Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Søgning og læsning på skærm
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Søgning er læsning Adjunkt, ph.d. Jeppe Bundsgaard
Faglig læsning på internettet Jeppe Bundsgaard Forfatter til Danskfagets it-didaktik (Gyldendal 2007) sammen med Lisbet Kühn Kompetencer i dansk (Gyldendal.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Arbejdspladsudvikling
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
Sprog/billeder på Internettet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Søgning og læsning på nettet
Om feedback og tilbagemeldinger
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kvantitative metoder
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Fagdidaktisk kursus i religion
Aabenraa 20. september 2012 Udvikling af informationskompetence Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet.
Ungemiljø på Rosengårdskolen 13. februar 2011
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Relationer – børn imellem
Projektvejledning på performance-design
Problemformulering Indeholder:
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Dannelse og kompetencer
Generel introduktion til EC
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Et mærkeligt skib.
At tale om sexualitet.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Årsplan – en kort en lang
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
læse- skrivevanskeligheder
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Bachelorprojektvejledning?
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Innovation.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
IT i undervisningen interaktive assistenter
Præsentationens transcript:

Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard

 Læse en potentiel tekst  Fragmentoverblikslæsning  Fragmentlæsning  Overblikslæsning  Fokuslæsning  Kritisk læsning

 Læse en potentiel tekst  Hvad står der i den tekst jeg skal finde?  Fragmentoverblikslæsning  Ser disse tekster ud til at handle om det jeg søger?  Fragmentlæsning  Hvad står der i den tekst jeg ser uddrag fra?  Overblikslæsning  Var det den tekst jeg troede?  Fokuslæsning  Står der noget jeg kan bruge?  Kritisk læsning  Ved de hvad de taler om? Hvad forsøger de at få mig til? Hvad er deres interesse i sagen? Er det til at forstå for mig?

 I funktionelle sammenhænge    Som ”dramatisering”  Internettet ned på gulvet:  Netpiloten } Interaktive assistenter

 Computerprogram, der tager udgangspunkt i en konkret opgave, som en elev – eller gruppe elever - skal løse  Eller en problemstilling, de skal forstå  Assistenten leder eleven gennem arbejdsgangen eller erkendelsen  Computeren strukturerer – eleven tænker  Præsenterer faglige begreber og metoder undervejs - integreret

 Computeren sidder ikke med alle svarene – de er ikke ”multiple choice”  Computeren stiller nogle gennemtænkte spørgsmål, så eleven tænker videre  Computeren integrerer elevens respons i den videre proces  Computeren styrer processen  Computeren er god til at strukturere  Eleven er god til at tænke

 Sprogets tre aspekter  Deiksis  Metafor  Modalitet  Analyser Danmarks Kulturerklæring og:   Hvem siger hvad til hvem, hvorfor, hvordan, med hvilket resultat. Hvem påvirkes af eller påvirker udsagnet?  Kernemodsætninger: KønIdeologiPrivat-offentlig AlderAutoritetLand-by RaceKlasseNatur-kultur

 Skitser ideen  Hvad er de faglige mål eller kompetencemål?  Hvorfor er det væsentligt for eleverne?  Motivation: Mål x Personlig handleselvtillid x følelser  Autentiske kommunikationssituationer  Hvordan kan computeren bruges til at strukturere arbejdet?  Kan computeren være redskab til samarbejde?  Hvorfor giver det mening at bruge computere?  Kunne man ikke lige så godt klare det uden?

 Fortælleren beskriver sin ide og svarer på spørgsmålene.  Mens I lytter, skriver I et spørgsmål og et forslag til forbedring ned.  I siger jeres spørgsmål og forslag efter tur  Derefter kan fortælleren svare og kommentere  5 minutters fri samtale om ideen  Dernæst er det den næstes tur  Vælg til sidst én af ideerne ud til behandling i plenum – det kan være den bedste eller den I har sværest ved.

 Skitser forløbet  Hvor kan der opstå problemer?  Hvad skal I bruge af teknisk assistance undervejs?

 Så giver jeg respons på dem efterfølgende  Fortsæt meget gerne med at skrive i forummet om jeres erfaringer.