DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Almen studieforberedelse
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Projektvejledning på performance-design
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Introduktion til opgaveskrivning
Formalia ved opgaveskrivning
Akademisk arbejde.
Større Skriftlig opgave
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Skriftlighed i biologi
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Synopsis VIP13 HH3.
Orientering om Bachelorprojekt
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Orientering om bachelorprojekt 2015
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Specialeseminar - 9 råd til en god specialeproces v/ Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet!
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Opgavens argumentation og kildeinddragelse i lokale U91
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET Effektiv BA-projektskrivning Thomas Gulløv Longhi Institut for Marketing og Management

Program Hvad er et godt BA-projekt? Gode råd til opgaveskrivning Skrivegrupper – hvad og hvorfor? Vigtigt: Der skal indsendes en blanket (ligger på hjemmesiden) som bevis for vejleders endelige godkendelse af emne senest den 15.2 til studiekontakten. http://sdu.dk/Information_til/Studerende_ved_SDU/Din_uddannelse/Bachelor/HA_Odense/Bachelorprojekt

BA-projektet er sjovt og spændende Fordybelse – koncentreret forløb Klogere på faget Klogere på processen Det færdige produkt er en stor tilfredsstillelse Giver faglig identitet Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Hvad indeholder den gode opgave? En tydelig problemformulering En progression der tager udgangspunkt i problemformuleringen Den ”røde tråd” skal følges Tydeligt sprog med klare referencer http://www.sdu.dk/Bibliotek/Vejledning/Studietips/kildeangivelser Videnskabelig argumentation En klar konklusion, hvor der svares på spørgsmålet (ene)

Valg af område Hvad syntes jeg er interessant (motivation)? Hvad kan jeg lave en opgave om (begrænsning)? Hvad er der skrevet inden for dette område? Scan litteratur for at finde emne, gå først efter generel litteratur derefter specifik litteratur Pas på mulighedsrummet Begrænsning er en dyd!

Valg af problemstilling Når område er valgt, så vælg problemstilling Område: Virksomhedens strategi Mulige problemstillinger: Analyse af virksomhedens strategiske omgivelser Hvem har specifikt skrevet noget om dette? Andrews, Porter Barney, Peteraf, Doz, Szulanski Williamson, Hayek, March, Simon Nelson & Winter, Kogut & Zander Gå så tæt på originale kilder som muligt Journal of XXX er en mere original kilde end Strategy and structure edited by XXX

Valg af tilgang Når problemstilling er valgt, så vælg tilgang Der skal være sammenhæng mellem område-problemstilling og tilgang Andrews, Porter,…… = S-C-P Barney, Peteraf, Doz, Szulanski,….. = Ressourcer og kompetencer Williamson, Hayek, March, Simon,... =Viden, beslutningsvalg, rationalitet,….. Nelson & Winter, Kogut & Zander,…. =Evolutionære teorier Nogle tilgange er/kan være modstridende Der skal være konsistens!

Problemformulering Når område, problemstilling og tilgang er valgt kan problemformuleringen skrives Generel tilgang til emnet Overvejelserne fra valg af område Specifik tilgang til emnet Overvejelserne fra valg af problemstilling og tilgang Efter beskrivelse af tilgangen, motiveres det problem man ønsker at besvare i sin opgave Delelementer (begreber) defineres Hvordan vil man gribe opgaven an Hvem, Hvad, Hvorfor, Hvordan,…..

Overvejelser Et hvert valg inkluderer et fravalg! Når valget motiveres, motiveres samtidigt fravalget! Hvis noget er besværligt at beskrive, kan man beskrive hvad det ikke er

Vejledning En vejleder er en sparringspartner/coach En vejleder er ikke ens projektleder Vejlederens opgave starter når problemformuleringen er skitseret, vejlederens opgave slutter når stien er klar (den røde tråd er synligt) En vejleder er ikke en korrekturlæser En vejleder læser (bedømmer) ikke en opgave før den er afleveret Træf dine egne valg, det er ikke din vejleders opgave!

Elementært Nogle regler er så elementære, at det virker pinligt at anføre dem, men erfaringen viser, at mange har svært ved at overholde dem. Her er et par stykker: En tanke i hver sætning. En tankegang i hvert afsnit. (Det er derfor, der er afsnit). Efter en principiel betragtning, skal der altid anføres et eksempel. Eksemplet skal alene være et eksempel på den pågældende principielle betragtning og ikke samtidig på noget andet. Ord, der ikke lægger til, trækker fra. F.eks.: "Jensen udtrykker på en simpel, enkel, minimalistisk, kortfattet, ordknap måde den reale virkeligheds objektive eksistens og tilstedeværelse som givet." Skriv i stedet: "Jensen giver på enkel måde udtryk for, at virkeligheden er objektivt givet".

Argumentation Når man kritiserer en tese, en forfatter, en teori, skal man altid sørge for, at man gengiver den korrekt og gør den så stærk som mulig. Det var det filosoffen Kristian Kromann dækkede med udsagnet "Man skal staldfodre hesten før nedslagtningen". Man skal prioritere sine argumenter alt efter deres styrke; man fremsætter først de tungtvejende, siden de mindre stærke.

Fejlslutninger "En sten kan ikke flyve. Morlille kan ikke flyve. Ergo er morlille en sten" (fra Erasmus Montanus). "Nogle kvinder dyrker videnskab. Fysik er en videnskab. Ergo dyrker nogle kvinder fysik." A+B medfører K A+C medfører K A+D medfører K Ergo medfører A K, altså: A er årsagen til K. Det er jo ikke givet. Der er en historie om to mænd fra Cameroun, der blev sendt til New York som FN-dellegerede. Da de ikke kendte noget til amerikansk mad og drikkekultur bestilte de ved den første dags middag en fransk bøf (A) og en flaske whisky (B). De blev til deres overraskelse meget berusede, så næste dag varierede de "forsøgsbetingelserne" og bestilte en fransk bøf (A) og en flaske gin (C). Igen blev de berusede. Tredje dag bestilte de igen en fransk bøf (A) og en flaske rom (D) og blev på ny berusede. Heraf sluttede de, at den franske bøf var årsagen til deres beruselse. "Ingen kat har to haler. Enhver kat har en hale mere end ingen kat. Ergo har enhver kat tre haler ."

Data

Formalia En opgave indeholder 1 forside med en klar titel. (I stedet for at skrive ”En analyse af virksomhedens muligheder for at opnå et bedre økonomisk udbytte ved at arbejde med HRM strategier, så det passer til organisationens yderligere faktorer”, så skriv ”HRM”. 1 indholdsfortegnelse. 1 problemformulering med et forskningsspørgsmål. 1 metode afsnit vedrørende valg af tilgang, samt valg af metode (hvad, hvorfor, hvordan). Diskussion og analyse af området hvor relevant litteratur samt relevante tilgange inddrages. Herunder kommer der sektioner, der behandler definitioner samt diskussioner af problemformuleringens hovedområde. En KLAR konklusion hvor der svares på det spørgsmål, der blev formuleret i problemformuleringen. I konklusionen skal der endvidere diskuteres begrænsninger samt videre perspektiver i henhold til problemformuleringen. En litteraturliste hvor relevant litteratur oplyses. Med relevant menes den litteratur, der er refereret til, samt den litteratur der er blevet brugt i forbindelse med at skrive opgaven. Det er ikke relevant, at man har læst en artiklen af Niels Bohr, hvis den ikke er blevet brugt på en eller anden måde.

Det er en selv der bygger den gode opgave…ikke ens vejleder!

Råd 1: Stol på at strukturen kommer Ingen panik! – den endelige struktur kommer hen ad vejen. En følelse af kaos er almindelig i starten af processen Du bliver klogere undervejs Du tager beslutninger undervejs og efterhånden falder projektets kapitler på plads. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Råd 2: Skriv, skriv, skriv fra start Koncentrer dig i starten om at producere tekst frem for at kredse om kvaliteten. Gem dine høje ambitioner, til du har en god klump relevant tekst. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Skriveprocessen set i fugleperspektiv Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Skrivetekniske råd Skriv fra start og hele tiden Skriv først – læs bagefter Skriv procestekst og revider løbende Professionel skriveadfærd: at kunne skrive uden at være tændt på det at kunne tåle feedback og revisionsforslag Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Råd 3: Gå i gang Skriv på mange dele af projektet samtidigt. Gode projekter skrives aldrig lineært fra kapitel 1 og fremefter. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Gå i gang fra mange hjørner Gå i gang med hvad du ved Gå i gang med det du har mest lyst til Gå i gang med konklusionen i grove træk Gå i gang med mindmaps og nonstop-skrivning Gå i gang med problemformulering Gå i gang med disposition/byggeklodser Gå i gang med teorien Gå i gang med empirien (eksempler) Gå i gang med det mest spændende Gå i gang med hvad du vil ændre (handlingsforslag) Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Newtons lov Et legeme i hvile forbliver i hvile Et legeme i bevægelse forbliver i bevægelse Så kom i gang nu! NU! Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Øvelse: Non-stopskrivning Fortsæt denne sætning: ”Lige nu er det bedste bud på min konklusion…” Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Jeopardy Hvis det er svaret, hvad er så spørgsmålet? Problemformuleringer må gerne præciseres og konkretiseres løbende Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Råd 4: Gør skrivningen til dit arbejde Etabler en arbejdsdag med faste mødetidspunkter og fyraften. Og prøv at skaffe et kontor eller arbejdsplads. Kolleger kan stramme op på arbejdsmoralen. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Koncentration lav dine egne regler/ritualer for din arbejdsproces læs og skriv altid med et spørgsmål tag noter, mens du læser tilpas tidspunktet for arbejdet sluk for mailboksen etc., mens du skriver varier dine arbejdsopgaver igennem dagen planlæg dine pauser Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Planlæg processen Opdel den store opgave i mindre delopgaver, og planlæg hvornår du skal arbejde med hvad Forslag til deldeadlines i arbejdsplanen stop for litteratursøgning stop for læsning endelig problemformulering klar første udkast klar vejledningsmøder skrivegruppemøder …? Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Øvelse: Planlægning Marker den dag, du vil aflevere projektet! Træk 7 dage fra din afleveringsdag og marker en deadline for, hvornår udkastet til hele projektet skal være klar til den afsluttende revision Slet alle de dage, du allerede nu ved, at du ikke får skrevet (ferie, weekender, arbejde, osv.) Placer vigtige deldeadlines i dit projekt, fx stop for litteratursøgning, stop for læsning, første udkast klar, endelig problemformulering klar, på kalenderplanen Placer forslag til møder med vejleder (og skrivegruppe) Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Råd 5: Få og brug feedback Deltag i en skrivegruppe: 4-6 studerende giver uforpligtende respons på udvalgte tekstdele 2 timers møde med 2-3 ugers mellemrum 5 siders ufærdig tekst Lige lang tid til hver deltagers oplæg / opgave Konkret, Konstruktiv, og Kritisk feedback

Formålet med skrivegrupper At blive færdig med opgaven til tiden At lave et bedre projekt At få gode forslag At få inspiration af at se de andres tekster At gøre processen sjovere At blive en dygtigere skribent