Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

17. maj 2011 Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "17. maj 2011 Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata."— Præsentationens transcript:

1 17. maj 2011 Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata

2 2 19-09-2016 Kvalitetscirklen

3 3 19-09-2016 Den Danske Kvalitetsmodel

4 4 19-09-2016 Emner i dag På hvilke områder måler vi kvaliteten? Hvordan er kvaliteten defineret og af hvem? Hvor kan man se resultaterne? Hvordan følges der op på kvaliteten? Hvor kommer data fra?

5 5 19-09-2016 Emner i dag På hvilke områder måler vi kvaliteten? Hvordan er kvaliteten defineret og af hvem? Hvor kan man se resultaterne? Hvordan følges der op på kvaliteten? Hvor kommer data fra?

6 6 19-09-2016 Monitoreringsinitiativer Det Nationale IndikatorProjekt (NIP) Landsdækkende kliniske kvalitetsdatabaser Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) Kontaktpersonordning ’Servicemål’ Pakkemonitorering

7 7 19-09-2016 Den patientoplevede kvalitet Kvalitetsmål 1 – Patientoplevet kvalitet, ambulatorier Kvalitetsmål 2 – Patientoplevet kvalitet, indlagte patienter Kvalitetsmål 3 – Patientoplevet kvalitet, dagkirurgi Kvalitetsmål 4a – Oplevet kontaktperson Kvalitetsmål 4b – Tildelt kontaktperson Kvalitetsmål 5 – Hurtig og klar besked Kvalitetsmål 6 – Ventetid på første kontakt Kvalitetsmål 7 – Ventetid ved livstruende sygdom Kvalitetsmål 8 – Ventetid på behandling Kvalitetsmål 9 – Aflysning af operationer

8 8 19-09-2016 Den sundhedsfaglige kvalitet Kvalitetsmål 10 – Deltagelse i nationale og regionale kliniske kvalitetsdatabaser Kvalitetsmål 11 – Opfyldelse af standarder i nationale og regionale kliniske kvalitetsdatabaser

9 9 19-09-2016 Den organisatoriske kvalitet Kvalitetsmål 12 – Udsendelse af lægebrev Kvalitetsmål 13 – Kvaliteten af indholdet af lægebrev til egen læge Kvalitetsmål 14 – Kvaliteten af indholdet af henvisninger fra praktiserende læger Kvalitetsmål 15 – Patientsikkerhed

10 10 19-09-2016 Emner i dag På hvilke områder måler vi kvaliteten? Hvordan er kvaliteten defineret og af hvem? Hvor kan man se resultaterne? Hvordan følges der op på kvaliteten? Hvor kommer data fra?

11 19-09-2016 11 NIP Det Nationale IndikatorProjekt

12 12 19-09-2016 Organisering Indikatorgruppe Sekretariat Kontaktperson Regional kontaktperson Sygehuskontaktperson NIP-ansvarlig for afdeling

13 13 19-09-2016 Sygdomsområder Akut mave-tarmkirurgi Apopleksi Depression Diabetes Fødsler Hjerteinsufficiens Hoftenære frakturer Kronisk Obstruktiv Lungesygdom Lungecancer skizofreni

14 14 19-09-2016 Indikatorgruppe Niels Dieter Röck, ledende overlæge, MPM, OUH Dorte Ebdrup, oversygeplejerske, Farsø Bente Hovmand, fysioterapeut, M.Sc., Metropol, København Grethe Kirk, afdelingssygeplejerske, Sygehus Thy-Mors, Thisted Jens Ole Laursen, overlæge, Sygehus Sønderjylland, Sønderborg Kirsten Boding, klinisk udviklingssygeplejerske, Sygehus Syd, Nykøbing F. Margit Holm, klinisk oversygeplejerske, Hvidovre Hospital Magne Juhl, ledende overlæge, Regionshospitalet Viborg Else Marie Damsgaard, professor, ledende overlæge, Århus Universitetshospital Thomas Linding Jakobsen, udviklingsfysioterapeut, M.Sc., Hvidovre Hospital Helle Marie Møller Pedersen, ergoterapeut, Århus Universitetshospital Hanne Mainz, klinisk sygeplejespecialist, Århus Universitetshospital Henrik Palm, 1. reservelæge, Hvidovre Hospital Alma B. Pedersen, 1.reservelæge, ph.d., Aarhus Universitetshospital Reimar Wernich Thomsen, afdelingslæge, ph.d.,, Århus Universitetshospital Paul Bartels, cheflæge Birgitte Randrup Krog, projektleder, MPH. Anette Bunk, sundhedsfaglig proceskonsulent, cand.scient.san.

15 15 19-09-2016 Materialer - indikatorsæt Dokumentalistrapport Indikatorskema Datadefinitioner Tjeklliste CAS-skema Beregningsregler

16 16 19-09-2016 Dokumentalistrapport

17 17 19-09-2016

18 18 19-09-2016

19 19 19-09-2016

20 20 19-09-2016

21 21 19-09-2016

22 22 19-09-2016

23 23 19-09-2016

24 24 19-09-2016 Emner i dag På hvilke områder måler vi kvaliteten? Hvordan er kvaliteten defineret og af hvem? Hvor kan man se resultaterne? Hvordan følges der op på kvaliteten? Hvor kommer data fra?

25 25 19-09-2016 Standard >= 90 % Antal patientf orløb Antal med målt og registreret smerteniveau Andel 1.3.2010 - 30.11.2010 (95% CI) Andel 16.8.2009 - 28.2.2010 (95% CI) Andel 16.8.2008 - 15.8.2009 (95% CI) OUH Odense Universitetshospital, 4202180 - Od + Mi Ortopædkirurgisk Afdeling O 180 154 86 (80; 90) 61 (49; 73) 54 (48; 59) OUH Odense Universitetshospital, 4202640 - Mi Ortopædkirurgisk afd. O.. 71 (57; 83) OUH Svendborg Sygehus, 4212101 - Ortopæd- kirurgisk afd., Sygehus Fyn 169 131 78 (70; 84) 78 (72; 84) 51 (45; 57) Sygehus Sønderjylland, Aabenraa, 5004040 - Ortopædkirurgisk afdeling 100 52 52 (42; 62) 31 (22; 41) 82 (77; 86) Sygehus Sønderjylland, Aabenraa, 5004045 - Ortopædkirurgisk ambulatorium 41 22 54 (37; 69) Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg, 5501080 - Ortopædkirurgisk afdeling Es 149 129 87 (80; 92) Sydvestjysk Sygehus, 5501280 - Ortopædkirurgisk afdeling.. 93 (87; 97) 92 (88; 95) Sydvestjysk Sygehus, Grindsted, 5501480 - Ortopædkirurgisk afdeling Gr 1 1100 ( 3;100) Fredericia og Kolding Sygehuse, 6007140 - Ortopædkirurgisk afdeling, Kolding 126 33 26 (19; 35) 62 (51; 72) 34 (26; 42) Vejle Sygehus, 6008200 - Ortopædkirurgisk afdeling 95 86 91 (83; 96) 90 (80; 96) 92 (83; 97) Region Syddanmark 864 608 70 (67; 73) 70 (67; 74) 65 (63; 68) Land 4049 2897 72 (70; 73) 87 (86; 88) 82 (81; 83)

26 26 19-09-2016

27 27 19-09-2016 SydLIS Nem adgang –Kun eet system at gå ind i Dialoggrundlag –Alle ansatte har adgang Overblik –Alle kvalitetsresultater samlet NIP og landsdækkende kliniske kvalitetsdatabaser Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Kræftpakker og andre ventetider Kontaktpersonordning, indhold af henvisning og epikrise mm. –Kvalitet sammen med aktivitet, økonomi og DRG samt løn og personale

28 28 19-09-2016 Emner i dag På hvilke områder måler vi kvaliteten? Hvordan er kvaliteten defineret og af hvem? Hvor kan man se resultaterne? Hvordan følges der op på kvaliteten? Hvor kommer data fra?

29 29 19-09-2016 Opfølgning Dialogmøder Audits Surveys Det daglige arbejde Nye tiltag

30 30 19-09-2016 Proces omkring audit Data trækkes Rapporter ud National klinisk audit Lokale kliniske audit Regional klinisk audit Kvalitetsrapport Offentliggørelse Sygehusledelseskredsen

31 31 19-09-2016 Emner i dag På hvilke områder måler vi kvaliteten? Hvordan er kvaliteten defineret og af hvem? Hvor kan man se resultaterne? Hvordan følges der op på kvaliteten? Hvor kommer data fra?

32 32 19-09-2016 Formulering af standarder - ’den gode proces’ og ’det gode resultat’ Opstilling af indikatorer Definition af datasæt System til dataopsamling Registrering af data Analyse af data og beregning af resultater - epidemiologi og biostatistik Datahåndtering Faglig fortolkning – f.eks. ved audit Offentliggørelse Løbende formidling af resultater til klinikere og ledelser Kvalitetsmonitorering

33 33 19-09-2016 Datakvalitet Valide data Komplette data Aktuelle data

34 34 19-09-2016 Organisering Sundhedsstyrelsen Danske Regioner RKKP NIP Kompetencecentre Kliniske selskaber Styregrupper for landsdækkende databaser Regionerne, sygehusene, afdelingerne

35 35 19-09-2016

36 36 19-09-2016 Relevante links SydLIS http://sydlis.rsyd.dk http://sydlis.rsyd.dk NIP www.nip.dkwww.nip.dk IKAS www.ikas.dkwww.ikas.dk Region Syddanmark http://www.regionsyddanmark.dk/wm213980http://www.regionsyddanmark.dk/wm213980 Sundhedsstyrelsen http://www.sst.dk/Indberetning%20og%20statistik/Kliniske%20kvali tetsdatabaser.aspx Regionernes Kliniske Kvalitetsprogram http://www.rkkp.dk/ http://www.sst.dk/Indberetning%20og%20statistik/Kliniske%20kvali tetsdatabaser.aspxhttp://www.rkkp.dk/ www.sundhed.dk www.sundhedskvalitet.dk

37 37 19-09-2016 Relevante links Godkendelse hos Sundhedsstyrelsen http://www.sst.dk/Indberetning%20og%20statistik/Kliniske%20kvalitetsdat abaser.aspx http://www.sst.dk/Indberetning%20og%20statistik/Kliniske%20kvalitetsdat abaser/KvalitetsDB.aspx http://www.sst.dk/Indberetning%20og%20statistik/Kliniske%20kvalitetsdat abaser.aspx http://www.sst.dk/Indberetning%20og%20statistik/Kliniske%20kvalitetsdat abaser/KvalitetsDB.aspx Bekendtgørelse om godkendelse af landsdækkende og regionale kliniske kvalitetsdatabaser https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=10263 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=10263 Bekendtgørelse om indberetning af oplysninger til kliniske kvalitetsdatabaser m.v. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11046 Finansiering af landsdækkende kliniske kvalitetsdatabaser http://regioner.dk/Sundhed/Fonde+vejledninger+og+databaser/Databaser/ Kliniske+kvalitetsdatabaser.aspxhttp://regioner.dk/Sundhed/Fonde+vejledninger+og+databaser/Databaser/ Kliniske+kvalitetsdatabaser.aspx Regionernes fælles basiskrav findes beskrevet på Danske Regioners hjemmeside: http://regioner.dk/Sundhed/Fonde+vejledninger+og+databaser/Databaser/ Kliniske+kvalitetsdatabaser/Basiskrav+til+kliniske+kvalitetsdatabaser.asp xhttp://regioner.dk/Sundhed/Fonde+vejledninger+og+databaser/Databaser/ Kliniske+kvalitetsdatabaser/Basiskrav+til+kliniske+kvalitetsdatabaser.asp x


Download ppt "17. maj 2011 Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google