Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Refleksion i kommunikationen
Set i forældreperspektiv
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Tovholder 2 28/
Darum skole 4. november 2013.
Roller og afgrænsninger
Kommunikation og vejledning
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Roller og afgrænsninger
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Favrskov – tovholder Februar 2014 Lena Lund Pedersen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lærerprofessionen.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Den lærende organisation
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Læreren som læringsleder
LP-analysemodellen i vejlederperspektiv 2. April 2014
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Teamudvikling og gruppedynamik – at styre og udvikle samtaler
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Bachelorprojektvejledning?
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vidensbaseret praksis i botilbud
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen 06-04-2017 Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen Udviklingskonsulent lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Program tid hvad 09.00 10.30 12.00 12.30 15.00 Præsentation af program 06-04-2017 Program tid hvad 09.00 Præsentation af program Tovholdererfaringer/-udfordringer Mødekultur 10.30 Pause Teamudvikling/gruppedynamik Social deltagelse, som en lærings- og erkendelsesproces. 12.00 Frokost 12.30 Analysemodellen i et tovholderperspektiv Spørgsmålstyper – træning i triogrupper Metoder til informationsindhentning 15.00 Drøftelse af dagens læring Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Erfaringsdeling Hvad ser vi som udfordringer i tovholderrollen? Hvad gør vi i vores gruppe? Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Tovholderens 3 - 4 største udfordringer: Gruppeopgave. Hvert gruppemedlem bruger 5 minutter på, at beskrive egne 2-3 største udfordringer Gruppen fortæller historier om udfordringer til hinanden Gruppen skitserer på et flip- over papir de 3 – 4 største udfordringer i rollen som tovholder Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Mødekultur Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Det forpligtende LP samarbejde kræver at medlemmerne udvikler de sociale færdigheder som skal til for at teamet kan fungere (fx kommunikation, fælles normer, (ind)læringsteknikker) At lære er at ændre adfærd. Læring kan godt være at flytte om på mentale antagelser – uden egentlig at få tilført ny viden Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Det forpligtende LP samarbejde kræver positiv interaktion mellem medlemmerne fysisk nærvær at hver tager ansvar for sin egen læring Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Hvordan hænger det sammen med praksis? Ændring af mønstre og omgivelser Ændret adfærd (arbejdsindsats, læringsstrategier m.v) Det er derfor vigtigt at vi arbejder med at analysere og forstå aktørerne i konteksten. LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Team kultur(Junge og Strønæs 2006) Velfungerende LP-team Vi trives Vi udretter noget LP-Hyggeteam Vi udretter ikke meget Men vi hygger os Køligt men effektivt LP-team Vi udretter noget Vi trives ikke Svagt LP-team Vi udretter ikke meget Vi trives ikke Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Øvelse - mødekultur Hvad karakteriserer jeres LP- gruppe mht. opgaveløsning og trivsel? Hvad kunne være handleplanen for både at tilgodese opgaven og kulturen i gruppen? Hvad vil Vi gøre, Hvornår, hvordan? Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Teamudvikling I et team – en personalegruppe er der et helt specielt liv Den enkelte påvirker gruppen med sin indstilling, kommunikation og arbejdsindsats Påvirker kulturen på arbejdspladsen, ledelsen og den øvrige gruppe den enkelte?  Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Læring Sociologen Etienne Wengers teori integrerer de komponenter, der er nødvendige for at karakterisere social deltagelse, som en lærings- og erkendelsesproces. Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Etienne Wenger Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076 Fælles virksomhed: forståelse og afstemning genforhandling af meningen med diverse elementer Fælles repertoire: kommunikere formål og behov, skabe fokus og enighed, udtænke procedurer Indordning: udforske, skabe modeller, være legende og nysgerrig Fantasi: fælles meningsforhandling, udvikling af indbyrdes relationer Gensidigt engagement: Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Læring - Sociologen Etienne Wenger Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Læring og organisatorisk læring handler om forstyrrelse – og til en vis grad kvalme… Enkeltloop feedback ”Så gør vi det vi plejer – bare lidt mere bevidst”. Dobbeltloop feedback ”Er det nu den bedste metode/handling?” Argyris, C. & Schön, D. lenalundpedersen@gmail.com

06-04-2017 Vidensformer Refleksion/ læring sker for alvor når praksisviden (erfaringer) sættes i spil med professions- og forskningsviden (Rasmussen m.fl., 2007) Forsknings-viden Professions-viden Praksisviden Privatviden Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Mulige temaer for fælles læring Hvordan kommer vi ind og berører ledelse af børnegrupper og relationer i analyserne? Hvordan holder vi hyggelige, men effektive møder? ?????

Øvelse Hvilke faktorer opretholder udfordring/problemstilling? Gå i grupper á 3 personer. Vælg interviewer, fokusperson og observatør Lav en lp analyse Udfordring: Modstand mod læring/udvikling Hvilke faktorer opretholder udfordring/problemstilling? I skal udvikle strategier og tiltag, som I mener vil fjerne eller reducere de faktorer, der i øjeblikket opretholder vanskelighederne i LP-gruppen Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Genkig på analysemodellen Formulering af problemstillinger Målformulering Indhentning af information Analyse og refleksion Udvikling af strategier og tiltag Gennemførelse af valgte strategier Evaluering Revidering 1. møde Hvad har vi behov for at vide mere om Hvordan får vi den ønskede viden? Hvem gør hvad? 2. møde 3.møde LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Tovholderfokus - at stille spørgsmål og lytte Afklaring af mål med samtalen (kontrakten/dagsorden) At afdække – lineære ? (detektiv) At udforske – cirkulære ? (antropolog) At finde nye muligheder – refleksive ? (fremtidsforsker) At aftale og målsætte – strategiske ? (kaptajn) At lytte Gentage, afklare, opløse og konkludere Færdigheder Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Spørg ud fra forskningsviden Spørg ud fra de 3 perspektiver Tovholderfokus Spørg ud fra forskningsviden Spørg ud fra de 3 perspektiver Spørg også om faktorer, som er med til at gøre problemet mindre Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Tomm´s spørgsmålstyper Detektiv spørgsmål: Hvad er udfordringen? Hvor længe har det været en udfordring? Hvad gør du, når udfordringen opstår? Hvem plejer du at tale med om udfordringen? Antropolog spørgsmål: Hvad ville dine kolleger sige om udfordringen? Hvad ville de sige om din måde at håndtere udfordringen på? I I hvilke sammenhænge har situationen været sværest/nemmest for dig at håndtere? Fremtidsforskerspørgsmål: Hvordan ser den ideelle situation ud for dig? Hvordan ville du fejre det, hvis udfordringen løste sig? Hvis udfordringen løste sig, hvad ville du så havde gjort for at få det til at ske? Hvem ville bemærke ændringen? Kaptajn spørgsmål: Hvilke af de muligheder vi hat talt om, tror du mest på? Hvad skal du have gjort ved udfordringen? Hvad vil være dit første skridt? Hvilken positiv udvikling vil vi kunne se af din indsats om 1 måned? Hvem kan hjælpe dig med at holde fast i målene? Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Spørgsmålene ligger meget i modellen Faktuelle spørgsmål Hvad er problemet? Hvornår startede problemet? Hvornår opstår problemet ofte? Fremtidsrettede spørgsmål Hvad er dit mål med den her analyse i forhold til børnegruppen/ klassen? Perspektivspørgsmål: Individ spørgsmål: Hvordan er barnets/elevens forudsætninger for at lære? Kontekst spørgsmål: Hvad påvirker barnets/ elevens motivation? Aktør spørgsmål Hvad er forældrenes indstilling til dag/fritidstilbuddet/skolen Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Øvelse Gå i grupper á 3 personer. - Vælg interviewer, fokusperson og observatør Emne: en udfordring i forbindelse med din rolle som tovholder. Gennemfør et interview på 25 minutter i alt undersøger problemstillingen ved at lytte empatisk og aktivt, samt stille detektiv spørgsmål til fokuspersonen (ca. 5 min) undersøger problemstillingen videre, ved at stille antropolog spørgsmål (ca. 5 min) hjælper fokuspersonen til selv at reflektere over problemstillingen på andre og nye måder gennem fremtidsforsker spørgsmål. Husk: Ingen gode råd – det er fokuspersonen selv der skal komme frem til nye perspektiver på sagen. (ca. 5 min) Fokuspersonen støttes i at reflektere over, hvordan han/hun vil handle videre i forhold til problemstillingen ved at gruppens medlemmer stiller kaptajn spørgsmål(ca. 5 min) Fokuspersonen reflekterer over, hvordan lyttedelen virkede samt over hvilke konkrete spørgsmål, der var gode til at få problemet belyst/afdækket fra forskellige vinkler, og hvilke der var gode til at sætte refleksionsprocesser i gang (ca. 5 min) Reflekterer over processen – hvad lærte I af denne øvelse ift. lytte- og spørgeteknik? (ca 5 min) Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076

Øvelse – 20 min. (grupper med 3) Hvilket metoder kan I anbefale til informationsindhentning? Udarbejd en planche med jeres konkrete forslag LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER