ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Energi- & Vandværkstedet
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Læringscentret og nye vejledningsformer
Arbejdspladsudvikling
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
It og medier for fuld fart 26. april 2011
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Specialepaneldebat 28. oktober 2010
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ungemiljø på Rosengårdskolen 13. februar 2011
At udforske sin egen praksis
IT i undervisningen.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Lærermiddelkultur(er)?
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
It-understøttede samarbejdsplatforme Læring gennem autentisk kommunikation Jeppe Bundsgaard, lektor, ph.d. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Styrket faglighed for alle elever 4. september 2012 Fagdidaktik og it Fra ide til praksis Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Helhedsorientering & Tværfaglighed
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
It i fagene 8. april 2010 Igangsætte og understøtte udviklingen af IT didaktiske design Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
7. klasse.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Fremtidens teknologiske løsninger i folkeskolen 12. april 2012 Fagdidaktik og digitale læremidler for fremtidens samfund i fremtidens skole Lektor, ph.d.
KOMPIS Årsmøde april 2010 Årsplaner Med udgangspunkt i situationer Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
IT i undervisningen interaktive assistenter
Præsentationens transcript:

ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet

Hvem står bag FutureCity?

Hvorfor?

Hvad er faglighed? Målsætning Eleven skal kunne faget → basisfaglighed Eleven skal kunne bruge faget → general skills Eleven skal kunne bruge ting hun har lært gennem faget i sit møde med udfordringer i situationer → kompetencer Indhold Fagets stof & færdigheder Opgaver hvor fagets stof og færdigheder kan anvendes Situationer med udfordringer – hvor fagets metoder og vidensområde kan tages i brug

Hvad er faglighed? Forståelse Kende fakta Vide hvad fakta betyder Forstå hvordan fakta hænger sammen Forstå hvordan jeg forholder mig til de sammenhængende fakta. Forstå hvorfor de sammenhængende fakta er relevante for mig nu og her. Faglige interaktionsformer Kunne færdigheden Vide hvornår færdigheden kan bruges Vide hvordan forskellige færdigheder kan bruges sammen Vælge hvilke redskaber der skal bruges i en given situation Forholde mig til om redskaberne er gode at anvende – om udgiften står mål med udbyttet

At udvikle kompleks faglighed er en kompleks udfordring

At arbejde som... Journalister Rådgivende ingeniører Kriminalefterforskere Kommunikationsrådgivere Filmskabere

Hvorfor? Tankerammer! Fællesskaberne udvikler tankerammer: Forskellige måder at vide noget, beslutte hvad der er værd at vide noget om, og at tilføje til den fælles fond af viden og forståelse i fællesskabet Tankerammer er praksiskompetencer Faglige kompetencer læres gennem autentisk arbejde Meningsfuldt!

Men, men, men... Faglighed Drukner let i produktmålet Kaos Lærerens tid går med organisering At få alle med De svage og de dovne dukker sig Struktur på arbejdet Hvad skal jeg nu gøre?

Praksis-Stilladserende Interaktiv Platform Stilladserer Organiserer samarbejde Strukturerer processen Stiller relevante redskaber til rådighed for deltagerne Gør praksisfællesskabet relevant for skolen ved at Fokusere på de aspekter af praksisfællesskabet som aktualiserer relevante kompetencer Understøtte udviklingen af faglige kompetencer Reducerer kompleksiteten i praksis

Future City Future City er i problemer Bruger for meget energi fra kulkraftværker, forurener åer og søer, har mest tung industri osv. Arbejdsløshed, dårlige skoler etc. Eleverne er rådgivende ingeniører. Mål: At præsentere den bedste plan for Future City.

En ingeniørarbejdsplads...

Organiserer samarbejdet – og understøtter lærerens overblik

Strukturerer arbejdet

Vision Rammefortælling (Borgmester og Teknisk Direktør)

Inspiration Eleverne spiller SimCity4 (valgfrit)

Bliv ingeniør Eleverne uddannes som eksperter: Natur og Miljø, Energi, Infrastruktur, Produktion og Bolig og Teknik.

Faglige begreber og metoder når der er brug for dem… Udfordringen for læreren: At få faglige aspekter af arbejdet tematiseret når der er behov for det. At kunne gennemskue hvad der er faglighed i At kende alle de faglige aspekter

Interaktive assistenter Karsten Schnack 2000 Faglige loops i projektarbejde

Faglighed: Interaktive assistenter Tager udgangspunkt i elevernes konkrete opgave Leder elevene gennem arbejdsgangen eller erkendelsen Computeren strukturerer – eleven tænker Computeren sidder ikke med alle svarene – de er ikke ”multiple choice”

Interaktive assistenter II Computeren stiller nogle gennemtænkte spørgsmål, så eleven tænker videre Computeren integrerer elevens respons i den videre proces Præsenterer faglige begreber og metoder undervejs – integreret

Forsøgsopstillinger og artikler

Assistentrapport

En oversigt over – svar på de vigtigste spørgsmål Kan vises til og – diskuteres med læreren Kan fungere som rettesnor ifht. diskussionen – som grundlag for argumenter i diskussionen i tværgrupperne, som erindring om faglige overvejelser osv.

Simulation SimCity4 spiller igen med ekspertviden i bagagen

Innovation Eleverne arbejder i tværgrupper

Forhandling Klassen forhandler ét løsningsforslag på plads

Præsentation Klassens løsningsforslag præsenteres

City Slam Landsdækkende konkurrence

Læringssyn Det faglige indhold bliver vigtigt at lære i praksis – og læres gennem praksis Autentisk kommunikation er motiverende Eleverne er engagerede og samarbejder om autentiske udfordringer Læreren er deltager i praksis og faglig vejleder

Faglighed! Målsætning Eleven skal kunne bruge ting hun har lært gennem faget i sit møde med udfordringer i situationer Indhold Situationer med udfordringer – hvor fagets metoder og vidensområde kan tages i brug

Faglighed! Målsætning Eleven skal kunne bruge ting hun har lært gennem faget i sit møde med udfordringer i situationer Indhold Situationer med udfordringer – hvor fagets metoder og vidensområde kan tages i brug Forståelse Forstå hvorfor de sammenhængende fakta er relevante for mig nu og her. Forstå hvordan jeg forholder mig til de sammenhængende fakta. Forstå hvordan fakta hænger sammen Vide hvad fakta betyder Kende fakta Interaktionsformer Vælge hvilke redskaber der skal bruges i en given situation Forholde mig til om redskaberne er gode at anvende – om udgiften står mål med udbyttet

Tak for nu Spørgsmål og kommentarer?