Uddannelsespolitik i regionalt perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Date :31 1.
FBUs visionsplan 2015.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Tillid Temadag for AMIR
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 27 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Afdelingsleder Morten Freil
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Uddannelseskonference 9. november 2012 Katja Kayser Koncerndirektør, Region Hovedstaden 9. november 2012.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 20 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Hvordan sikrer vi god kvalitet i sygeplejerskeuddannelsen i en omstillingstid? Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjylland Februar 2014.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KL´s visioner for kroniske patienter
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Vidensbaseret praksis i botilbud
E-læring på patientens præmisser
Er der grænser for frivillighed
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
E-læring på patientens præmisser
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Kvalitet i uddannelsen
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Præsentationens transcript:

Uddannelsespolitik i regionalt perspektiv Hvordan sikrer vi god kvalitet i sygeplejerskeuddannelsen i en omstillingstid? Uddannelsespolitik i regionalt perspektiv Indlæg ved Dansk Sygeplejeråd – kreds Midtjyllands temadage 20 og 27 februar 2014 Medlemshuset - Silkeborg

Baggrund Leder, HR-uddannelse Hospitalsenhed Midt. Ca 1600 stud./elever hvert år Formand, Rådet for Klinisk Undervisning i Region Midtjylland Vision og Strategi for klinisk undervisning i Sygepleje

Indhold Omstillingstid og udfordringer Rollemodeller - hvad skal læres? Organisering - Strategier og Politikker

1. Uddannelsespolitik i regionalt perspektiv Uddannelse - en kerneopgave på regionens hospitaler Ansvar for uddannelse påhviler afdeling/centre Ansvar for den enkelte studerendes forløb påhviler den kliniske vejleder Har samme status som behandling, pleje, kvalitet og forskning

Omstilling – et vilkår i hverdagen Akutplan 2007 Region Midt: Sundhedsplan 2009, Omstillingsplan 2011, Sundhedsplan 2013 Bekendtgørelse og Studieordning i 2008 – ny i 2015? Andre aktører: Danske Regioner 2012: Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser – Uddannelsespolitisk oplæg Uddannelsesfremsyn – professionsbachelotudd. Udvikle og justere 10-15 års perspektiv

”Sektorerne kan lide af tunnelsyn og silotænkning” Klinisk uddannelse foregår i en hverdag præget af høj grad af kompleksitet og stort patientflow. Konteksten er præget af ”Ude af min silo – ude af mit sind”. ”Sektorerne kan lide af tunnelsyn og silotænkning” (Professor Janne Seemann m. fl.) Vores mindset, ”kassetænkning”, er kulturelt betinget.

En kompleks opgave At skabe sammenhængende udrednings- og behandlingsforløb, mellem det nære og specialiserede Sundhedsvæsen Billeder En antropologisk undersøgelse af tværsektorielle patientforløb udført af Antropolog Marlene Møller (efterår 2013), bestilt af Region Midtjylland og kommunerne i regionen

Overgange En akilleshæl i sundhedsvæsenets ydelser At borgerne får mest mulig sundhed og kvalitet i indsatsen.

Videnkløft Generelt kender personalet i de to sektorer meget lidt til hinandens arbejdsgange og vilkår Kommunerne skal vænne sig til hurtigere udskrivninger Sygehusene skal vænne sig til mere behandling i kommunalt regi En positiv relation til ”kollegaen” i den anden sektor har direkte betydning for patientens forløb Mindsker risiko for mistillid og mytedannelse Respekt, anerkendelse og ansvar for videndeling

Sundhedsplanen Lægger op til at alle parter stiller ressourcer til rådighed for hinanden. Lægger op til at udfordre den gældende patienttilgang Væk fra en omsorgspræget tilgang til en patient-borgerrettet tilgang, hvor patienten er aktiv medspiller der inddrager egne ressourcer i egen behandlingen.

Patientens situation Kan være en barriere for inddragelse i eget forløb Nogle patienter slipper ansvaret ved indlægges pga. fysisk og mental svækkelse og passivitet - Giver ”nemme” patienter for Flowkoordinatorens fokus er på flowet, mindre på personen

Sygeplejerskens rolle Ændring i den sundhedsprofessionelles rolle fra at være problemknuser og den der beslutter, til at være rådgiver/coach og en person der hjælper med at finde mulige løsninger KL definerer sygeplejerskens rolle således: Forløbskoordination, opfølgning på komplekse borgerforløb, udvikling og kvalitetssikring Sygeplejerskernes opmærksomhed er flyttet væk fra den grundlæggende sygepleje (Next Practice S. 19)

2. God kvalitet i sygeplejerskeud-dannelsen anno 2014 Hver tid – sine kæpheste Har du kæpheste? Delagtiggør din sidemand i en eller flere af dine eventuelle kæpheste

God kvalitet i en omstillingstid? Noget skal læres Kompetencer skal opnås Gunstigt læringsmiljø Tilpas med udfordringer Kompetent klinisk vejledning i passende mængde

Studerende Modul 11 Enquette: Føler sig klædt på og har mod på at komme ud som nyuddannet sygeplejerske. Hvad er vigtigt I får med jer inden uddannelsen er slut?: Korttidssygepleje på hospitalet Procedurer der skal kunnes Fælles refleksion på tværs af afd Ønske: Obligatorisk tværsektorielt forløb på hvert modul

Kompetencer der skal læres Faggenerelle kompetencer: Forløbskoordinerings- Flow-koordinerings- Korttidskontakt- Sundheds/Velfærdsteknologiske- Samarbejds- Kommunikative- Dialogiske- Relationelle- Anerkendelse og værdier Professionsfaglige kompetencer: Klinisk beslutningstagen Generalistkompetencer på specialiserede afsnit/områder Pædagogiske kompetencer Rådgiver/coach-kompetence Grundlæggende sygepleje

Tværprof-/sektorielle forløb Hvem gør noget ved det? Hvilke initiativer har du selv taget? Drøft temaet med sidemanden

Behov for at ryste posen? Interprofessionel læring Studieordningen giver muligheder - ikke mange begrænsninger Måske mere af det samme – men også behov for noget andet Turde udfordre vores selvforståelse af hvor og hvordan uddannelsens indhold i modulerne skal læres på tværs af sektorer.

Hvad skal der til? Bestå den kliniske prøve - Karakteren 12 eller 2? Hvordan tilrettelægge vi de kliniske forløb Hvilken ambition: Vores egen eller studieordningens? At være modig i tilrettelæggelsen eller være på den sikre side?

Muligheder Muligheden med 2x10 uger er en styrke når udgangspunktet er patientforløb eller tværsektorielt patientforløb Èt modul 8-10 uger i klinik – læringsudbyttet kan nås   Massiv fokus på at gøre overgangene mellem sektorerne så sammenhængende som muligt for patienterne – det er det studerende skal lære!

Fra tale til handling ”Sammenhængende uddannelsesforløb – mindre silo! Tværprofessionelle uddannelsesforløb   Brug af færdigheds- og simulationsundervisning som supplement/erstatning for klinisk undervisning Brug af andre termer til afgrænsning af læringsindhold – feks som de 7 lægeroller: Mecicinsk ekspert, Kommunikator, Samarbejdser, leder/ administrator/ organisator,sundhedsfremmer, akademiker og professionel Lave prøvehandlinger gennem et forpligtende samarbejde mellem sygeplejerskeuddannelsen og sektorerne

3. Organisering – Strategi - Politik Vision og Strategi for klinisk undervisning i sygepleje 2012 kendt og anerkendt.   Hospitalerne arbejder på forskellig vis med uddannelsesopgaven på strategisk niveau. AUH har etableret en råds og udvalgsstruktur på grunduddannelsesområdet Udarbejdet en politik for grunduddannelse HE Midt har etableret uddannelsesråd med Hospitalsledelsen for bordenden

Uddannelsesråd HE Midt Formål: - et strategisk ledelsesforum, der understøtter HEMidt´s mission, vision, værdier og strategier - behandler uddannelsesopgaver af tværgående karakter og på strategisk niveau - styrker og fremmer udviklingen af læringsmiljøer, der sikrer de bedste læringsforløb - har fokus på såvel præ- som postgraduat uddannelse, så disse organiseres, tilrettelægges og gennemføres i henhold til gældende love, bekendtgørelser, studie- og uddannelsesordninger

Aktuelt Arbejder lige nu på at beskrive strategiske indsatsområder, der understøtter HE Midts mission, vision værdier, strategier Noget om: Læringsmiljø - uddanner kompetente, engagerede sygeplejersker – fremtidens medarbejdere Stærke vejlederfællesskaber - også tværprofessionelle vejlederfællesskaber – kompetenceudvikling og rammer og vilkår der styrker vejlederkorpset

Kommentarer/Spørgsmål? Strategi eller Politik er kun værdifuld – når den medfører tiltag der skaber ejerskabsfølelse og motivation blandt alle involverede i uddannelsesopgaven Kommentarer/Spørgsmål?

Referencer Marlene C.R. Møller 2013 Billeder En atropologisk undersøgelse af tværsektorielle patientforløb – erfaret og fortalt af patienter, pårørende og personale. Danske Regioner, Dansk SygeplejeRåd 2013 Klinisk vejledning på sygeplejerskeuddannelsen – en undersøgelse blandt vejledere i regionerne   Janne Seemann, Helle V.N.Rasmussen og Jørgen Peter Ærthøj Sygehusenes truende selvtilstrækkelighed i Sund ledelse, 19 bud på god ledelse. Danske regioner og Dansk Selskab for ledelse i sundhedsvæsenet. Vision og strategi for klinisk Undervisning i i sygepleje. Somatiske og psykiatriske hospitaler og socialpsykiatri 2012 Rådet for klinisk undervisning Danske Regioner 2012 Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser – Uddannelsespolitisk oplæg Politik for grunduddannelsen på Aarhus Universitetshospital Next Praktice – Udvikling af det nære sundhedsvæsen gennem bedre sundhedsuddannelser KL 2014 Sundhedsplan, fælles ansvar for sundhed. Sundhedsplan for Region Midtjylland 2013 De syv lægeroller Rapport fra arbejdsgruppe nedsat af Sundhedsstyrelsen 2012.