Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed."— Præsentationens transcript:

1 Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed

2 Dagsorden  Dafolo  Usability før  Hvad gjorde vi før …?  Usability nu  Projektet, vi har gennemført  Eksempler  Metoder  Usability om lidt …  Udfordringer  Planer

3 Dafolo  Mindre dansk IT virksomhed  Ca. 20 ansatte i IT udviklingsafdelingen  Ca. 60 personer i alt  Løsninger til borgerservice og kommunal administration  Med udgangspunkt i elektroniske blanketløsninger med mange år på bagen  Ca. 70 kommuner som kunder  Stor faglig viden om kommunal administration  God og bred viden om systemudvikling  Flere og flere medarbejdere med fokus på usability  Mulighed for at adskille os fra konkurrenterne

4 Usability før …  Ingen systematisk usability test eller brugertest  Men dog et stort kundegrundlag som er blevet inddraget i udviklingen  Stor omhyggelighed med løsninger – grafisk design, tabulering mm  Design af løsninger ud fra standarder angående tilgængelighed  I gang med indførelse af agil udvikling – Scrum  Kunderne var tilstede, viljen var der (hos medarbejdere og ledelse), tiden var der, processen var i gang  Manglede metode og værktøj til systematisk usability test … samt den nødvendige viden

5 Usability nu …  3 årigt samarbejde med Aalborg Universitet  Dafolo får testet borgerservice løsninger  AAU får testet testmetoder  Test af borgerserviceløsninger  Konkret blev valgt byggeansøgninger – komplekst og tidskrævende  Test af elektronisk ansøgningsformular  Usability rapport og forslag til ny løsning (via workshop)  Design af guide til borgeren  Ny test i AAU bussen ved Bauhaus  Input og test hos kunder  Seneste test i august 2010  Release af løsning i september, hvor (næsten) alle kritiske usability problemer er løst  Gennemført undervisning for alle i udviklingsafdelingen i juni 2010

6 Byggesager – ansøgning/anmeldelse  Overser feltet med valg af anmeldelse eller tilladelse(ansøgning)  Forstår ikke feltet med valg af anmeldelse eller tilladelse (ansøgning)  Vejledningen på bagsiden afklare ikke om der skal markeres anmeldelse eller tilladelse (ansøgning)  Forstår ikke forskel på tilbygning, nybygning og andet

7 Byggesager – byggeriets type

8 Byggesager – ansøgning/anmeldelse

9 Byggesager - bilag  Ved ikke hvilke bilag, der skal medsendes  Usikker på, hvordan bilag vedhæftes elektronisk  Hvad er ”nødvendige”

10 Byggesager - eksempel

11 Usability om lidt …  Uddannelse af afdelingens usability eksperter: 6-8 medarbejdere  Planlægning, gennemførelse og opfølgning på usability tests  Fastlæggelse af metode, der passer til Dafolo’s virkelighed  Mindre projekter  Mindre virksomhed med begrænsede muligheder  Dafolo’s designmanual med de bedste usability mønstre  DUSK – Dafolo’s Usability og Scrum koncept  Få usability tests ind som en fast del af udviklingsforløbet  Udfordringer  Finde testpersoner  Finde en metode, der er effektiv og ”billig”


Download ppt "Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google