Plan for eftermiddagen:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Inddrag nu Kick-off møde
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Temadag om undervisningsmiljø
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Merlivs seminar 27. August 2008
Skolereform august 2014………………
Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde september 2011.
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Seminar for trivsels- og SSP-personer
Relationer – børn og voksne
IT i undervisningen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
AKT på Dybbøl Skolen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Den usynlige klassekammerat v. Lysholm Skoles forældrebestyrelse
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
CLARA Projektbeskrivelse
Børn med særlige behov i dagplejen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Princip for kontaktforældre
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentationens transcript:

Plan for eftermiddagen: Udviklingsprojektet Baggrund for Klassetrivsel.dk Gennemgang af hjemmesiden Gruppearbejde Plan for projektet Implementering på skolerne

Udviklingsprojektet er et samarbejde mellem lærere, pædagoger, skolerne, PPR, PU-Randers, Randers Kommune, Skolevisioner og forskellige ressourcepersoner. Alle forslag og ideer er velkomne.

Hvem er bag Klassetrivsel.dk? Kai Pedersen er uddannet folkeskolelærer og har mere end 25 års undervisningserfaring og erfaring i arbejdet med adfærd og trivsel. Har derudover undervisningserfaring fra efterskole, skolehjem, alternativklasser, sociale projekter og ungdomsskole. Har i en årrække arbejdet internationalt med undervisning og vidensudveksling. Har opstartet hjemmesiden AKT4U, og har siden 2005 været redaktør af AKT-bladet. Jakob Skjødt er uddannet folkeskolelærer og AKT-lærer. I sine 7 år som lærer har han fungeret som AKT og trivselsmedarbejder i folkeskolen. Med udgangspunkt i interesse for forbedring af undervisningen har han udviklet og igangsat flere IT baserede undervisningsmaterialer og evalueringsredskaber. Lars du Jardin Nielsen er uddannet folkeskolelærer med liniefagene fysik/kemi og matematik, og har undervist 19 år i folkeskolen. Han har fungeret som Naturfagskoordinator i Ry kommune gennem 3 år. Har arrangeret kurser og naturfagsevent. Har derudover arbejdet på Silkeborg Seminarium i 5 år som underviser på Natur/teknik-liniefagshold og efteruddannelseskurser af lærere. Kaare Linderoth er Bachelor i Informationsvidenskab, og har de sidste 9 år arbejdet med programmering og systemudvikling. Han har arbejdet med Internet løsninger for en række større firmaer, og har undervist i systemudvikling igennem mange år. Har bl.a. arbejdet med undersøgelse og afrapportering af medarbejdertrivsel i erhvervslivet.

Klassetrivsel.dk: Er ikke udsprunget af eller på anden måde tilknyttet en bestemt teori. Skal udvikle sig i samarbejde med brugerne. Udviklingen sker med udgangspunkt i brugernes behov og ny viden indenfor fagområdet

Ideen med Klassetrivsel.dk er at skabe: et undersøgelsesværktøj, som er let at bruge og som giver indsigt i, hvordan eleverne oplever hverdagen i klassen. en vidensbase, som kan give viden og inspiration til nye tiltag

Hjemmesidens opbygning Et undersøgelsesværk hvor læreren kan vælge mellem forskellige undersøgelsesområder. På baggrund af elevernes svar laver hjemmesiden rapporter, som bl.a. indeholder sociogrammer Vidensbasen, som er en artikelsamling med inspiration til, hvilke handlinger man kan sætte i værk i forhold til forskellige konkrete problemstillinger. AKT-bladet med Kai Pedersen fra AKT4U.dk som redaktør. Bladet udkommer 11 gange om året og indeholde artikler, eksempler på praktisk AKT-arbejde rundt om i landet, boganmeldelser og oversigt over kursustilbud.

Historien om/Udvikling af Klassetrivsel.dk 2006-7 Første Excel-udgave lavet og afprøvet på Mølleskolen, Ry 2008, januar-oktober Hjemmesiden udvikles 2008, november- 2009, februar Første beta-version afprøves i samarbejde med 120 skoler 2009, februar- Alle skoler tilbydes en gratis 2 mdr. prøveperiode 2009, august Kai Pedersen fra AKT4U faglig redaktør AKT4U og Klassetrivsel.dk starter en sammenlægningsproces Udviklingsprojekt med Randers Kommune

Eksempler på anvendelse af klassetrivsel: AKT-lærerens kontakt med en klasse Lærerens forberedelse af: Undervisningen Elev-, og skole-hjem-samtaler Forældremøder Lærerteams arbejde med en klasse

Undersøgelsesværktøjet

Undersøgelsesområder Elevens netværk Kammeratskabet i klassen Mobning og drillerier Uro i klassen Tonen og sproget mellem eleverne Grupperinger Elevens forhold til skolen Elevens forhold til undervisningen Drenge pige relationer Konflikter i klassen Klassekammeraternes tillid/tryghed til hinanden Elevernes samvær udenfor skolen Nye pladser og arbejdsgrupper i forskellige fag

Koder til eleverne

Online spørgeskemaer Programmet genererer selv spørgeskemaet til eleverne som får deres egen unikke brugernavn og password

Med forskellige diagramtyper - sociogram Online rapporter Med forskellige diagramtyper - sociogram

Med forskellige diagramtyper - Søjlediagram Online rapporter Med forskellige diagramtyper - Søjlediagram

Med forskellige diagramtyper - cirkeldiagram Online rapporter Med forskellige diagramtyper - cirkeldiagram

Online rapporter Tabeller

Grupper og pladser Programmet laver selv forslag til nye grupper og pladser ud fra elevernes svar. Læreren bestemmer selv hvilke spørgsmål der skal danne baggrund for grupperne eller pladserne

Vidensbasen indeholder Artikler som dækker undersøgelsesområderne Eksempler på handleplaner AKT bladet som udkommer 11 gange om året Værktøjskasse – konkrete dokumenter fx til elevsamtaler

AKT bladet AKT-bladet er et blad om børns trivsel og adfærd. AKT-bladets redaktør Kai Pedersen vil holde brugerne opdateret om trivsel og adfærd gennem; artikler, boganmeldelser, kursusbeskrivelser m.m.

Gennemgang af hjemmesiden http://www.klassetrivsel.dk

Gruppearbejde med to opgaver: Hvad kan I uddrage af rapporterne? Opret en undersøgelse på hjemmesiden.

Tidsplan for Klassetrivsel.dk: Januar 2010 - Ny udgave af hjemmesiden med få tilføjelser bl.a. udvidelse af vidensbasen med et søgeværktøj og en større artikelsamling

Tidsplan for Klassetrivsel.dk: 2. Sommeren 2010 – Mange tilføjelser blandt andet med undersøgelsesområder til LP-modellen, Strategi mod mobning, undervisningsmiljøundersøgelser måske til 1.-2. kl.

Tidsplan for Klassetrivsel.dk: 3. Sommeren 2011 Tilføjelser er ikke planlagt endnu

Før en ny udgave af hjemmesiden: Kontakt med forskellige resourcepersoner Modtager især gerne input fra jer som f.eks. Forslag til undersøgelsesområder Forbedring af det eksisterende Forslag til videovejledninger O.s.v.

Implementering på skolerne

Udbyttet af rapporterne afhænger af at man: Sammenholder flere diagrammer og dele af rapporten og ikke kun læser et diagram ad gangen. Får sparring fra andre i læsningen af rapporterne. Det kunne være en anden lærer eller AKT-lærer. Bruger værktøjet og rapporterne i lærer-team.

Hvordan sikre man at Klassetrivsel Hvordan sikre man at Klassetrivsel.dk ikke kun bliver AKT-lærerens værktøj, men også lærernes?: Støtter lærerne i brugen af hjemmesiden og i læsning af rapporterne. Uddanner et hold ”almindelige lærere” til ”super-brugere”. Introduktion til alle lærere.

Forslag til implementeringsplan

Forslag til implementeringsplan : Lær at bruge hjemmesiden

Forslag til implementeringsplan: 2. Opstil plan Inddrag ledelsen Orienter PR

Forslag til implementeringsplan: 3. Udvælg, uddan og støt en lille gruppe lærere i brugen af hjemmesiden, læsning af rapporter og efterfølgende tiltag Fordeling på f.eks. årgangsteam Forudsætninger mht. IT og AKT – vælg ikke nødvendigvis dem med bedst forudsætninger – snarere tværtimod

Forslag til implementeringsplan: 4.Introducer resten af lærergruppen for Klassetrivsel.dk evt. som et større punkt på PR-møde Brug den uddannede lærergruppe som resourcepersoner Hvis skolen er stor kan det overvejes at introducere de resterende lærere i 2 omgange

Brochurer og plakater

Kontakt os: Mail: info@klassetrivsel.dk Tlf.: 21219056

Arbejdsmodel Udfordringen opstår Der laves en undersøgelse af udfordringen – Klassetrivsel.dk Rapporterne analyseres Lærerne kan blive inspireret i Vidensbasen Teamet finder tiltag Der laves en handleplan Der evalueres Ændring ikke tilstrækkeligt Udvikling positiv Arbejdsmodel