Forskningsprojektets grundideer Ekspert i undervisning 29. september 2008 Skive Praktik Fag Pæd. Jens Rasmussen
Læreruddannelsens treklang Linjefag/ fagdidaktik Pædagogiske fag ? Praktik Jens Rasmussen
Hvilken teori til hvilken praksis? Hvad menes der med teori? Jens Rasmussen
Det videnskabelige system Uddannelsessystemet Uddannelsesforskning Pædagogisk intervention Opdragelse, undervisning, vejledning osv. Forskningspraksis Refleksionsteori Professionspraksis Forskningsviden Sand viden VIdenskabsteori Praksisviden Brugbar viden Professionsviden Vejledende viden Jens Rasmussen
Læreruddannelsens treklang Linjefag/ fagdidaktik Pædagogiske fag Fælles tema Praktik Jens Rasmussen
Trepartsamtalens roller Professionsuddanner (seminarielærer) Professionsudøver (praktiklærer) Professionsstuderende (studerende) Jens Rasmussen
Ekspert i undervisning Faglig viden og kompetence Didaktisk og pædagogisk viden og kompetence Kombination af faglig og didaktisk/pædagogisk viden og kompetence Jens Rasmussen
Teori for praksis Fordi mennesker tænker, træffer beslutninger og handler på grundlag af deres tilgængelige viden – hvad enten den er korrekt eller ej, komplet eller ej, objektiv eller farvet – er det vigtigt og nødvendigt at de, der er engageret i uddannelse (politikere, skoleledere, lærere, elever, forældre, forskere) er i stand til at kunne ændre eller erstatte deres personlige opfattelser, intuitive viden, fordomme og antagelser med pålidelig og valid viden. (Weinert,1995) Jens Rasmussen