Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Introduktion til Sprogpakken
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Studieretningsprojekt
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.
Carl-Johan Dalgaard (
Fokus på læring og dannelse
Elevaktiverende undervisning
Elevaktiverende undervisning
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
3g Studie Retnings Projekt
BA projekt: Makro 10. Februar 2005 Carl-Johan Dalgaard (
Lærermiddelkultur(er)?
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Problemorienteret projektarbejde
Formalia ved opgaveskrivning
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
Skrivning i de store formater
Respons på ”Kan faglighed også fortælles” Else Steen Thomassen, dansk og spansk Kolding Gymnasium Sdu, 21. januar 2015.
Værkstedsundervisning
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Forsøgsopgavesæt 1 Præmisser, elev-vejledning, opgaveformuleringer, materiale og forventninger Konference Oure den 20. november 2008 – Marianne Hansen.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SRO SKRIV!.
Bachelorprojektvejledning?
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
Udkast til justering af KS
Teoretisk pædagogikum
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Fag, fagligt samspil og metode
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
KNÆK KODEN.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder Heidi Andersen – dansk og engelsk Odder Gymnasium

Fokus Hvad er humanistisk didaktik? Mundtlighed og kompetencetræning Skriftlighed og kompetencetræning

Didaktik i humanistiske fag? Steen Beck, SDU, om læring: Der er to tilgange til at lære: at lære ved at gøre det faglige (learning by doing) at lære ved at vide, hvad man gør, og hvorfor man gør det. Og dette er en afgørende forudsætning for studiekompetence! Der er en sammenhæng mellem vidensformer og arbejdsformer: Man lærer noget forskelligt ved at bruge forskellige metoder. Steen Beck anbefaler, at man træner delkompetencer. Det kan sammenlignes med at springe højdespring, hvor man ikke begynder med 10 meter vippen med 2 loops og dobbelt skrue. Vi bør træne delelementer, tage timer ud til at øve teknikker, som vi så bagefter bruger i vores undervisning.

Elev/student-undersøgelse som optakt til gymnasiereformen 2005 "Elev/student - en teoretisk og empirisk undersøgelse af begrebet studiekompetence" af Steen Beck og Birgitte Gottlieb, 2002 Elevernes oplevelse af danskfaget: Svært at afkode, hvad meningen med faget er Svært at se, hvad det skal bruges til Ikke let at vide, hvornår man har gjort det ”godt nok”

Hvordan imødekommer vi denne kritik via humanistisk didaktik? Fra universitetsstuderende til underviser – hvis faglighed er i fokus? Eksplicitering af den faglige kode (tydelighed) Taksonomi som fælles arbejdsredskab Delmålsdidaktik – giver målbarhed og fokus på udvikling (studieplan og kompetenceplan) Stilladsering som undervisningsprincip Knytte teori og praksis tættere sammen Inddragelse af eleverne, ansvar og engagement

Mundtlighed og kompetencetræning Øvelser bygges op ud fra tesen om, at kan man genkende god faglig kvalitet, kan man også bedre bedrive den Læreren skal af, og eleverne skal på. Men stadig med fokus på faglig kvalitet. Induktiv læring skal kun bruges, når det giver mening Anerkendelse af og brug af fagligt sprog til at tale om faget (opkvalificering af eleven i hver time) Tydelige instruktioner og taksonomibevidsthed i alle opgaver

Mundtlighed og kompetencetræning - begrebsafklaring

Begrebsafklaring fortsat…

Mundtlighed og kompetencetræning – et eksempel CL-strukturer bruges til at få styr på teoretiske begreber, før disse skal anvendes i praksis Eleverne er ansvarlige og taler mest Eksempel: A) Definer begreberne anafor, allitteration, antitese og deres funktion i dobbeltcirklen B) Analyser i par en politisk tale med særligt fokus på de tre virkemidler og diskuter effekten af de stilistiske virkemidler i denne konkrete tale http://www.cooperativelearning.dk/

Skriftlighed og kompetencetræning Hvilke parametre gør det lettere at knække den faglige kode i skriftlighed? At kende kravene før man skriver At kunne afkode de faglige begreber i opgaveformuleringen At tænke skriveprocessen som en faktisk proces (stilladsering, ny skriftlighed) At kunne strukturere og disponere sit stof At kunne indgå i en faglig samtale og dermed kunne modtage vejledning

At kende kravene før man skriver Retteark til skriftlige afleveringer synliggør fokuspunkt for opgaven og hvor ens svage punkt er – hvor skal indsatsen lægges. Desuden fremhæves opgavens delmængder (analyse, fortolkning, perspektivering) Strukturerer tilbagemeldingen mellem lærer-elev, så den bliver overskuelig for begge parter Et redskab til portefølje (udvikling)

Skriveprocessen som en faktisk proces Stilladsering som didaktisk princip (delmål) http://sophiestroem.files.wordpress.com/2012/10/ny-skriftlighed_egedal_okt20121.pdf Ny skriftlighed: Skriftlighed kan godt blive til i samarbejde med andre elever, med læreren, og med vejlederen Skriftlighed og mundtlighed skal arbejde sammen

Et eksempel på en eksamensopgave Reality-tv Skriv en kronik om fascinationen af reality-tv (genrekendskab). Din kronik skal indeholde en redegørelse for synspunkterne og en karakteristik af argumentationsformerne i uddraget af P1 Morgen: Debat om reality-tv (tekst 2). Diskuter synspunkterne, idet du inddrager andre synspunkter om reality-tv, som du finder på internettet (kildekritisk tilgang til nettet, informationssøgning, informationssortering, perspektivering) I denne opgave skal du inddrage materiale fra internettet.

Delmålstanken - kompetenceplanlægning Odder Gymnasiums delmålstænkning på organisationsplan Kompetenceportal: http://www.odder-gym.dk/kompetenceportal/ Skriftlighedsportal: http://www.odder-gym.dk/skriftlighedsportal/ Fagportaler: Se næste slide…

Spørgsmål…