Konstruktioner af feltsites

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Tvivl om naturalistisk metodologi
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Analyse af kvalitative data
Værtensklasse på de åbne biblioteker.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kvantitative metoder
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori og faglige metoder
Det etnografiske interview og deltagerobservation
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Dansen omkring handicapbegrebet
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Implikationer og validitet
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Teori, metodologi og metode
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Om brug af empiri i bachelorprojektet
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Inklusion og inkluderende processer
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Humanistisk sundhedsforskning
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
SKABELON.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Socialisering Kapitel 5.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Videregående kvalitative metoder
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Konstruktioner af feltsites Situationelle metoder, d. 20/10 09 Brit Ross Winthereik

Agenda Feed back på test Forelæsning Noteteknik (observation fra 1. gang, observationer fra kursusgang) Interview (praktiske råd) Praktiske forhold vedr. feltstudier De næste to gange: Planlægge og gennemførsel af kvalitative observationer og interviews Blog Agenda

Dagens overordnede pointe Metoder er medskabende af den virkelighed vi undersøger. De giver ikke en neutral afbildning af virkeligheden. Konstruktivistisk standpunkt. Dagens overordnede pointe

Videnskabsteoretisk fundering Positivisme: Metoder er neutrale genveje til at forstå virkeligheden. Positivismens gyldne standard: Det kontrollerede forsøg (dobbeltblindt, kontrolgruppe). Bias forsøges undgået gennem det kontrollerede setup. Metoder og det, der undersøges ses som værende uafhængige af hinanden i det vellykkede forsøg. Videnskabsteoretisk fundering

Videnskabsteoretisk fundering (II) Socialkonstruktivisme: Verden kan anskues som tekst eller tegn, fænomener har den værdi beskueren tillægger dem – de er socialt konstruerede. Dette standpunkt giver mening i en sammenhæng, hvor socialforskere ønsker at fratage videnskab og teknologi deres særstatus. Videnskabsteoretisk fundering (II)

Kendetegn ved konstruktivisme Betingelserne for vidensproduktion er en interessant kilde til viden om, sammensætningen af den viden, der skabes. Laboratorie setuppet er ikke neutralt, men skaber en bestemt relation mellem objektet, der undersøges og den, der undersøger. Interessant hvordan det etnografiske “laboratorium” ser ud. Kendetegn ved konstruktivisme

Felten som et afgrænset sted vs. felten som analytisk konstrueret Hvad “felten” er kan afdækkes ved at undersøge hvordan felten skabes. Dermed undersøges betingelser for vidensproduktion. Diskussion i antropologien: Er kultur = sted/territorium? Hvis ikke hvad definerer så kultur? Hvordan studere komplekse, globaliserede samfund etnografisk? Hvordan komplicere den etnografiske metode? Nyere antropologi: “To study others in their space and time”, “description of the practices of locating, connecting, siting, bounding”. Nyere antropologi er således optaget af hvad antropologens definition af feltens grænser betyder for den viden, der produceres. Multisited fieldwork, etnoscabes, teknoscapes etc Felten som et afgrænset sted vs. felten som analytisk konstrueret

Forskellige måder at drage grænser på Er grænserne geografiske, institutionelle, defineret ved medlemsskab af bestemte sociale grupperinger? C. Hines forskningsobjekt – Internettet – tvinger hende til at reflektere over betydningen af grænser. Internettet er for hende både objekt og udstikker metodiske retningslinier. Klare afgræsninger bør skabe mistænkelighed (s. 5). Forskellige måder at drage grænser på

Co-construktion af metode og objekt Udfordring at vide på hvilke måder det man finder giver anderledes viden. Forskeren kan sige: Jeg gør ikke det og ikke det… Men hvordan giver opmærksomhed på etnografien som laboratorium en grundlæggende anderledes forståelse? Hun viser ikke hvad hendes tilgang så betød – hvordan gjorde den denviden hun fandt frem til anderledes? Hun viste at systematisk biologi kan studeres som et multisited fænomen. Co-construktion af metode og objekt

Pols: Viden om interviewets begrænsninger Pols: Viden om interviewets begrænsninger. Fremkommer med alternativt begreb, hvormed “situationelle” forskere kan indfange hvad de gør. Winthereik et al: Co-konstruktion af metode og feltsite indbefatter kontirktion af feltarbejderen selv (fordi hun er forskningsinstrument). Disse metodiske pointer fremkommer gennem analyse af det empiriske materiale (Pols: Feltnoter, Winthereik: Analogier) Hvilken viden skabes?

Ligesom feltarbejderen må skabe sin felt undervejs i undersøgelsen, må lægen må tilpasse den elektroniske journal til sin egen praksis. Ligesom feltarbejderen må forhandle adgang til den praksis og de informationer hun ønsker adgang til (manage relations), må lægen balancere sine relationer til patientens her og nu, patientens histori, det der står på den åbne skærm, behovet for entydige diagnoser etc. Analogier

Licens til hvad som helst? Paneldebat: En gruppe positivister har sat en gruppe konstruktivister i stævne. Førstnævnte gruppe vil gerne vide mere om hvilke kriterier for god videnskab, den anden gruppe holder i hævd. Forskninsgdesign som udgangspunkt, ikke opskrift, tilpasning af spørgsmål til praksis, “interessere”, risky, modstand ikke et problem. Licens til hvad som helst?

Feltnoter og interviews Formålet er detaljeret viden om en specifik praksis. Beskriv altid kort omstændighederne (hukommelsestricker) Følg en ting, et menneske, en sang… igennem forskellige sammenhænge Lav små eksperimenter for dig selv Spørg igennem Feltnoter og interviews

En sjov episode, noget overraskende, fagligt udfordrende, menneskeligt udfordrende? Læring: At eksemplificere, skrive en lille feltnote med begyndelse og afslutning. Hvordan ændredes spørgsmål og dataindsamlingsstrategi undervejs? Læring: At bruge dagens lektion aktivt og komme hen imod en forståelse af at metoder er medskabere af den virkelighed, der undersøges. Blog

Læse kap. 6 + kodning af materiale D 10. november