Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPhilip Kronborg Redigeret for ca. et år siden
1
Respons på ”Kan faglighed også fortælles” Else Steen Thomassen, dansk og spansk Kolding Gymnasium es@kolding-gym.dk Sdu, 21. januar 2015
2
Vi gør det allerede – specielt i essay og kronik Narrative kompetencer er nødvendige i den gode formidling: Interaktion mellem skriver og læser Engagement og personlighed Refleksioner med udspring i personlige erfaringer Selvfremstilling Fortællende stil Metaskriftlige anslag Skribentens egenstemme
3
Hvor kan medtænkning af narrative kompetencer have en positiv effekt? Analyse- og fortolkningsproblemer: Manglende fokus på hvordan tekster virker (del og helhed) Virkemidler i forskellige genrer Forslag til at inddrage det narrative: Skrive en tekst om fra en genre til en anden, fx digt -> story-board Skrifte en type fortæller ud med en anden type, fx jeg-fortæller -> alvidende fortæller
4
Andre ideer Skrive et forfatterportræt i 1. person Skrive forfatterinterview i 1. person ”Reflective Statement”, refleksion af egen læreproces Skrive en romanpersons dagbog – med elevens hensigt Skrive romanpersoners facebookprofiler Mundtligt: ”Den varme stol”
5
Hvor kan medtænkning af narrative kompetencer også have en positiv effekt? Formidlingsproblemer: Komprimeret, indforstået stil Sproglige knuder Forslag til at inddrage det narrative: Mundtlige genafleveringer - potcasts
6
Nogle spørgsmål er… Overser vi et vigtigt læringspotentiale, hvis vi ikke udnytter og udvikler elevernes narrative kompetencer? Hvordan undgår vi, at elevernes følelsesmæssige engagement kommer til at blokere for en saglig tilgang til stoffet? Hvordan understøtter vi elevernes oplevelse, indlevelse og engagement? Kunne man forestille sig en fjerde skrivegenre af mere kreativ karakter, der kunne imødekomme elevens narrative resurser?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.