Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Kollegavejledning i teori
It og av – alle lærere med
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
D EN TVÆRGYMNASIALE OG TVÆRSPROGLIGE PROCES I G EFIONPROJEKET Konference for netværksprojektet vdr. fremmedsprog i gymnasiet. 14. marts 2012 Anne Vase,
(Rullende) Indskoling
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Læringscentret og nye vejledningsformer
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Digital aflevering ved skriftlig eksamen
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Opmærksomhedspunkter
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Odder Gymnasiums iPad-projekt Susanne Th Jensen & Yago Bundgaard, Odder Gymnasium. Uddannelsesforum 2011.
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Lean Netværk AAU.
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Tinderhøj Skole Den digitale skole i Rødovre
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
 Arbejder i Vallensbæk Kommune  Udviklingskonsulent med fokus på IT  IT-vejleder på Pilehaveskolen  Dansklærer i en 6. klasse.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Arresødal Hospice i en forandringsproces Mangfoldighed af ændringer 2012 På vej med udvidelse Ledelsesmæssig uro Nyt IT system Ny administration.
En dansk folkeskole 650 elever, 3 spor, 0.-9., fire obs-klasser
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
1. April 2014.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Studiefællesskaber videnskabsteori i almen studieforberedelse undervisning uden for klassen Favrskov Gymnasium
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Papirløse klasser – muligheder og umuligheder
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Foreløbig tidsplan for implementering af EUD-aftalen
Præsentationens transcript:

Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor, Århus Statsgymnasium

Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt: ?

Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt? Del af skoleudviklingen – indskrevet i handleplan/indsatsområder Forankring i organisationen (Pædagogisk Forum, adhoc-udvalg) Fokus i kompetenceudviklingen Pædagogiske dage

Jagten efter de vise sten… Oplæg på lærermøder, pædagogiske dage… Faggruppedage Frivillige pædagogiske eftermiddage Cafémodel Debatkonference i vores mailsystem Insisteren på at ”være med”, fx i FoU og ift. Regionens indsatsområder Elevinddragelse

Case 1: IT – kronologi og udbredelse på ÅSG pædagogisk it-vejleder smart-boards i samtlige lokaler og kursus i brugen multimedieskatten … klasser tilmeldt forsøgene med netadgang fra begyndelsen enkeltprojekt: papirløse klasser som dogmeprojekt fra 2010 (FoU) alle elever bærbare fra og med årgang 2010 ledelsesbeslutning: fra og med årgang 2012 all-in på skriftlige prøver med netadgang (da-samf-mat-eng) 2012: faglige it-koordinatorer og teknisk it-supporter fra 2012: testen i ap afvikles som elektronisk, selvrettende test enkeltprojekt : It og organisering (FoU - 3. runde) 2013: bærbare til lærerne igen, med dockingstationer i alle klasselokaler : it-spor i skoleudviklingsprojekt snart: it-progressionsplan: struktur, teknik og kultur - elevperspektivet

Opmærksomhedspunkter Hvad og hvordan – men især hvorfor? Mellemstation mellem enkeltlærerprojekt og skoleprojekt? Forankring i ledelsen og/eller i organisationen? Ressourcer Rammer og retning Struktur og vilje til erfarings- og videndeling og til dialog om best/next practice

Case 2: SUP - Fra skoleprojekt til enkeltlærerprojekt (?) : ◦ Projekt under FoU/Klasserumsledelse, ”Gymnasielærer, er det bare noget, man er?” - 5 spor, baggrund i pædagogiske dage med oplæg af Thomas Ziehe og ønske om at have et fælles projekt : ◦ Nyt SUP - endnu ikke helt på plads, men vi regner med 3 spor - genbrug af erfaringer fra i år og visse forbedringer