Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Læsevejlederen som kamæleon.
19. september 2018 Læsevejlederen som kamæleon. ZBC Ringsted – Næstved – Vordingborg HG Merkantil ZBC Næstved og Vordingborg SSI og MTM ZBC Ringsted 5 læsevejledere Ringsted (2) Næstved (2) Vordingborg (1) 1 Projektleder ZBC Ringsted – Karl Østergaard (SSI) 1 Konsulent Lektor Stig Guldberg UCC 1 interessentskole – HG Merkantil Køge – Helge Breindahl 1
2
Nuværende praksis for læsevejledning på ZBC.
19. september 2018 Nuværende praksis for læsevejledning på ZBC. ZBC Vordingborg – 1 læsevejleder (under udd.) HG merkantil – EUD! Under etablering. ZBC Ringsted – 2 læsevejledere – HG merkantil + EUD – oplæg på de enkelte indgange – hvad kan læsevejlederen bruges til? – opfølgning ZBC Næstved – 2 læsevejledere – HG merkantil - 2
3
Produkter som tænkes udviklet.
19. september 2018 Produkter som tænkes udviklet. -Screeningsværktøj -Model til afdækning af en afdelings kultur og behov fx. betinget af køn og alder -Redskaber til læsevejlederne i forhold til at kunne vejlede lærere i forskellige kulturer -Samarbejdsmodel mellem læsevejledere og faglærere m/k tilpasset den enkelte indgang -Materialer/materialesamling (digitale) tilpasset den enkelte afdelings behov i forhold til læse- og skrivesvage elever 3
4
Arbejdsmetoder. Spørgeskema til elev og lærer m/k
19. september 2018 Arbejdsmetoder. Spørgeskema til elev og lærer m/k Interview med elev og lærer m/k Opsamling og evaluering Inddragelse af konsulent for evaluering Forsøg med tilpasset læsevejledning af faglærere Evaluering og tilpasning af vejledningsprocedurer m/k Afprøvning / udvikling af screeningsredskab 2013? 4
5
19. september 2018 Hvad vil vi opnå? Opnå viden om læsevejlederen som kamæleon – tilpasning til faglærergruppen m/k Motivere og engagere faglærerne til arbejde med fagfaglig læsning og skrivning i deres fag – tænke ud af boksen Afdække difference mellem elevernes læse- og skriveudfordringer og lærerens m/k viden herom Afdække elevens faglige niveau i forskellige fag ved hjælp af screeningsværktøj for at kunne tilrettelægge særlige undervisningsforløb Styrke elevernes læse- og skrivefærdigheder for at de kan gennemføre uddannelsen 5
6
Forankring af resultaterne.
19. september 2018 Forankring af resultaterne. Øget fokus og viden generelt hos ledere og faglærere om læsevejledning og de udfordringer læsevejlederne møder i deres dagligdag Behov for ændrede rammer for læsevejledning med henblik på at styrke læsevejledningen generelt; evt. tilpasning i forhold til funktionsbeskrivelserne for læsevejlederne Uploade fælles værktøjer og resultater på Portalen Fronter Styrkelse af fællesskabet mellem de 3 lokaliteters læsevejledere på ZBC Læsevejlederne afvikler screeningen ved nye optag Opfølgning på screeningsresultaterne ved vejledning af faglærerne 6
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.