Introduktion til Organ- og Plastikkirurgisk Afdeling Vejle Sygehus Sygehus Lillebælt 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jan Forsing og Lisa Andersson
Advertisements

v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Den Danske Kvalitetsmodel
Dagsorden Velkomst og præsentation af dagens program Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet v. kontorchef Brian Brøndum.
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Dagkirurgisk sygepleje
Action Cards øger sikkerheden for patienter og personale, når vi behandler patienter med meticillin- resistente staphylococcus aureus (MRSA) Lene Leth.
Velkommen til Fyraftensmøde 5.januar 2012
Date :31 1.
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Den Danske Kvalitetsmodel
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
Introduktion for Lægesekretærer
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
EPJ i Region Nordjylland
Velkommen Introduktion.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1 Storyboard fra Hospitalsenhed Midt.
Introduktion til Organ- og Plastikkirurgisk Afdeling Vejle Sygehus - en del af Sygehus Lillebælt Opdateret august 2012.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Implementering af EPJ - intromøde
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
Årsberetning 2010 Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
10. og 31. januar 2013 Introduktionsmøde Praktiserende øjenlægers rapportering til Diabasen og redskaber til benchmarking.
Hospitalsenheden VEST Adfærd og ansvar.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
AARHUS UNIVERSITET 1 Formel aftale mellem Health, Aarhus Universitet og Region Midtjylland
Temamøde for Regionsrådet Kvalitetsstrategien på sundhedsområdet i Region Midtjylland.
Velkommen Introduktion.
Velkommen til Temadag for Gerontologiske og Geriatriske sygeplejersker
Velkommen Overradiograf Lene Tarp Ledende overlæge Jens Karstoft
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Patientforløb for onkologiske patienter
”Sår-i-Syd”s årlige temadag Comwell konferencecenter, Kolding.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
SUS Sygehus Lillebælt Helle Adolfsen Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012 Sygehus Lillebælt Årsberetning 2012 Øre, næse.
Hospitalsenheden VEST Adfærd, ansvar og MidtEPJ.
Anæstesiologisk Afdeling
Anæstesiologisk afdeling
DRG for den specialiserede palliative indsats. Specialiseret palliations praksis Støttet af DRG-Enheden.
17. maj 2011 Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata.
Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata Præsentation og analyse af data Fredericia Uddannelsescenter 17. maj 2011 Overlæge MPM Erik Jakobsen Hjerte-, lunge-
Velkommen til femte møde i Sundhedsbrugerrådet Mødelokale 2, Regionshuset 13. oktober 2010 kl ca. kl. 15.
Patienternes Kræftsygehus
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Introduktion til Anæstesiologisk Intensiv afd
Aftalen er lavet af oversygeplejersken og TR efteråret 2015
Mere MOST - mindre fravær
Netværksdage for Sygehusbyggeri August 2017
Hospitalsenheden VEST
VIS 2012 – Videndeling Inden for Sygepleje
Præsentationens transcript:

Introduktion til Organ- og Plastikkirurgisk Afdeling Vejle Sygehus Sygehus Lillebælt 2010

Placering i det danske sundhedsvæsen Tidligere centralsygehus i Vejle Amt – Danmarks bedste! Nu del af Sygehus Lillebælt (SLB) Middelfart, Fredericia, Kolding, Vejle, Give Omorganisering inden for SLB 2009 al kolorektalcancer samlet i Vejle 2009 elektiv øvre kirurgi, kompliceret galdekirurgi til Kolding 2014 alt akut indtag samles i Kolding Sektioner Organkirurgi Mammakirurgi Plastikkirurgi

Sygeplejefaglig direktør Helle Adolfsen Fysisk struktur Sygehusledelsen Adm. sygehusdirektør Niels Nørgaard Pedersen Lægelig direktør H.C. Thyregod Lægelig direktør Dorte Crüger Sygeplejefaglig direktør Helle Adolfsen Afdelingsledelsen Led. ovl. Hans Rahr, tlf. 5603 Overspl. Helle Gangelhof, tlf. 5606 LÆGER: 18 K-læger 5 Z-læger 4 M-læger Udviklingssygeplejerske og Kvalitetskoordinator A160 21 senge Dorte Thybo Rasmussen A260 21 senge Gitte Gee Dagkirurgisk Center Operations-gang A550 Bente Grauengaard Mammaamb. I110 Kirsten Madsen Kontorafsnit + Sekretariat A650 Britta Nowack, led. sekr. B120 Kamb+Zamb Jonna Platz B130 Endoskopisk Afsnit Ellen S. Henriksen B130 Dagkir. OP B130 Bente Grauslund Kjeldsen Opdateret: 10-12-09

Værdigrundlag værdier Værdier – Sygehus Lillebælt – en del af Region Syddanmark Vision, værdier og veje Sygehus Lillebælt - sammen om sundhed - RESULTATER - EKSPERTISE - NÆRVÆR - DIALOG - DYNAMIK værdier Ordentlighed i det vi gør og siger Vækst i fagligheden Rum til fornyelse og begejstring

Patientbehandling Fokus på kræftbehandling Kolorektalcancer Mammacancer, inkl. rekonstruktion og onkoplastik Hud- og modermærkekræft, samt rekonstruktiv mammakirurgi Visionen er DEN GODE KRÆFTAFDELING Behandlingskvalitet - DCCG, DBCG Patientforløb og logistik – pakkeforløb Forskning og udvikling Uddannelse – uddannelsesplaner for alle Patientstøtte – omsorg og palliativ indsats, kommunikation Hjertet med i behandlingen – reel kontaktperson, personligt engagement

En arbejdsplads Høj grad af afhængighed af hinanden Mange funktioner kræver samarbejde (mono- og tværfagligt) Arbejdstilrettelæggelse kritisk Arbejdsplan udkommer en måned før ikrafttræden Ferieplanlægning i.h.t. nedlukkeplan NB: Spilleregler for ønsker, bytning, ferieønsker etc. Informér om sygemeldinger og andre afvigelser hurtigst muligt Det Sociale Kapitel (MUS) Tjek tjenestelisterne (Modul Tjenestetid) og ret afvigelser

En forretning Afdelingen skal drives som forretning og give overskud OPA omsætter for ca. 150 mio. (brutto) Organ og mamma ca. 125 mio. Plastik ca. 25 mio. Ydelser (besøg, operationer, etc) honoreres efter DRG-takst Hver ydelse faktureres via klinisk korrekt kodning Diagnoser, inkl. bidiagnoser Procedurekoder, f.eks. operationer og skopier Vi får ca. 55 % af DRG-taksten for elektiv aktivitet Skal dække alle udgifter, inkl. løn, materialer etc. Servicemål honoreres (kontaktperson, rettidige epikriser, m.m.)

Et kollegialt fællesskab Vejle Sygehus har et godt samarbejdsklima Tværfagligt Mellem ansatte i egen afdeling Mellem afdelinger Godt samarbejdsklima gavner Patienterne Os selv! Vær gode ved hinanden – sig til ved problemer/udfordringer/ tvivl

Lokalt medarbejderudvalg (LMU) På ledersiden: Ledende overlæge Hans Rahr (formand) Oversygeplejerske Helle Gangelhof (+ AMIO) Overlæge Susanne Arffmann (plastik) Afdelingssygeplejerske Jonna Platz, B120 (+AMIO) På medarbejdersiden: Reservelæge Sadiaa Khan, A650 So-Su Anni Bonne Olesen, A160 Sygeplejerske Camilla Hauger Antonsen, A260 (+ AMIO) Sgpl., + næstformand Charlotte Bøgelund, A550 (TR + AMIO) Sekretær Karen Lillian Thambo, A260 Kv.medarbejder Henriette Veje (tovholder) Suppleanter: Bodil Majgaard, ovl. Britta Nowack, led. sekr., A650 Henriette Roland Pape, sgpl., A160 Mødedatoer 2010 Onsdag den 13. januar Onsdag den 14. april Onsdag den 14. juli Onsdag den 8. oktober Mødehyppighed: 4 gange årligt Mødetidspunkt: Kl. 14.00-15.30 Formål med LMU: Region Syddanmark skal være en attraktiv arbejdsplads, hvor ansatte har medindflydelse og medbestemmelse, og hvor der aktivt arbejdes med at sikre et sundt og sikkert psykisk og fysisk arbejdsmiljø. Dette arbejde sikres i et tæt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere - via LMU.

Arbejdsmiljøorganisationen (AMIO) Organ- og Plastikkirurgisk afdeling Afsnit/arbejdsområde Arbejdsmiljørepræsentanter (AMIR) Ledelsesrepræsentanter Organkirurgisk sengeafsnit A160 SSA’er Ruth Nielsen Tlf. 5651 Afd.. sygpl. Dorthe Thybo Rasmussen, 5653 er Ledelsesrep. for begge sengeafsnit (A160+A260) Organkirurgisk sengeafsnit A260 Sgpl. Camilla Hauger Antonsen (+ LMU) Organkirurgisk kontorafsnit A650 Res. læge Sadiaa Khan Tlf. 5628 (+ LMU) Oversgpl. Helle Gangelhof Tlf 5606 (+ LMU). Organkir. ambulatorium B 120 Plastikkir. ambulatorium B 120 Endoskopi afsnittet B130 Mamma-ambulatoriet, I130 Sgpl. Marian Knudsen, Tlf 6791 Afd. sygpl. Jonna Platz, tlf. 5644 er Ledelsesrep. K/Z/M-amb, ENDO + K-OP (+ LMU) K-OP A550 Sgpl. Kate B. Nielsen – K-OP Tlf. 5596 Formål: Arbejdsmiljørepræsentanten er uddannet til at tage sig af sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen og kan til enhver tid bringe problemer med arbejdsmiljøet på bane over for ledelsen. Større ting drøftes i sygehuset sikkerhedsudvalg, hvor arbejdsmiljørepræsentanten taler din og kollegernes sag. Får du brug for at tale med din lokale arbejdsmiljørepræsentant, kan du kontakte din tillidsrepræsentant eller nærmeste leder, som vil kunne fortælle dig, hvem det er.

Arbejdsmiljørepræsentanter (AMIR) Ledelsesrepræsentanter Oversygepl. Helle Gangelhof A650 Afd.sgpl. Jonna Platz B120 Afd.sgpl. Dorthe Thybo Rasmussen A160 Medarbejderrepræsentanter Sygeplejerske Kate B. Nielsen K-OP A550 SSA Ruth Nielsen A160 Sygeplejerske, tillidsrepræsentant Charlotte Bøgelund Nielsen K-OP A550 Sygeplejerske Marian P. Knudsen Endoskopisk afs. B130 Sygeplejerske Camilla Hauger Antonsen A260

Servicemål / kvalitetsmål At ptt. får brev med tid til forundersøgelse senest 8 dage efter, vi har modtaget henvisningen fra egen læge At ptt. både bliver forundersøgt og behandlet senest 1 måned efter henvisningen er modtaget. At epikriser sendes til egen læge senest 3 døgn efter udskrivelsen.

Kvalitet Strategi- og handlingsplan for kvalitetsarbejdet i sundhedsvæsenet 2007-2010

Kvalitet Patientoplevet kvalitet Omhandler kerneydelser, kommunikation, koordination, kontinuitet og samlet indtryk Kontaktpersonordningen (opfølgning sker gennem kvartalsvise audits) Patienttilfredshedsundersøgelser (LUP x 1 årligt) Sundhedsfaglig kvalitet Omhandler deltagelse i nationale projekter. Det Nationale Indikatorprojekt (NIP) ved akut mavesår Utilsigtede hændelser (UTH) – Dansk Patientsikkerheds Database Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) Kvalitetsteamet i Organkir. afd. Teamet beskæftiger sig med implementering af DDKM, alle referater ligger tilgængeligt på afdelingens intranet Utilsigtede hændelser Indberettes til Dansk Patientsikkerheds Database (www.dpsd.dk) )

Brug af computer Kalenderprogrammet i Outlook Express bruges over hele sygehuset til booking af sine aftaler. Således har andre også mulighed for at se aftalerne, om man er fraværende, etc. Andre kan også booke en tid i din kalender. En del information kommer ud pr. e-mail. Man har som medarbejder pligt til at tjekke sin e-mail dagligt. På intranettet fås information om sygehuset og dets opgaver J-drev (fællesdrev) Intranettet Infonet inkl. politikker

Intranettet Her kan du bl.a. finde: Telefonlister for Sygehus Lillebælt Web mail Serviceguiden Organkirurgisk Afdeling: Nyheder Referater Faste mødeaktiviteter Arbejdsmiljø IT superbrugere i afdelingen

Infonet I Infonet ligger alle afdelingens politikker, kliniske retningslinjer og instrukser. Der kan søges dokumenter på henholdsvist regionalt niveau, Sygehus Lillebælt niveau og afdelingsvist.