”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Det Internationale Område Studieområde 3/
Undervisningsplanlægning
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
NGG.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Evaluering.
Studieretningsprojektet (SRP)
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Studieretningsprojekt
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Studieretningsprojektet (SRP)
NGG.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Problemorienteret projektarbejde
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Gymnasiet (Stx)
Celle.
Værkstedsundervisning
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Fou-forløb: Mini-SRP SO-forløb. Målsætning Vi vil forberede eleverne til at fremstille den gode SRP, specielt med henblik på: at kunne skrive flerfagligt.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Evaluering.
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Studieretningsprojektet
Kompetenceudvikling i Studieområdet del 2
Studieretningsprojektet!
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
StudieRetningsOpgaven
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
Infomøde om synteseopgaven
På stx og hf efter reformen
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer Introduktion og progressionsplan NGG 2011 Elisabeth Rechnagel, Jesper Tvilde, Lars-Bo Tækker, Marianne Johansson og Niels Werner Frederiksen

NGG/juni 2011/Jh, Rc, Tk, Tv, Fr Bilag 4 Elevernes studieforberedende skrivekompetencer – stx, juni 2010 1. Mål Eleverne skal kunne finde og udvælge relevant stof samt behandle og skriftligt formidle centrale enkelt- og flerfaglige emner. Eleverne skal under anvendelse af faglig viden, grundlæggende metoder i faget/fagene og relevant dokumentation kunne give en klar, sammenhængende og nuanceret skriftlig fremstilling, der bygger på følgende studieforberedende skrivekompetencer: – genrebevidsthed – sproglig korrekthed – disposition – argumentation – anvendelse af citater, figurer, illustrationer m.v. – præsentation – relevante henvisninger, noteapparat og litteraturliste. De studieforberedende skrivekompetencer skal anvendes i blandt andet studieretningsprojektet. 2. Gennemførelse 2.1. Skolens leder sikrer, at der i forlængelse af det obligatoriske forløb om skriftlighed i dansk i 1.g, jf. bilag 15, gennem hele uddannelsesforløbet er progression og sammenhæng i udviklingen af den enkelte elevs studieforberedende skrivekompetencer. Skolen beslutter, hvordan det systematiske arbejde med at opnå målene tilrettelægges. 2.2. Som led i opbygningen af elevernes studieforberedende skrivekompetencer skal hver elev: – i løbet af 1. eller 2.g henholdsvis 1. kursusklasse (studenterkursus) besvare en opgave i en faglig problemstilling fra dansk eller historie eller begge fag – i løbet af 2.g henholdsvis 1. kursusklasse (studenterkursus) besvare en opgave i en flerfaglig problemstilling fra to eller tre af elevens studieretningsfag – i løbet af uddannelsesforløbet formulere og besvare en opgave i en flerfaglig problemstilling i almen studieforberedelse. Skolens leder beslutter, hvilke øvrige enkelt- og flerfaglige opgaver der har særligt fokus på opnåelse af målene. Skolens leder beslutter, hvordan elevernes øvrige skriftlige arbejde indgår i den samlede kompetenceopbygning. 2.3. Skolens leder beslutter for alle større skriftlige opgaver ud over studieretningsprojektet, jf. bilag 7, proceduren for valg af fag eller fagligt samspil, valg af fag­ligt område og udarbejdelse af opgaveformulering. 2.4. Skolen stiller vejledningsressourcer m.v. til rådighed for den enkelte elev/elevgruppe. 3. Evaluering 3.1. Ved evalueringen af de i pkt. 2.2. nævnte opgaver indgår både en vurdering af besvarelsens faglige kvaliteter og mangler og af, i hvilket omfang eleven behersker de studieforberedende skrivekompetencer angivet i pkt. 1. Evalueringen skal anvendes fremadrettet med henblik på en løbende progression i elevernes beherskelse af skrivekompetencerne. Evalueringen gennemføres med anvendelse af evalueringsformerne anført i § 102. 3.2. Skolens leder beslutter, om der skal gives karakter for den enkelte opgave. Skolens leder beslutter, hvordan evalueringen af den enkelte skriftlige opgave indgår ved fastlæggelsen af standpunktskarakterer. NGG/juni 2011/Jh, Rc, Tk, Tv, Fr

NGG/juni 2011/Jh, Rc, Tk, Tv, Fr

NGG/juni 2011/Jh, Rc, Tk, Tv, Fr

NGG/juni 2011/Jh, Rc, Tk, Tv, Fr

NGG/juni 2011/Jh, Rc, Tk, Tv, Fr

NGG/juni 2011/Jh, Rc, Tk, Tv, Fr

- læring, dokumentation, formidling og evaluering Formidlingsskrivning Ny skriftlighed - læring, dokumentation, formidling og evaluering Tænkeskrivning Formidlingsskrivning Finde Fokusere Forme Formidle Forbedre Metakommunikation Mindmap NGG/juni 2011/Jh, Rc, Tk, Tv, Fr

NGG/juni 2011/Jh, Rc, Tk, Tv, Fr

NGG/juni 2011/Jh, Rc, Tk, Tv, Fr

NGG/juni 2011/Jh, Rc, Tk, Tv, Fr