Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afValdemar Olsen Redigeret for ca. et år siden
1
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet Slides på www.jeppe.bundsgaard.net
2
Manchet ● Markedet for digitale platforme til folkeskolen er i vækst. Skoleintra og Materialeplatformens dominans er under ombrydning, og nye typer af undervisningsplatforme til fag (fagportaler), tværgående temaer (temaportaler), distribution (fx Mit CFU) og ”learning management” (fx Mee Book, KMD Education, Mimer og Equella) vokser frem. I oplægget gives bud på, hvad sådanne platforme kan, hvad de bør kunne, og hvilke kriterier man kan anvende ved undersøgelse og valg af platforme.
3
Læremidler
4
Intermezzo ● Hvem indkøber læremidler i dag? – På baggrund af hvilke kriterier? ● Hvad betyder det at der kun er få at vælge imellem? ● Hvordan kan lærere bruge det bedste fra flere? ● Bliver der tale om: – Ensretning? – Mangelfuld didaktisk udvikling? – Ansvar væk fra lærerne?
5
Flere læremidler
6
Og endnu flere
7
Distribution
8
Kommunikation
9
Evaluering
10
Learning management
11
Integrative platforme Kommunikation Distribution Forfatterværktøj UndervisningElevens udvikling Ressourcestyring Sammenhæng og genbrugelighed Videndeling og samarbejde Big data og education intelligence Brugervenlighed og tilgængelighed Inklusion og undervisningsdifferentiering
12
Afvikling Smartphone (info og indsamling) Tablet (multifunktionel) PC (fordybelse og bearbejdning) Interaktiv tavle (fælles og offentlig) Didaktiske/semantiske læremidler Kommercielle (forlag…) Brugergenererede (repositorier…) Gratis (museer, virksomheder…) Eksterne elevdata Test og afgangsprøver Overgangsportfolio Trivsel, sundhedsdata m.m. Ledelsessystemer Integrative platforme Funktionelle læremidler Betalingsprogrammer Indirekte betaling (tilkøb/reklame) Open source Kommunikation Distribution Forfatterværktøj UndervisningElevens udviklingRessourcestyring Sammenhæng og genbrugelighed Videndeling og samarbejde Big data og education intelligence Brugervenlighed og tilgængelighed Inklusion og undervisningsdifferentiering Opsamling Lærer-dashboard Elev- dashboard Elevportfoilo Forældre-dashboard
15
Integrative platforme ● Der muliggør at... – Lærere får kvalificeret støtte til at udføre deres praksis – Der kan finde mange former for praksis sted – Der vælges læremidler på kvalificeret grundlag – Progressiv undervisning fremmes – Erfaringer kan føre til forbedringer (ikke noget system to end all systems, tak!)
16
Tak for nu! jebu@dpu.dk www.jeppe.bundsgaard.net
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.