1 Kursus i Målgruppeanalyse 1.Kursusgang 25.08.08

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Caseoplæg om Facebook.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Kursus i Målgruppeanalyse
Kursus i Målgruppeanalyse
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Introduktion til Kongen og hans Rige
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Hvad er målgruppeanalyse
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Børn og unges sociale liv online
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Grunde til at jeg elsker dig
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Øvelser Samlet rapport.
Kursus i Målgruppeanalyse
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Statistik, bøder m.m. Statistik
Præsentationens transcript:

1 Kursus i Målgruppeanalyse 1.Kursusgang

2 På programmet Mig og undervisningen Introduktion til kurset –Indledende målgruppe gymnastik! –Kursusplan – hvad rummer kurset –Hvad skal I læse og hvorfor –Miniprojekt + Bedømmelse Introduktion til Målgruppeanalyse –Målgruppeteori

3 Underviseren Paul Metelmann, 44, cand. comm. RUC Mange års erfaring med internet, kommunikation, blade, undervisning og ikke mindst måling og test af kommunikation Motto: teori og praksis spiller sammen Foredrag er godt - men øvelser, eksempler og dialog er endnu bedre – pointer er gud Og jeg ved ikke alt, men..... Advarsel: jeg er ikke-akademisk og jeg tager gas på folk – på en god måde…

Navn og baggrund Hvad vil I gerne lave projekt om – hvis I allerede har ideer til det… 4 Og hvem er I?

42 Hvad er meningen? 5

6 42 Dræbte i 2007 – hvad skal vi gøre? Døde knallertkørere

7 Segmentering: 10 af dem er 17 år eller derunder 17 af dem er mellem er fra 46 og opefter Meget få kvinder Døde knallertkørere - hvem er de?

8 Fulde mænd uden hjelm Hver anden trafikdræbt knallertkører i år havde alkohol i blodet. Af Heidi Kvistgaard Güttler og BoMaltesen Natten til lørdag 7. april Als: En 29-årig mand kører på sin knallert ad cykelstien på Nordborgvej. Han mister herredømmet over knallerten og rammer et vejskilt. Der er ingen vidner til ulykken, men en forbipasserende finder senere den 29-årige død ved siden af sin knallert. Manden var spirituspåvirket og bar ikke styrthjelm. Den 29-årige knallertkører blev en af de 42, der i år er blevet dræbt på knallert. Det er næsten dobbelt så mange som sidste år, da dødstallet var 24. Knallertulykkerne i 2007 dokumenterer to kedelige tendenser: Knallertkørerne glemmer at lade knallerten stå, når de har drukket – hver anden dræbte knallertkører, især de modne og ældre, havde alkohol i blodet. Samtidig lader de styrthjelmen blive hjemme – halvdelen af de dræbte bar ikke hjelm. En stor del af de dræbte knallertkørere, 17 i alt, er mellem 25 og 45 år, mens der blev dræbt 10 unge på 17 år eller derunder. Tallene er udtryk for en reel ændring af mønsteret for trafikdræbte knallertkørere, mener Rådet for Større Færdselssikkerhed. »Tyngdepunktet i statistikken har flyttet sig fra de unge til de voksne, hvor spiritus er en stor del af forklaringen på ulykkerne. Vi har en formodning om, at det ofte er folk, der har mistet deres kørekort og har et alkoholmisbrug, som befinder sig i denne gruppe«, siger dokumentationschef Jesper Sølund. Han erkender, at det er svært at nå denne gruppe af ’mælkekasse-mænd’, som er kendetegnet af et ofte højt alkoholforbrug og et dårligt socialt netværk og kalder det for »en hård nød at knække«. Lovpakke klar Regeringen har på grund af de mange knallertdræbte bebudet en lovpakke, som bl.a. skal give politiet større mulighed for at konfiskere ulovlige knallerter, give de unge mere teori og praksis, før de skal ud at køre, og gør det muligt at fradømme kørekortet. En lovpakke vil ifølge Jesper Sølund være en rigtig god begyndelse. Derudover mener han, der i høj grad er behov for oplysning til de unge og deres forældre. »Forældrene bekymrer sig mest, når børnene er små – men det er der, der sker færrest ulykker. Vi skal have flyttet bekymringen hen, hvor den hører hjemme. Der, hvor forældrene blander sig, tager stilling og stiller krav til de unge, sker der færre ulykker«, siger han. Det går alt for stærkt Jesper Sølund understreger, at fart er en tredje stor faktor. Det samme peger formand for havarikommissionen for vejulykker, chefkonsulent i Vejdirektoratet, Sven Krarup Nielsen, på. »Det er alt for nemt at fjerne plomben, så knallerterne kan køre over 30 kilometer i timen«, siger han. Ifølge Jesper Reinhardt, medlem af Danmarks Knallert Union, en sammenslutning af knallertforhandlere, er det adfærden hos den person, som kører knallerten, der tæller.Han mener også, at den store stigning i antallet af trafikdræbte knallertkørere skal sammenholdes med, at der fra 2004 til 2007 er kommet 35 procent flere knallerter ud på vejene Fakta: serie tæt på 400 dræbte Antallet af trafikdrab er steget voldsomt for første gang i fem år. I 2006 blev 306 mennesker dræbt i trafikken i Danmark. i 2007 vil det endelige drabstal blive tæt på 400. Det er dobbelt så meget som målet for antal trafikdræbte fra 2012 og frem: Højst 200 trafikdræbte om året. Politiken har hver dag i 2007 omtalt dødsfaldene i trafikken. I julen fortæller vi om problemerne med færdselssikkerheden – tema for tema. Første artikel i serien blev bragt i avisen 24. december. I Politiken 2. januar bringer vi det samlede billede af døden på vejene i 2007.

9 - og stamfar til Polle, Bruce Jensen og Eddie C. En film fra de gode gamle dage...

10...der ikke havde nogen effekt! I dag: Få procent af de unge er skyld i 100 dødsfald om året! Ud af 400 dræbte i trafikken. Kurt Kubik

To mands summeøvelse Hvorfor havde den ikke nogen effekt? Hvor gik det galt - i segmenteringen eller i stilen eller ….? Sum i fem minutter 11

12 Tyve år efter Kurt Dead Man Walking Dropdet.nu Fra udødelige unge til unge med sociale netværk

13 Kursets pointer Man skal have styr på, hvad man vil vide, før man spørger målgruppen Man skal altid lave en grundig foranalyse - som målgruppeanalysen er en del af! Ingen mål uden målgruppe - ingen målgruppe uden mål - et smukt ideal! Man kan ikke lave noget til alle på en gang! Men et fokuseret produkt kan blive så godt at det kan bruges af flere! Kvalitativ og kvantitativ metode er ikke modsætninger - men støtter hinanden!

14 Miniprojektet - en oversigt

15 Ca times oplæg med øvelser Aftensmad ca min. med en øvelser/opgave til projektet Opsamling på øvelser - senere i forløbet er der gruppevejledning Slides - de officielle og de ”hemmelige”, men altid bagefter.. Den enkelte aften

16 Miniprojekt En væsentlig del af kurset er et miniprojekt der skal laves i grupper på min. fire. I miniprojektet skal I lave en målgruppe-analyse i praksis. Miniprojektet er grundlaget for eksamen og må maks. fylde fyrre sider eksklusiv bilag. Det afleveres den 12. december 2008

17 Hvad kan et miniprojekt handle om? Målgruppeanalyse – hvem er målgruppen? –Podcast fra Arken eller DR –Hjemmeside - f.eks. information.dk Målgruppeanalyse og konceptudvikling - SF’s nyhedsbrev og lumsaaskirke.dk - Spar Energi, Aktiv ventetid og Design-TV

Målgruppeanalyse og evaluering –Giftlinien.dk –Borger.dk –Sikkertrafik.dk Undersøgelse af en metode –Noget nyt f.eks. kan man bruge personas eller fokusgrupper til at undersøge et bestemt problem? 18 Hvad kan et miniprojekt handle om?

19 Hvor stor en undersøgelse? Typisk indeholder en målgruppeanalyse noget af nedenstående: 3-5 enkeltmands interview eller 1-3 fokusgruppeinterview evt. suppleret med Et par kreative metoder/observation eller Mindre kvantitativ undersøgelse - spørgeskema på papir og/eller web Suppleret med statistik og andres undersøgelser.

…med kurset ”Jeg er så træt af hele tiden at skulle tænke på læserne!” – redaktør af et magasin! I skal lære at tænke målgruppen ind fra starten I skal tænke i hele forløb og ikke gå i gang som hovedløse høns Og så skal I lærer en masse redskaber og metoder 20 Hvad er meningen?

21 Et metodefag - undersøgelser, projektform, brug af teori, etc. Deler metoder med brugervenlighed, men skal bruges før man går i gang med en brugertest Mange af metoderne og modellen for rapportopbygning kan I bruge i andre fag og i jeres arbejde Målgruppeanalyse - og de andre områder

22 Kursusindhold Kurset består overordnet af 3 dele: 1)Målgruppeteori - Sepstrup, Rogers og grundbogen 2)Metodeteori – Kompendium, Halkier og grundbogen 3)Miniprojektet

23 Litteratur og eksamensform Litteratur: –Målgruppeanalyse – Lær din målgruppe at kende –Bente Halkiers bog: Fokusgrupper –Kompendiet Eksamensform –Individuel mundtlig projekteksamen på baggrund af gruppeprojekt –Og det er ikke nogen ideel løsning...for meget fokus på ens egne resultater

24 Hvad skal I kunne Efter gennemførelse af kurset vil I kunne: Lave en indledende segmentering af målgruppen Planlægge undersøgelsesdesign til en målgruppeanalyse med brug af relevante metoder Gennemføre en målgruppeanalyse i praksis Bearbejde og evaluere resultaterne af en målgruppeanalyse.