Www.regionmidtjylland.dk AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den 30.5.2008 v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
EU Socialfondsprojektet
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
VI VIL : – Velfærd, konkurrenceevne, sammenhængskraft HVAD ER vores udgangspunkt : –Arbejdsmarkedet –VEU ET FÆLLES ANSVAR : –Hvad kan AMU bidrage til.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Muligheder og udfordringer ved brug af udenlandsk arbejdskraft Søren Kaj Andersen Arbejdsmarkedskommissionen, fagligt seminar, den 21. februar 2008.
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Det Sociale Kapitel
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Region Midtjyllands tilbud 2013
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Uddannelsescenter Holstebro
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Temadrøftelse i VEU-rådet den 29. november 2012 ”Synliggørelse af AMU’ styrker og øget aktivitet” Hvad skal der til, og hvad kan VEU-rådet.
Matematik B 1.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Grunde til at jeg elsker dig
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
AMU DIALOGMØDE MARTS 2013 AMU DIALOGMØDE 7. marts 2013 Erhvervsskolen Nordsjælland.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Landsorganisationen i Danmark Hvor er AMU på vej hen ? Arbejdsmarkedsuddannelsernes fremtid Oplæg v. Anne Bruvik-Hansen, LO Danske Erhvervsskolers Årsmøde.
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland

2 ▪ Evaluering af AMU  Selvevalueringsrapport (udarbejdet af ti udvalgte institutioner)  Interview med nøglepersoner på de ti institutioner  Interviewundersøgelse i efteruddannelsesudvalg, lokale uddannelsesudvalg og deltagere i AMU uddannelser  En survey blandt danske virksomheder med mere end 5 ansatte  En redegørelse fra ministeriet

3 ▪ Formål med AMU:  At bidrage til at dække samfundets behov for grundlæggende arbejdsmarkedsrelevante kompetencer  At sikre et bredt, samordnet udbud af erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, der består af arbejdsmarkedsuddannelser, enkeltfag m.v. med henblik på den private og den offentlige sektors beskæftigelsesområder  Bidrage til at vedligeholde, udbygge og forbedre deltagernes kvalifikationer i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov  Medvirke til at afhjælpe omstillings- og tilpasningsproblemer på arbejdsmarkedet  Give voksne muligheder for at forbedre såvel erhvervskompetencen som den personlige kompetence

4 ▪ Nyt AMU fra 2004  Ny måde at tænke uddannelse på : ikke enkelt uddannelser med kompetencer, derfor fkb’er med tilhørende uddannelsesmål inden for de enkelte jobområder  Større fleksibilitet ifht at dække brugernes behov  Individuel kompetenceafklaring som grundlag for uddannelse  Fleksibel gennemførelse af uddannelse f.eks. på virksomheder, fjernundervisning samt på forskellige tidspunkter

5 ▪ Hovedkonklusioner  FKB og IKV gode redskaber, øger fleksibiliteten og gennemsigtigheden - men anvendes for lidt  Stiller store krav til institutionernes strategiske ageren samt til udvikling af lærer- og konsulentkompetencer  Inst. mere orienteret mod her og nu efterspørgsel end mod strategisk vurdering af udbud og efterspørgsel  Opsøgende over for store og kendte virksomheder i stedet for smv’er og ukendte brugergrupper  Stor deltagertilfredshed både blandt virksomheder og deltagere

6 ▪ Anbefalinger  Højere prioritering af det strategiske arbejde hos ledelser og bestyrelser mhp. at gøre udbuddet mere overskueligt og tilgængeligt - mange steder drøftes AMU udbuddet aldrig i bestyrelserne – Behov for styrkelse af inddragelsen af de lokale uddannelsesudvalg  Opprioritering af det opsøgende arbejde over for smv’er – herunder også bedre dialog med virksomhederne om AMU udbuddet - praksis nu: prioritering af mellem- og store virksomheder, fordi de små er urentable 27% af virksomhederne med under 10 ansatte er kontaktet, mod 53 % af dem, der har over 100 ansatte

7 ▪ Resultater Fleksibiliteten:  Hovedsageligt splitkurser anvendes  Kun sammentænkning af FKB’er og enkeltfag i begrænset omfang  Virksomhedsforlagt undervisning kan anvendes meget mere – 48 % af virksomhederne mener AMU fokuserer for mere på generelle kompetencer end på virksomhedens specifikke behov - omvendt vurderer AMU deltagerne, at uddannelsen er relevant for deres job, og at de nye kvalifikationer umiddelbart kan anvendes i varetagelsen af jobbet

8 ▪ Karakteristika ved AMU deltagere  Antallet faldende siden 2004  Største gruppe årige  28 % ufaglærte  49 % faglærte  Flittigste brancher: Handel og kontor, tranport og industrien  Gennemsnitlig udd. længde 24,4 timer  56 % mænd, 44 % kvinder  Mænd tager længere uddannelser

9 ▪ Effekter for deltagerne  74% har fået lyst til at dygtiggøre sig  70% er blevet bedre til at udføre ders job  68% har lyst til nye arbejdsopgaver  65% føler sig bedre rustet til jobskift  60% har fået højere jobtilfredshed

10 ▪ Fire typer deltagere  Den jobsøgende: forventer udd. fører til job  Den karrierreorienterede: udd. mhp at få certifikat eller andet papir på sin kunnen, formål at kunne varetage andet job i samme eller anden virksomhed  Den udviklingsorienterede: udd. mhp. at stimulere faglig eller personlig kunnen, mest fokuseret på indholdet, ikke kobling mellem job og uddannelse  Den virksomhedsinitierede: udd. initieret af leder, ikke eget valg, udd. konkret ifht job, oplever at få kompetencer der kan bruges i hverdagen, positivt overrasket.

11 ▪ Anvendelse af forskellige former for kompetenceudvikling  93 % uddanner medarbejderne  Sidemandsoplæring (85 og 80%)  Intern uddannelse ( 44 og 51 %)  AMU (29 og 25 %)  Private kurser (24 og 44 %)  IDV og andre off. Kurser kuni begrænset omfang

12 ▪ Virksomhedernes tilfredshed med AMU  71 % finder AMU fleksibel  85 % mener AMU giver medarbejderne de kompetencer, de har behov for – Men 30 % har oplevet behov, der ikke kunne dækkes af AMU  Kun 30 % får viden om AMU via kontakt med udd. inst.

13 ▪ Hvem bruger AMU  Store virksomheder, 63 % mere end 100 ansatte !  ansatte udgør 24%  Under 10 ansatte udgør 18%  Virksomheder over 20 ansatte, fortrinsvis ufaglært beskæftigelse  72% af ikke-brugerne har ikke undersøgt mulighederne i AMU