Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Søgning og læsning på nettet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Søgning og læsning på nettet"— Præsentationens transcript:

1 Søgning og læsning på nettet
Jeppe Bundsgaard og Lisbet Kühn Danskfagets it-didaktik (Gyldendal 2007)

2 Søgning og læsning på nettet Jeppe Bundsgaard Lisbet Kühn www. jeppe
Søgning og læsning på nettet Jeppe Bundsgaard Lisbet Kühn Indledning – præsentation Børns søgning Fuldtekstsøgningens læseformer Internettet ned på gulvet Netpilot Surfesøgning Kritisk læsning Spørgerunde – afslutning Videre læsning: Danskfagets it-didaktik –

3 Projekt i forbindelse med masterstudie (MIL 2005)
Elever på nettet Projekt i forbindelse med masterstudie (MIL 2005)

4 3.klasse Sara og Ida er vilde med at spille Sims på computeren. Sara har hørt, at Sims måske kommer på TV, men Ida tror ikke på det. Kan I finde ud af, hvem der har ret, Ida eller Sara?

5 Drengene skriver sims i Googles søgefelt
Skærmbilledet viser, at det fjerde link på siden har overskriften: PC World The Sims somTVshow, hvilket drengene ikke bemærker. Kent: The Sims 2 Benny: Jamen, jeg tror ikke det er det. Prøv lige at gå lidt ned. Der scrolles ned på siden. Observatøren spørger, om de kan huske, hvad de skal søge efter. Jan repeterer opgaven og fortsætter henvendt til kammeraterne Jan: Vi skal lede efter noget med TV Benny: TV? Der står PC. Prøv at gå videre til næste side. Der var den ikke. De har nu scrollet op og ned på siden et par gange, men ikke set linket. De går videre til næste side. Benny: TV! Kent: Finans Overskriften siger TV2 Finans, men umiddelbart derunder står The Sims 2 som TV-show. De klikker på linket. Benny: Det var jo nok ikke det Jan: Det tror jeg heller ikke Benny: Det er TV2 Kent: Så går vi lige tilbage Inden de klikker væk, dukker artiklens overskrift: The Sims 2 som TV-show op øverst på TV2s hjemmeside. Ingen af drengene bemærker dette.

6 3.klasse Forestillinger om internettet
Internettet er inddelt i emner eller kategorier Computeren er synonym med internettet Besjæling af computeren/internettet – tillæggelse af intentioner Der findes tekster, som man kan finde ved at skrive et citat/ en overskrift i googles søgefelt

7 Læsning Alle seks elever kan afkode bogstaverne og læse mere eller mindre korrekt op. Sanne kan stillelæse og sandsynligvis også oversigts- eller punktlæse. Drengegruppen udviser manglende forståelse af de højtlæste tekstfragmenter Drengegruppen læser udelukkende overskrifter Pigegruppen udelukkende tekstfragmenter

8 6.klasse Pelle ønsker sig computerspillet Counter Strike i fødselsdagsgave. Hans forældre mener, at spillet koster omkring 1000 kr., men Pelle mener, man kan købe det for under 300 kr. Søg på nettet og find ud af, hvem der har ret.

9 6.klasse Skriver Counter strike i googles søgefelt N skriver, kigger på linksiden, klikker på femte link, Counter Strike – Condition Zero: Der måstå der, hvor meget det koster. Siden er engelsksproget. De scroller lidt og Niels konstaterer: Nej, der var ikke noget. S: Ikke hvad der så ud til. De går tilbage til linksiden via browserens tilbageknap. Scroller ned på første linkside og fortsætter på næste side. Der er link på polsk, italiensk, græsk og flere andre sprog, hvilket de ikke omtaler. N: Der står ikke noget her. Stilhed.

10 10.klasse Vi hører ofte, at børn og unge herhjemme, drikker alt for meget sodavand. Men kan I finde ud af i hvilke lande, der bliver drukket mest sodavand blandt unge?

11 Interviewer: Kan I måske skrive mere end èt ord?
10.Klasse Interviewer: Kan I måske skrive mere end èt ord? J: Det kan man godt. Problemet er, at man får flere resultater, mere at vælge imellem, mere forvirrende, faktisk. …….. De overser, et link på siden, som under overskriften Bryggeriforeningen blandt tekstfragmenterne har: ”… den årlige statistik fra læskedrikforbrugmarkedet er netop” ….. Eleverne når omkring dr.dk (der har vist været noget om det i tv) og netdoktor, inden de får hjælp til at finde svaret.

12 Hæmmende faktorer Ufuldstændig eller manglende forestilling om potentielle tekster Manglende viden om fuldtekstsøgning i Google Forestillingen om emne- eller kategoriopdeling af internettet Overfladisk og usystematisk afsøgning af linksider og linkede tekster Manglende læsning og vurdering af linksider Uhensigtsmæssig eller manglende læsning af linkede tekster

13 Læsetilgange Elementmetode Helordslæsning (ordbilledmetode)
Helhedslæsning (læsning er vekselvirkning mellem helhed og element) Indkulturering (tilegnelse af en del af kulturen – ex spontane læsere)

14 Hvad gør vi? Valg af læsetilgang Fokus på indhold i tekster
Tydeligt formål med læsningen Hvad er elevens projekt? Bevidsthed om brug af forskellige læsemåder Viden om hvad internettet er Brug af kildehenvisninger

15 Fuldtekstsøgning

16 Hvad koster Counter Strike?
Jeg har lige købt en ny X-box, så jeg vil have et godt spil… Lad os gå på og finde ud af hvor billigt vi kan få Counter Strike 16

17 Google: Fuldtekstsøgning
I princippet en kopi af hele internettet servere på serverfarme rundt i verden Robotter/edderkopper ”løber” rundt på nettet og henter sider ned i Googles hukommelse Ordene på siden indsættes i et indeks Søgningen slår op i indekset og Google finder de sider søgeordene optræder på 17

18 Læsestrategi Tænk på de ord der findes på den søgte side og ikke på særlig mange andre sider. At forestille sig eller ”læse” en potentiel tekst

19 Søgeordsudvikling, del I
Søg efter nøgleord og andre ord der med stor sandsynlighed står på siden, undlad emneord, undlad – i første omgang – ord der kun måske står på siden, og forsøg med synonymer 19

20 Søgeordsudvikling, del II
Udvikling af søgeord på baggrund af forhåndsviden om emnet samtaler med mere vidende undersøgelser i bøger osv. undersøgelser på nettet, svarende til punkt 2: Forsøg. Forsøg med søgeord indskrænkning af søgning gennem undersøgelser af linksider og sider der ikke umiddelbart kan anvendes til det endelige formål. 20

21 Søgeoperatorer i Google
-ord Finder sider hvor ordet ikke optræder. stave-ord Finder sider med stave ord, stave-ord og staveord. ”flere ord” Find kun sider hvor ordene står netop i den rækkefølge ”emuer bliver * år” * repræsenterer hvilket som helst ord, så Google finder: Emuen bliver 7 år og ”emuen bliver født år 2008” 1450…1470 Finder sider hvor et tal i intervallet til 1470 findes site:url Finder alle sider på hjemmesiden med adressen url +/AND … behøves ikke i Google, for det er underforstået 21

22 Fragmentlæsning 22

23 Overblikslæse fragmenter
Ikke det samme som at overblikslæse sammenhængende tekster Er et første indtryk af søgeresultatet Som kan bruges til at beslutte om man vil gå nærmere ind på hitsene, eller Til at forfine søgeordene. Meget vigtigt at være i stand til at beslutte hvad man ikke skal læse 23

24 Googles Gyldne Trekant

25 En fragmentlæser…

26 At vælge fra og måske til
Fragmentoverblikslæsning for at vælge fra for at finde nye søgeord Fragmentlæsning for at vælge til er at vurdere en potentiel tekst 26

27 Tekstuel og kontekstuel viden I
Intertekstuel genreviden For eksempel kan læseren spørge: Ser dette ud til at være: En forside som omtaler søgeordene, men ikke behandler dem yderligere? En side den beskæftiger sig med at andet aspekt af emnet end søgt efter? En nyhedsgruppe eller en nyhedsartikel som måske er forældet, eller kun inkluderer spørgsmålet og ikke svaret? En kommerciel side, fx en boghandler som sælger bøger med søgeordene i titlen? En side som refererer til en anden side som inkluderer søgeordene En personlig hjemmeside som fx er under udarbejdelse 27

28 Tekstuel og kontekstuel viden II
Tekstuel viden om sværhedsgrad og stil Fx kan læseren spørge: Ser dette ud til at være: For informelt sprog til at emnet behandles seriøst, eller for formelt til at det er til at forstå, For kort til at komme tilstrækkeligt I dybden med emnet, eller for fortællende til at være præcist For personligt til at være relevant osv. 28

29 At finde en relevant side
Tjekke siden (overblikslæse). med skimning og vurdering af layout, sværhedsgrad og dybde. Omfang, æstetisk fremtrædelse, tekstens fokus, overskuelighed, og tilgængelighed. Undersøge siden nærmere med fokuslæsning. Finde, skimme, nærlæse Kritisk granske oplysningerne og analysere kommunikationssituationen (kritisk læsning). 29

30 Læseaspekter, fuldtekstsøgning
Læse en potentiel tekst Fragmentoverblikslæsning Fragmentlæsning Overblikslæsning Fokuslæsning Kritisk læsning 30

31 Den typiske fuldtekstsøger
forbereder ikke sin søgning, søger med ét eller to søgeord, vælger et af de første søgeresultater uden at undersøge det nærmere, læser mere eller mindre mekanisk fra en ende af – eller læser ikke hvad der står, forholder sig ikke til producentens forudsætninger, interesser og mål, lader sig let aflede, begynder ofte at surfesøge efter oplysningerne, er ikke opmærksom på modstridende oplysninger, og opgiver efter forholdsvis kort tid. 31

32 Elevernes udfordringer
At forestille sig en potentiel tekst At læse fragmenter og At overblikslæse fragmenter Bemærker ikke hvilke sider de kommer til, og Bemærker ikke producenternes forudsætninger, interesser og mål. 32

33 Hvordan gør man det…? Et par bud

34 Internettet ned på gulvet

35 Internettet ned på gulvet

36 Internettet ned på gulvet

37 Netpilot Netpilot består af:
En interaktiv assistent til Internet Explorer, der guider brugeren til at blive bedre til at søge på Internettet. Assistenten vises som en toolbar i Internet Explorer når den er installeret.

38 Undervisning Et undervisningsmateriale til folkeskolens mellemtrin, der omhandler de grundlæggende begreber og metoder til god informationssøgning (4 moduler). Materiale inkorporeret i Netpilot-toolbaren En model for samarbejde om undervisning i informationssøgning mellem folkeskole, skole- og folkebibliotek.

39 Jeg vil gerne sminkes, når vi skal ind på Fyrtøjet!
Surfesøgning Jeg vil gerne sminkes, når vi skal ind på Fyrtøjet!

40

41 Surfesøgning 2 Er det her? Eller her måske?
Undersøgelse: overblikslæsning, skimning af illustrationer, tekst, komposition

42

43 Udvalgslæsning Hvad skal jeg læse? Og især: Hvad skal jeg IKKE læse?
Hvilke links skal jeg følge? Hvilke links skal ikke jeg følge?

44

45 1 2

46

47 Hjemmesiders opbygning
Mindmap: drama fortælling fødselsdage atelier musik andet

48 Menustruktur Fra konkret til abstrakt:
Hvilken overskrift/overbegreb kan det høre under? Fra abstrakt til konkret : Hvad er der bag denne overskrift/link?

49 Hjemmesiders opbygning
…sminke.. Mindmap: drama fortælling fødselsdage atelier musik andet

50 Links Mindmap: …sminke.. drama fortælling fødselsdage atelier musik
andet

51

52 Hvad gør vi? Arbejder med mindmap Lader eleverne lave hjemmesider

53

54 Go’e gamle danskfaglige kompetencer revisited…
Vurdering og kritik Go’e gamle danskfaglige kompetencer revisited…

55 Dansk kultur? Skal vi finde nogle gode gamle danske sange? Eller oplysninger om danske skikke? Eller skal vi finde nogle tekster om islam og tørklæder?

56 Her er et par gode bud…?

57 En metode til sproglig analyse … og billedanalyse
Deixis Metafor Modalitet

58 Spørgsmål og kommentarer?
Hvornår skal eleverne starte med at surfe, surfesøge og fuldtekstsøge? Er dette danskfagligt arbejde? Hvis ansvar er denne opgave? Hvordan kommer vi videre herfra?

59 Videre læsning Bundsgaard, Jeppe (m.fl.) (2009): Kompetencer i dansk. Gyldendal. Bundsgaard, Jeppe og Kühn, Lisbet (2007): Danskfagets it-didaktik. Gyldendal. Bundsgaard, Jeppe (2005): Bidrag til danskfagets it-didaktik (ph.d. afhandling) Forlaget Ark Kühn, Lisbet & Søgaard, Gitte (2005): Elever på nettet (projekt v. MIL) Hjemmesider:


Download ppt "Søgning og læsning på nettet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google