Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Advertisements

Refleksion i kommunikationen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ørestad Skoles værdier
HELVEDE? … DET ER DE ANDRE!
Forøg din indflydelse i jobsituationen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Ledelse og menneskesyn
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Nyt ansvar.
Kvantitative metoder
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Fokus på personlige kompetencer
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
SANSENING og INTUITION er måder vi får/tager information på Sansefunktionen tager informasion ved hjælp af de fem sanser, syn, hørelse, følelse, lugt og.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Vejlederens kommunikation
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Den lærende organisation
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Læreren som læringsleder
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
SKABELON.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
De seks tænkehatte (Edward de Bono)
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
SUF - gevinstrealisering
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Future Vejle inspiration
Værktøj: Check dine relationer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain) God ledelse af gruppen kræver fokus på den enkelte WB modellen Materialet er udarbejdet med inspiration fra

Whole Brain måler … Ikke færdigheder Ikke personlighed Ikke evner eller adfærd Ikke intelligens Ikke endegyldigt eller entydigt … Whole Brain handler om at synliggøre vores værdifulde forskelligheder! Den klassiske øvelse med korslagte arme eller skrive med den modsatte hånd.

Venstre versus højre hjernehalvdel Verbal Logisk Analytisk Lineær Velorganiseret Non-verbal Metaforisk Holistisk Rumopfattelse Intuition Kontrollerer bevægelser i højre side af kroppen. Verbal Styrer sproglige evner, kontrollerer evnen til at tale, læse, skrive og stave. Husker fakta, navne, datoer og tal. Logisk og analyserende Håndterer information på en konkret måde, forstår udelukkende den bogstavelige betydning. Lineær Information bearbejdes sekventielt, en trinvis tankemåde. Velorganiseret Struktureret og systematisk information foretrækkes. Kontrollerer bevægelser i venstre side af kroppen. Non-verbal Foretrækker at arbejde med billeder frem for ord. Metaforisk Forstår billeder og metaforer, fantaserer, opdigter historier. Ikke-lineær (holistisk) Ser det store billede, foretager intuitive spring og bearbejder ikke sekventielt. Kan skabe og anvende mange typer information samtidig. Husker ansigter som en helhed. Rumopfattelse Dybde- og flerdimensionel opfattelse. Gør det muligt at finde vej uden et kort. Følelser Bearbejder følelser, intuition og opmærksom på mennesker. Tekst

Kontor for hhv. den venstre og højre hjernehalvdel ?

Sammenfatning af de fire kvadranter Kritisk Logisk Essens Konkret Objektiv Rationel Realistisk Kvantitativ Nøjagtighed Faktuel hukommelse Faktuel argumentation Performanceorienteret Matematisk/økonomisk Analyserende (graver dybere) Velorganiseret/ordentlig Punktlig/tidsbevidst Resultatorienteret Detaljeorienteret Trinvis tilgang Vedholdende Struktureret Planlægger Traditionel Sekventiel Pålidelig Tryghed Grundig Sirlig Fleksibel Nysgerrig Strategisk Risikovillig Spekulerer Fantasifuld Kunstnerisk Undersøger Visualiserer Ustruktureret Eksperimenterer Søger alternativer Gør flere ting samtidig Holistisk/det store billede Forkærlighed for forandring Social (en-til-en eller i grupper) Opmærksom på mennesker Non-verbal kommunikation Imødekommende Gruppearbejde - Samarbejde Respektfuld Tilgængelig Udtryksfuld Involveret Berøring Følsom Empati Støtter Leger Det rationelle jeg Hvad? Det eksperimenterende jeg Hvorfor? Tekst Det praktiske jeg Hvordan? Det relationelle jeg Hvem?

Problemløsning i teamet (1) - Fokuserer på opgaven - Objektiv, analytisk og logisk vurdering - Kritisk gennemgang af tingene - Konsekvensanalyse - Analyserer i dybden - Løser de forskellige forslag problemet? - Hvilke konsekvenser vil de forskellige forslag ha’? - Begejstrer og er måske utålmodig - Ser helhed og sammenhænge - Fokus på løsningsmuligheder - Mulige nye perspektiver - Masser af skøre ideer - Bryder gængse regler - Hvilke associationer giver dette problem? - Samler fakta og data - Anvender og bygger videre på erfaringer - Organiserer informationerne - Klarlægning af den konkrete virkelighed - Er der detaljer, vi har overset? - Hvilke skridt er der i processen? - Hvordan manifesterer problemet sig? - Bruger intuition - Taler tingene igennem - Forener synspunkter i gruppen - Søger commitment - Engagerer sig følelsesmæssigt - Holder forslag op mod værdier - Hvem kan hjælpe os?

Problemløsning i teamet (2) En person vil helst anvende mest tid i den fase (farve) af problemløsningsprocessen, hvor personen har sin primære præference. Der bruges således mest tid i den primære præference og mindst i de 2 mindste præferencer. På baggrund af observationer har man fundet, at den enkelte deltager i problemløsningen tildeler forbruget af sin tid i de enkelte præferencer (farver) i følgende forhold: Primære præference 8 Sekundære præference 4 Tertiære præference 2 Inferiøre præference 1 En person med præferencerækkefølgen Rød, blå, grøn og gul vil f.eks. fordele sin tid i en 15 minutters problemløsningsproces således: 4 min. 1 min. 2 min. 8 min.

Problemløsning i et team (3) Hvis ikke alle i teamet er i samme fase i problemløsningsprocessen på samme tid, er det klart, at de taler forbi hinanden: Når de grønne stadig samler fakta ind, kan de irriterer sig over, at de gule begynder at tale om løsningsmuligheder ud fra en helhedsbetragtning – ”hvis vi bare…. så kan vi få det hele til at gå op i en højere helhed” De gule synes til gengæld, at de grønne er alt for langsomme til at komme i gang”! Når de gule stadig leger med visionære løsningsmuligheder, kan de irriterer sig over, at de blå vurderer og laver konsekvensanalyser – ”de skyder alle de gode idéer og visioner ned!” De blå synes til gengæld, at de gule er total urealistiske Når de blå stadig laver objektive konsekvensanalyser, kan de irriterer sig over, at de røde begynder at tale om, hvad der føles rigtigt og forkert – ”vi bør ikke gøre….” eller ”det forventes at vi gør…..” Og de røde er irriteret over, at de blå ikke har hjertet med i deres beslutninger – ”hvor kynisk”!