Fakta om regionens indkøbs- og udbudspolitik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Udfordringer ved implementeringen af SAP hos Region Midtjylland
Spørgemøde - Udbud af Mekanisk sikring til KomUdbud 7. maj
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Fælles regional indkøbspolitik
Solcelleudbud på tværs af kommuner v/ Flemming Jørgensen, REEEZ REEEZ Renewable Energy and Energy Efficiency in Zealand.
UDBUD.
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Planstrategi, lokal Agenda 21 og Kommuneplan. Forventet tidsplan •Planstrategi ikke som forslag •Kun temarevidering af kommuneplanen Obligatorisk min.
Samlet udbud - Hvad er det?
Ny regional logistikstruktur
Virksomheder - definition
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Nødvendige indsatser for en bæredygtig udvikling Anna Lise Mortensen Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling Bæredygtige indkøb i et strategisk perspektiv,
HR Løn og Personale Jørn Mørup
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Indkøbspolitik Esben Madsen, Indkøbs- og Logistikchef &
Midtjyske virksomheder om Udviklingsaktiviteter Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
Københavns Tekniske Skole 9 afdelinger fordelt i Hovedstadsområdet
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Teknisk dialogmøde den 11. september 2013 Vinduespolering.
Jeg hedder …… og er indkøber i GLX.
Akutplan - Den videre proces i Region Midtjylland Lars Dahl Pedersen Afdelingschef Sundhedsplanlægning Temamøde 6. februar 2007.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Indkøb & Medicoteknik Informationsmøde vedr. Hæmodialysemaskiner udbud 2012/S april 2012.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Gode råd om indkøb 1.Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven 2.Brug allerede indgåede indkøbsaftaler 3.Bliv en del af et fællesskab 4.Konkurrenceudsæt.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommunes Frugt og grønt genudbud 1. Køb og levering af økologisk hel frugt, grønt og krydderurter.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Det Tredje Øje 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Valgkredsmøder i Lejerbo 2016
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
Indkøb Ved AU.
Indkøb på AU.
Kontraktstyring og ledelsesinformation
Under udbudsgrænserne
Indkøb PÅ AU.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Fremtidig driftsorganisation for psykiatrien i Region Syddanmark
Bæredygtige indkøb i Gladsaxe Kommune
Administrativ organisering
Indkøb.
Gode råd om indkøb Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven
Præsentationens transcript:

Fakta om regionens indkøbs- og udbudspolitik Vi køber ind sammen… Fakta om regionens indkøbs- og udbudspolitik Indkøb og Logistik www.regionmidtjylland.dk

Agenda Indkøb og indkøbspolitik Organisering af indkøbsområdet Brugerinddragelse Proces ved udbud Anvendelse af indkøbsaftaler Indkøb og Logistik

Indkøb og indkøbspolitik Indkøb og udbud Mængden af varer og tjenesteydelser, der forbruges i Region Midtjylland har et omfang, hvor der er drifts-mæssige og økonomiske fordele ved at købe samlet ind Fælles indkøbsaftaler er en forudsætning for e-handel Som offentlig indkøber er Region Midtjylland underlagt EU's udbudsregler, hvilket medfører en række tekniske og proceduremæssige krav Indkøbsområdet har stor bevågenhed, og styres af en overordnet, politisk bestemt indkøbspolitik Indkøb og Logistik Indkøb og indkøbspolitik

Indkøbspolitik – proces og tilblivelse 1. kvartal 2007: Intern høring i Region Midtjylland af forslag til indkøbspolitik samt internt temamøde herom 28. marts 2007: Regionsrådet vedtager en foreløbig indkøbspolitik som et arbejdsgrundlag for administrationen 28. marts 2007: Regionsrådet nedsætter et midlertidigt politisk udvalg April-juni 2007: Udvalget udarbejder udkast til endelig indkøbspolitik 7. juni 2007: Offentligt høringsmøde 12. juni 2007: Direktionen fremlægger udkast for regionens MED-udvalg. Udvalget drøfter udkastet 25.-26 juni. 22. august 2007: Forslaget forelægges Regionsrådet til endelig beslutning. Indkøb og Logistik Indkøb og indkøbspolitik

Indkøb og indkøbspolitik Målet er, at sikre bæredygtig handel ved at vælge produkter og leverandører ud fra en samlet vurdering af: Pris og kvalitet Leveringssikkerhed og leveringsbetingelser Service Betalingsbetingelser Miljø, arbejdsmiljø og etiske forhold Afvejningen mellem de forskellige hensyn foretages ved udbud, og kan variere afhængigt af, hvilken varetype, tjenesteydelse eller bygge- og anlægsopgave, der er tale om. Indkøb og Logistik Indkøb og indkøbspolitik

Indkøbspolitikken omfatter… – alle køb, uanset beløb, der udløser en faktura: Varer Faste, daglige forbrugsvarer Lejlighedsvise skaffevarer Tjenesteydelser Rådgivnings- og serviceydelser fra ekstern leverandør Bygge- og anlægsopgaver Projektering, opførelse og vedligeholdelse af bygninger og anlæg Indkøb og Logistik Indkøb og indkøbspolitik

Fælles indkøbsafdeling Regionen ønsker mulighed for, at købe varer og tjenesteydelser på de bedst tænkelige betingelser Alle udbud og indkøb gennemføres derfor gennem en fællesregional indkøbs- og logistikafdeling, som er placeret i Regionshuset Århus Ud over pris og kvalitet, har regionen et ønske om, at tænke miljø og etiske forhold ind i indkøbsprocessen Konsekvenser for arbejdsmiljøet hos leverandører, underleverandører og producenter samt hos medarbejderne i Region Midtjylland, indgår altid i vurderingen Indkøb og Logistik Indkøb og indkøbspolitik

Indkøb og indkøbspolitik Bæredygtige indkøb Miljø Herunder bl.a.: Økologi Genanvendelse Energibesparelser Arbejdsmiljø Hensyn til: Medarbejderne i Region Midtjylland Medarbejdere hos leverandører, underleverandører og producenter Indkøb og Logistik Indkøb og indkøbspolitik

Indkøb og indkøbspolitik Bæredygtige indkøb Etik Overvejelser i forhold til: Grundlæggende menneskerettigheder og ulovligt børnearbejde – både hos leverandører, under-leverandører og producenter Totaløkonomi Samlet vurdering af: Anskaffelsespris sammenholdes med drifts- og vedligeholdelsesomkostningerne Leveringsbetingelser, implementerings- omkostninger m.v. indregnes Indkøb og Logistik Indkøb og indkøbspolitik

Organiserings af indkøbsområdet Indkøb og Logistik Indkøb og Logistik er ansvarlig for, at regionen efterlever sin indkøbspolitik. Afdelingen betjener i den forbindelse hele regionen med bistand og procesunderstøttelse inden for: Udbud Kontrakter Indkøbsaftaler Logistik Udbuds- og indkøbsjuridisk bistand m.v. Annoncering af indkøb (> 500.000 kr.) Målet er, at sikre en effektiv og professionel opgaveløsning, som skaber mulighed for, at købe varer og tjenesteydelser på de bedst tænkelige betingelser. Indkøb og Logistik Organiserings af indkøbsområdet

Organisatorisk placering Indkøb og Logistik er en fælles regional enhed, som hjælper hele Region Midtjylland med udbud, indkøb, kontrakter og logistik. Afdelingen er geografisk placeret i Regionshuset Århus. Ledelsesmæssigt refererer afdelingen til hospitalsdirektør Jens Anton Dalgaard, ligesom der er etableret en regional styregruppe for indkøb og logistik: Styregruppe for indkøbs- og logistikområdet Hospitalsdirektør Jens Anton Dalgaard Indkøb og Logistik Organisering af indkøbsområdet

Indkøbsorganisation Indkøb og Logistik

Mission – Overordnede regionale mål Indkøb og Logistik skal forsyne regionens hospitaler, institutioner og administrative enheder med varer og tjenesteydelser… til den bedst mulige pris med de bedst mulige leveringsbetingelser med den bedst mulige leveringspræcision og -sikkerhed – og i den rette kvalitet og med den rette service Indkøb og Logistik Organisering af indkøbsområdet

Mål – Overordnede regionale mål Indkøb og Logistik skal skabe mulighed for, at opnå størst mulige besparelser via: Centrale indkøbsaftaler Optimal logistik Integrerede systemer og administrative processer Under hensyntagen til miljø og etik – jf. regionens indkøbspolitik… Indkøb og Logistik Organisering af indkøbsområdet

Vision – Overordnede regionale mål Indkøb og Logistik er et strategisk kompetencecenter, som vil opfattes som en professionel og attraktiv samarbejdspartner for kunder og kolleger Indkøb og Logistik vil opfattes som en professionel og udviklende samarbejdspartner for vore leverandører og potentielle leverandører Indkøb og Logistik Organisering af indkøbsområdet

Involvering af brugere Alle udbud og indkøb finder sted ved, at inddrage brugere og fagpersoner i størst muligt omfang Der nedsættes altid brugergrupper, som bidrager med ekspertviden, og som kvalificerer udbudet gennem kravspecifikationer m.v. Brugergrupperne har beslutningskompetence og kan på baggrund af gennemført udbud vælge leverandører og produkter Indkøb og Logistik Brugerinddragelse

Brugerinddragelse – Hvorfor? For at: skabe opbakning og interesse i bagland sikre bredde (at alle relevant behov er dækket) sikre kvalitet i aftalerne sikre gode afprøvninger på relevante afd. forbedre informationen sikre ny viden Indkøb og Logistik Brugerinddragelse

Brugergruppens ansvar/opgave Repræsentere alle brugere på det specifikke fagområde Fastlægge udbudets omfang Udarbejde kravspecifikation Behandle tilbud Vælge leverandør Deltage i information til øvrige brugere Indkøb og Logistik Brugerinddragelse

Udbudsproces Behov Analyse Planlægning Henvendelse fra bruger Eller egen praktisk/juridisk identifikation af behov hos IKL Analyse Vurdering Muligheder i markedet Lokalt eller regionalt udbud m.v. Evt. udbud i samarbejde med andre (nationalt/regionalt)? Planlægning Brugerinddragelse Udvælgelseskriterier Kravspecifikation Tildelingskriterier m.v. Indkøb og Logistik Proces ved udbud

Udbudsproces Annoncering Offentligt udbud Begrænset udbud Ny regel for køb > 500.000 kr. Aftaleindgåelse Valg af leverandør Implementering Brugergrp. udarbejder plan for implementering af aftalen: Specifik information til relevante målgrupper Generel information (hjemmesider, nyhedsbreve m.v.) Ajourføring af databaser og intranet Drift og evaluering Indkøb og Logistik Proces ved udbud

Proces for inddragelse af brugere ved indgåelse af indkøbsaftaler… Behovs- og markeds- undersøgelse Brugergruppe sammensættes 1. Bruger- gruppemøde Indkøbsafd. gennemfører udbudet Tilbud modtages af indkøbsafd. Brugergruppen vurderer tilbud og vælger lev. Aftaler indgås Impl. af aftaler i indkøbssystem og på afdelinger Dagsorden 1. Brugergruppemøde: - behov drøftes - leverandørmarked undersøges - udbudsmateriale besluttes - tidsplan fastlægges - afgrænsning af udbud - strategi (en eller flere leverandører - samarbejde med andre - afprøvninger Indkøb og Logistik Proces ved udbud

Anvendelse af indkøbsaftaler Du handler selv ind Indkøb og Logistik er ikke involveret i den løbende bestilling af varer og tjenesteydelser. Indkøb og Logistik’s primære opgave består i at planlægge udbud og indgå aftaler. Når det er sket, udbyder afdelingen varer og tjenesteydelser i et online indkøbskatalog og gennem elektroniske indkøbssystemer på regionens hospitaler. Region Midtjylland er i fuld gang med at planlægge indførelse af e-handel på samtlige hospitaler, institutioner og administrative enheder. Pilotprojekt på Regionshospital Viborg startede 1/1-07. Indkøb og Logistik Anvendelse af indkøbsaftaler

Indkøbsaftaler i to kategorier Region Midtjylland indgår aftaler om køb af varer og tjenesteydelser i to kategorier: Obligatoriske aftaler (O-aftaler) – som er aftaler, hvor der er indgået en bindende aftale med en leverandør – typisk efter EU-udbud Købsaftaler (K-aftaler) – som er aftaler, hvor der er forhandlet en rabat med leverandørerne. Ofte er der indgået aftaler med flere leverandører. Dermed er det muligt at vælge mellem forskellige variationer inden for samme varekategori. Når der er indgået aftaler på et indkøbsområde, er det obligatorisk for alle i Region Midtjylland at bruge disse aftaler. Indkøb og Logistik Anvendelse af indkøbsaftaler

Flere oplysninger på… www.indkoeb.rm.dk Indkøb og Logistik