Forstyrrelser og forskelle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Læring i Multikulturelle Kontekster
En grundlæggende introduktion
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Onsdag: Leg, læring og læreplaner v. Elisabeth Folker
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Reservatet Kapitel 5: Det reflekterende perspektiv Erik Staunstrup
Systemrelationer Om polariseringen mellem den medicinske og den sociale tilgang til stofmisbrugsbehandling - og et bud på en vej ud af modsætningerne.
Lars’ Hjemmeopgave, uge36-05
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Organisationsteoriens
Chris Argyris f
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Ledelse af medarbejdere
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Aktør- og diskursstyring
Lektion 2 organisationsteori chj-10-2.
(Social) Konstruktionisme
Videnskabsteori og faglige metoder
Kognitive metaforer.
Helhedssyn i et postmoderne samfund
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Reservatet -ledelse og erkendelse Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Ledelsesperspektiver
Uden mål, ingen plan. Uden plan, ingen Rehabilitering. Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Den anerkendende interviewform
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Klassisk Teori Human Relations ??? ??? ??? ???
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Personligheden og selvet
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Coaching teorier – fire veje
Reservatet Kapitel 2: Erkendelse og perspektiver Erik Staunstrup
18. Strategisk analyse af interne forhold
Moderne og Postmoderne Perspektiver Erik Staunstrup
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Videnledelse i projekter
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Forstyrrelser og forskelle
”Mainstreaming af handicapområdet” Workshop C Det gode møde Konsulent Birthe Moksha Mainstreaming af handicapområdet: “Det gode møde” Konsulent Birthe.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
BEYOND Åbner nye døre til det menneskelige potentiale HELEN ERIKSEN
Du har åbnet en dør som ingen kan lukke i Du har banet den vej
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Præsentationens transcript:

Forstyrrelser og forskelle Tom Andersen: Reflekterende processer Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup Bateson om forskelle To betydninger af forskel: Forskelligt fra baggrunden Afdækker problemer Spørgsmål der foretager sammenligninger og udforsker relationer En forskel over tid Afdækker forskelle der gør en forskel Spørgsmål der fokuserer på forandringer Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup Forstyrrelser En for lille forstyrrelse Det sædvanlige – alt forbliver det samme En tilpas forstyrrelse Det usædvanlige – nysgerrighed, der kan fremkalde forandring En for stor forstyrrelse Det meget usædvanlige – lukker af for nysgerrighed og inspiration Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup Åbne systemer Moderne organisationsteori Morgans organisme metafor Systemet tilpasser sig omgivelserne Ydrestyring er mulig ”Håndtaget sidder udvendig” System Omverden Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Lukkede (og åbne) systemer Postmoderne organisationsteorier Morgans hjerne metafor Systemet er selvskabende Indrestyring ud fra erkendelse af forstyrrelser ”Håndtaget sidder indvendig” For lille Tilpas System For stor Omverden Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Ledelsesperspektiv af anden grad (2. ordens iagttagelse) Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Hjerne Postmoderne teorier Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Moderne Organisationsteori Organisme Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole Maskine Rationel ledelse Aktørstyring Kommunikativ ledelse Diskursstyring Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup Systemisk perspektiv Systemisk perspektiv Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Hjerne Postmoderne teorier Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Moderne Organisationsteori Organisme Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole Maskine Rationel ledelse Aktørstyring Kommunikativ ledelse Diskursstyring Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Åbne og Lukkede systemer Systemisk perspektiv Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Hjerne Postmoderne teorier Lukkede (og åbne) Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Moderne Organisationsteori Åbne Organisme Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole Maskine Rationel ledelse Aktørstyring Kommunikativ ledelse Diskursstyring Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup