Otg.dk – CSL 110111 Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Informationskompetence i praksis
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
NGC Next Generation Classroom. Tankeeksperiment: • Klasselokalets vægge, loft og gulv udgør rammerne. • Skab nu det optimale læringsmiljø.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
IT i undervisningen.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Evaluering IT-klasse-projektet 1v 2007/2008 2v 2008/2009.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Skolesundhedsprofiler i Odense Kommune
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Kvalitetsudvikling på Handelsgymnasiet Århus Købmandsskole
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Matematik på HF. Klassens i-bog Tidsplan Projektet er opdelt i 3 perioder. Skoleåret 2013/2014. Afprøvning af forløb til i-bogen, undersøgelse af værktøjer.
Virksomhedernes brug af Elevplan
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Afsætning A -et undervisningsforløb. HB - Skive Handelsskole Afsætning A -et undervisningsforløb Hvorfor et undervisningsforløb i et konferencesystem?
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Fastholde de studerendes læringskadence og nsygerrighed for ny læring
Læsevejlederen som kamæleon.
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale medier Evaluering: Interview af deltagende elever og lærere (OTG+IFPR) Observation af de involverede klasser Logbog (både elever og lærere)

Drenge: eksempler Fysik: El-lære som digitale medier Induktiv undervisning Rapporter erstattes af digitale produkter Produkterne skal bruges til noget ”rigtigt” Eksempel: ”Modstandens temperaturafhængighed” Resultater: Stort engagement Eleverne læser i bøgerne! Positiv feedback fra elever Otg.dk

Didaktik Didaktiske overvejelser bl.a. i forbindelse med spiludvikling i undervisningen Spiludvikling er sekundært og ment som et didaktisk værktøj Didaktikken ligger delvist hos eleverne! Rigtige projekter – ikke ”bare” en opgave til læreren!! Lærerroller Konsulenter? Otg.dk

Samarbejdspartnere Spencer Zuzolo, Austin Texas, USA Thorkild Hanghøj, Århus Universitet EMAS, London Unge spiludviklere ? Otg.dk

Konferencer og kurser Kommende kurser i Scratch+didaktik i september / / Otg.dk