To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Refleksion i kommunikationen
Kommunikation i og fra gruppen
Lederens kommunikation og værktøjer
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Workshop almene boligdage
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Reservatet Kapitel 5: Det reflekterende perspektiv Erik Staunstrup
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Udfordringer set fra en kommunikatørs vinkel Lars Elmsted Formand for K-Gruppen i Dansk Journalistsforbund.
Hvad er en brugergrænseflade
Supervision og faglig feedback
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation.
Videndeling og ledelse
Interkulturel kommunikation
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Helhedssyn i et postmoderne samfund
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Formidling Skolebiblioteket som ramme for faglig formidling.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Et kærligt skub. Er det synd for børnene at de skal starte i skole? Er det en gave?
Den anerkendende interviewform
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Gruppeudviklingssamtaler
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
Løsninger og teknik
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
OPSUMMERING Medier og Kommunikation OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Forstyrrelser og forskelle
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Hvad er markedskommunikation?
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Kommunikation i kontekst
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Konflikter og kommunikation
Bachelorprojektvejledning?
Markedsføring og reklame
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007 Kommunikation To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007

Hvad er kommunikation? En formidling af mening fra afsender til modtager? En fortolkning af sendte budskaber hos modtageren? En proces, der sørger for, at vi forstår hinanden? At tale sammen om ting, der er vigtige for vores fælles forståelse?

Kommunikationsmodel Shannon & Weawer (signal) Modtager Filter 3 Afsender Filter 1 Indkod-ning Afkod-ning Filter 2 Feedback Budskab Kommunikationsmodellen Kanal

Teknisk metafor Modellen tager sit afsæt i en metafor, hvor kommunikationen mellem mennesker betragtes som kommunikationskanaler, der udgøres af telefonkabler og radiobølger, og hvor fokus er, hvordan man kan sende et signal mest nøjagtigt og effektivt.

Udfordringer ved kommunikation Shannon & Weawer Niveau A (teknisk problem): Hvor præcist kan kommunikationssymbolerne overføres? Niveau B (sprogligt problem): Hvor nøjagtigt udtrykker de overførte symboler den ønskede betydning? Niveau C (effektivitetsproblem): Hvor effektivt påvirker den modtagne betydning adfærden på den ønskede måde?

Receptionsmodel Lars Qvortrup Information Meddelelse Forståelse - Selektion - Refleksion

Kommunikation som selektionsproces Kommunikation som en selektionsproces, der består af tre selektioner: Information, meddelelse og forståelse. At selektere betyder at vælge, og disse valg er grundlaget for den måde, hvorpå receptionen (modtagelsen) kan finde sted. Receptionsmodellen er baseret på den cirkulære proces, der opstår, når modtageren i sine tanker vender og drejer de valgte budskaber for at danne sig en mening ud fra dem.

De 3 selektioner Selektionerne information og meddelelse foretages af afsenderen, men der har ikke fundet nogen kommunikation sted, før den sidste selektion, der udgøres af forståelse har fundet sted hos modtageren.

Lukkede systemer Mennesket ses som et lukket system, der selv bestemmer hvordan det tolker sin omverden. Derfor er hovedvægten i samtaleprocessen lagt på receptionen (modtagelsen) af meddelelsen som omdrejningspunktet for at kommunikere

Lukkede systemer Afsenderens og modtagerens tanker er usynlige for hinanden. Det eneste, der kan iagttages, er de valg af information og meddelelse, som parterne i samtaleprocessen skiftevis foretager på grundlag af deres egne forståelser af situationen. Det er hvad modparten i samtalen hører. Tankerne, bag det der siges, ligger skjult i afsenderens tankeprocesser

Lukkede (og åbne) systemer Forståelse - Selektion - Refleksion Forståelse - Selektion - Refleksion Meddelelse Information Jeg siger det, du hører Jeg siger ikke det, jeg siger En nødvendig erkendelse i al kommunikation

Svar: Hvad er kommunikation? En formidling af mening fra afsender til modtager? En fortolkning af sendte budskaber hos modtageren? En proces, der sørger for, at vi forstår hinanden? At tale sammen om ting, der er vigtige for vores fælles forståelse?

To modsatrettede opfattelser Kommunikationsmodel Receptionsmodel Afsendelse af signal Forståelse af meddelelse Afsender bestemmer indhold Modtager selekterer (vælger) indhold Udfordring: støj hvordan lytter modtageren og hvordan tolkes det der modtages Sikring af kommunikation: Fjern støj Check feedback Afsenderens og modtagerens tanker er usynlige for hinanden Kommunikation har fundet sted når modtager har forstået meddelelsen