Forskningsprojektets grundideer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Center for Grundskoleforskning
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Læreruddannelsens didaktik
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Miljøråd på Læreruddannelsen Zahle (Kommissorium) Der oprettes et miljøråd på Læreruddannelsen Zahle i forbindelse med deltagelse i projektet Grønt Flag.
Lærerprofessionen.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Fællesmøde – torsdag den 13. september
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Lærerprofessionen - en definition.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
Hovedsigte med analysen:
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
3 bud på, hvad god forskning er: Objektiv, evidensbaseret viden Kritisk forandringsorienteret viden Pragmatisk forandringsorienteret viden.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
En ph. d. afhandling af cand. pæd
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
SOSU SKILLS.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Dansen omkring handicapbegrebet
Lis Suhr Klinisk lektor
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
”Giv læreren en stemme”
Redegørelser for litteratur i matematikfaget – en delundersøgelse i rapporten “Læreruddannelsens faglige kvalitet” Oplæg ved Ellen Silleborg for SeMat,
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Den korte version Autenticitet er at kunne udfylde lærerrollen kompetent på et personligt tilegnet værdi-grundlag.
Lærerprofessionen.
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Skolen som uddannelsessted Temadag for praktikansvarlige Praktikkontoret på Læreruddannelsen i Aarhus.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Fag, fagligt samspil og metode
Rita Buhl 22. september 2018.
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Præsentationens transcript:

Forskningsprojektets grundideer Ekspert i undervisning 29. september 2008 Skive Praktik Fag Pæd. Jens Rasmussen

Læreruddannelsens treklang Linjefag/ fagdidaktik Pædagogiske fag ? Praktik Jens Rasmussen

Hvilken teori til hvilken praksis? Hvad menes der med teori? Jens Rasmussen

Det videnskabelige system Uddannelsessystemet Uddannelsesforskning Pædagogisk intervention Opdragelse, undervisning, vejledning osv. Forskningspraksis Refleksionsteori Professionspraksis Forskningsviden Sand viden VIdenskabsteori Praksisviden Brugbar viden Professionsviden Vejledende viden Jens Rasmussen

Læreruddannelsens treklang Linjefag/ fagdidaktik Pædagogiske fag Fælles tema Praktik Jens Rasmussen

Trepartsamtalens roller Professionsuddanner (seminarielærer) Professionsudøver (praktiklærer) Professionsstuderende (studerende) Jens Rasmussen

Ekspert i undervisning Faglig viden og kompetence Didaktisk og pædagogisk viden og kompetence Kombination af faglig og didaktisk/pædagogisk viden og kompetence Jens Rasmussen

Teori for praksis Fordi mennesker tænker, træffer beslutninger og handler på grundlag af deres tilgængelige viden – hvad enten den er korrekt eller ej, komplet eller ej, objektiv eller farvet – er det vigtigt og nødvendigt at de, der er engageret i uddannelse (politikere, skoleledere, lærere, elever, forældre, forskere) er i stand til at kunne ændre eller erstatte deres personlige opfattelser, intuitive viden, fordomme og antagelser med pålidelig og valid viden. (Weinert,1995) Jens Rasmussen