninger/Digital-selvbetjening-og-handicap- vejledning-til-frontpersonale

10 10 Samlet kontaktliste i Digitaliseringsstyrelsen Hjælp og befolkningsstatistik •Maj Ravnkilde, marav@digst.dk, 2288 0315marav@digst.dk •Michael Fagerlund, mfand@digst.dk, 4162 3511 Screeninger - brugervenlighed •Maja Bjerregaard Have, mbhav@digst.dk, 33926048mbhav@digst.dk Screeninger - tilgængelighed •Peter Gylden Houmann, pghou@digst.dk, 41 87 87 17pghou@digst.dk Klarmelding •Bente Andreansen, benan@digst.dk, 25320488benan@digst.dk •Jeppe Harder Nybo, jephn@digst.dk, 41 87 87 19jephn@digst.dk Handlingssider på borger.dk •Lisann Troelsen, litro@digst.dk, 25653200litro@digst.dk Scorecard •Bente Andreansen, benan@digst.dk, 25320488benan@digst.dk •Jeppe Harder Nybo, jephn@digst.dk, 41 87 87 19 jephn@digst.dk Tællerscript •Brian Nielsen, brian@digst.dk, 25595760brian@digst.dk


Download ppt "1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google